نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تعمیر دیوار حسینیه سنگ‌آوی با نظارت میراث فرهنگی

هفت‌برکه: دیوار حسینیه سنگ‌آوی زیر نظر اداره میراث فرهنگی در حال مرمت است. حسن‌زاده، عضو هیات امنای مسجد جامع، می‌گوید با وجود این که خیرین ۳۰ میلیون برای انجام این مرمت هزینه کرده‌اند، اما این اعتبار برای اتمام مرمت دیوار حسینیه کافی نیست.

به گزارش هفت‌برکه، رد شدن از کوچه‌ای که قدیمی‌ترین حسینیه گراش در آن واقع است و دیدن وضعیت دیوار حسینیه باعث شده بعضی از شهروندان نگران تخریب و آسیب به این اثر ملی شوند. یک شهروند با ارسال عکسی که خرابی دیوار حسینیه سنگ‌آوی را نشان می‌ده،د نسبت به وضعیت دیوار حسینیه‌ای که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد، بازخورد نشان داده است.

نگرانی این شهروند دوستدار میراث فرهنگی این دو سوال است: چه کاری روی دیوار حسینیه انجام می‌شود و زیر نظر چه ارگانی؟ برای پیگیری این موضوع با دو عضو هیات امنای مسجد جامع گراش گفت‌وگو کردیم.

حسن‌زاده که ثبت ملی حسینیه‌ی سنگ آوی با تلاش او به ثمر نشسته است و یکی از باسابقه‌ترین اعضای هیات امنای مسجد جامع است می‌گوید: «تعمیر دیوار حسینیه با هماهنگی و زیر نظر اداره میراث فرهنگی در حال انجام است. تا این جای کار ۳۰ میلیون از محل خیرین برای تعمیر دیوار حسینیه هزینه شده است. و برای تکمیل آن با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم.»

او با بیان این موضوع که ادارات و ارگان‌های مرتبط همکاری لازم برای محافظت از این اثر ملی را ندارند، گله‌ی خود را این طور مطرح کرد: «در طول این مدتی که مسئول این حسینیه هستیم، هیچ ارگان و اداره‌ای برای تعمیر و مرمت و حفظ این اثر کمکی به ما نکرده است؛ اما به محض این که شروع می‌کنیم به تعمیر و یا مرمت، شاکی می‌شوند و سنگ‌اندازی می‌کنند. تنها کمکی که به ما شده است تحویل ۳۱ متر سنگ خوانین از سوی اداره میراث فرهنگی برای مرمت این حسینیه بوده است.»

سید عفیف‌الدین زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی، با تایید صحبت‌های حسن‌زاده می‌گوید: «ما در جریان مرمت دیوار حسینیه هستیم ولی به دلیل این که بودجه مصوب ما بسیار محدود است امکان دادن اعتبار دولتی نداریم. در واقع میراث فرهنگی جایی هزینه خواهد کرد که مالکیت آن با خودش باشد. مثلا میراث فرهنگی مالک خانه شهیدان عظیمی است اما بگذارید روراست باشیم ما حتی برای تعمیر این خانه که خودمان مالکش هستیم هم بودجه نداریم.»

قدرت آتشفشان در یک گفت‌وگوی تلفنی می‌گوید: «خراب شدن ناودان یکی از دیوارهای حسینیه باعث نشت آب و آسیب به بخشی از دیوار حسینیه شده بود. برای جلوگیری از خرابی بیشتر ناودان و آن بخش از دیوار، به درخواست هیات امنای مسجد، کار تعمیر را شروع کردیم.»

حسینیه سنگ‌آب (سنگاوی) قدیمی‌ترین حسینیه موجود در گراش است. حاج اسدالله فرزند کربلایی حاج علیرضا گراشی این حسینیه را در سال ۱۲۸۲ هجری قمری (برابر با ۱۲۴۴ خورشیدی) ساخت. برکه کل، برکه حاج اسدالله و حمام دهباشی از دیگر آثار شاخص حاج اسدالله برای گراش است.

حسینیه سنگاوی به دلیل وجود سنگ بزرگی در کنار آن به این نام خوانده می‌شود. در ایام عزاداری در این سنگ‌آب برای عزاداران شربت آماده می‌شود. این حسینیه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

 

خروج از نسخه موبایل