نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

بیضایی: نامگذاری کوی و محلات گراش یک کار زیرساختی است

هفت‌برکه: در جلسات کمیته نامگذاری معابر، شهر گراش برای خدمات‌رسانی بهتر به ۶ ناحیه و ۳۲ کوی و محله تقسیم‌بندی شد.

در این نامگذاری ۶ ناحیه با شماره ۱ تا ۶ مشخص شده است. بعد از تثبیت نام و محدوده محلات قدیمی برای شهرک‌ها، برای شهرک‌ها، محلات و کوی‌های جدید گراش نیز نام‌های مناسب انتخاب شده است.

علی بیضایی عضو شورای شهر گراش در مورد نامگذاری محلات گراش گفت: «یکی از مشکلات موجود برای ارائه طرح‌های شهری و به ویژه آدرس‌دهی، اسامی و محدوده محلات شهر گراش بود. این موضوع از ابتدای شروع به کار در دستور کار شورای ششم قرار داشت که با تشکیل کمیته نامگذاری و برگزاری ۱۲ جلسه در یک سال گذشته، نامگذاری کوی و محلات گراش نهایی شد.»

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر گراش در مورد کمیته نامگذاری معابر شهر گراش گفت: «کمیته نامگذاری معابر از دوره‌های گذشته با شورای شهر همکاری داشت و اقدامات خوبی برای نامگذاری معابر و خیابان‌ها انجام شده بود. تلاش ما این بود که جلسات کمیته منظم‌تر و با خروجی مشخص باشد به خاطر همین نامگذاری محلات در اولویت قرار گرفت.»

بیضایی در مورد ترکیب اعضای کمیته نامگذاری معابر گفت: «ادارات مرتبط مانند فرمانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و ایثارگران، آموزش و پرورش، پست، اورژانس، آتش‌نشانی نمایندگانی در کمیته دارند. و در کنار آن از نظرات تعدادی از فرهیختگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی به عنوان اعضای حقیقی استفاده می‌کنیم. مصوبات کمیته به تصویب در شورای شهر نهایی می‌شود. در بحث نامگذاری معابر مهندس نادری و آقایان مولایی و حسن‌زاده از کارشناسان فعال شهرداری نیز ما را همراهی می‌کردند.»

نایب رییس شورای اسلامی شهر گراش در مورد نحوه تعیین شش ناحیه شهر گراش گفت: «هدف اصلی این بود که با تقسیم شهر به واحدهای کوچکتر بتوانیم خدمات را عدالت محور در کل شهر توزیع کنیم. محدوده بین نواحی هم محوره‌های اصلی شهر یعنی خیابان امام، بلوار سرداران، بلوار شهدا، بلوار خلیج فارس، بلوار شیخ احمد انصاری و خیابان درمانگاه است تا شهروندان به سادگی بتوانند شش ناحیه را تشخیص دهند.»

بیضایی در مورد اسامی محلات گراش گفت: «در محلات قدیمی تاکید بر حفظ نام و پیشینه محلات بود و تقریبا نامی تغییر پیدا نکرده است فقط اگر چند نام بر یک محدوده متداول بود، یک نام تثبیت شده است. برای محلات قدیمی از همان عنوان محله مانند محله بیدله، محله برا، محله روباد و …. استفاده می‌شود. در بافت جدیدتر و در دست ساخت از عنوان «کوی» استفاده شده است نام شهرک‌های دولتی تا حد امکان حفظ شده است و برای مناطقی از شهر که هنوز شکل نگرفته است از نام‌های جدید و متناسب استفاده شد.»

رییس کمیته نامگذاری معابر گراش در مورد اسامی جدید انتخاب شده گفت: «بیشترین وقت برای نامگذاری در این بخش‌ها بود. اسامی مختلفی پیش‌نهاد شد که در نهایت با رای‌گیری اعضا این اسامی انتخاب شده است. هر کدام از اسامی هم توجیهات خاص خودش را دارد که ساعت‌ها در جلسه در مورد آن‌ها تبادل نظر شد. با این وجود هنوز هم فرصت است که پیش از نهایی شدن نامگذاری در شورای شهر از نظرات شهروندان استفاده کنیم.»

نایب‌رییس شورای شهر گراش گفت: «با نظر شورای شهر و کمیته نامگذاری اسامی محلات پیش از نهایی شدن به صورت عمومی منتشر شده است. همشهریان عزیز می‌توانند پیش‌نهادهای خود برای تغییر اسامی را به صورت مشخص و ترجیحا مکتوب به شماره ۰۹۱۷۰۲۶۴۰۴۰ روابط عمومی شورای اسلامی شهر گراش ارسال کنند و در جلسه آینده این اسامی بررسی شده و بعد رای‌گیری در کمیته نامگذاری معابر، اسامی قطعی در شورای شهر مصوب خواهد شد.»

بیضایی در مورد دلیل برخی نامگذاری‌‌ها گفت: «سعی کرده‌ایم از زیبا، طبیعی و متناسب استفاده شود. همچنین نام یک کوی یا محله با مناطق دیگر شباهت و نزدیکی نداشته باشد که در آدرس‌دهی دچار مشکل شویم. مثلا در شرق گراش که محل شروع تابش خورشید است کوی آفتاب را داریم. در سمت غرب گراش که آخرین نخلستان‌های ‌داخل محدوده شهری گراش وجود دارد کوی باغستان نامگذاری است و یا مجموعه دو شهرک رزمندگان و پاسداران به عنوان کوی ایثار نامگذاری شده است.»

نایب رییس شورای اسلامی شهر گراش با تاکید بر ضروری بودن این نامگذاری گفت: «اولین چیزی که به ذهن می‌رسد آسان شدن آدرس‌دهی است اما این نامگذاری برای ارائه خدمات بهتر ادارات خدمات‌رسان مثل پست، آتش‌نشانی و اورژانس بسیار ضروری بود. قرار است این نقشه در اختیار گروه گوگل مپ و پروژه اوپن استریت مپ هم قرار گیرد تا نقشه‌های اینترنتی مانند نشان و … هم از آن استفاده کنند. این تقسیم ‌بندی در طرح ممیزی شهرداری و پروژه GIS هم ملاک خواهد بود.»

بیضایی در مورد جا افتادن اسامی جدید در بین مردم گفت: «نقشه نهایی در اختیارات سایر ادارات هم قرار خواهد گرفت تا بتدریج این نام‌ها تثبت و متداول شود. در برخی ورودی‌های اصلی کوی‌های مشخص شده هم تابلوهای نصب می‌شود. هر چند جا افتادن این اسامی کمی زمان‌بر خواهد بود ولی یک کار لازم و زیرساختی است که سال‌ها قبل باید انجام می‌شد.»

✅ فراخوان روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری گراش برای نامگذاری کوی‌ و محلات شهر گراش:

▫️با تشکیل ۱۲ جلسه کمیته نامگذاری معابر شهر گراش زیر نظر شورای اسلامی شهر در یک سال گذشته، اسامی مربوط به ۳۲ محله و تقسیم‌بندی ۶ ناحیه شهر گراش و نقشه مربوطه جهت اطلاع شهروندان منتشر می‌شود.

📝 این اسامی با استفاده از نظرات ادارات مرتبط، معتمدین و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی در کمیته نامگذاری مصوب شده است و شهروندان عزیز می‌توانند تغییرات پیش‌نهادی و اسامی جدید را حداکثر تا تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ به شماره ۰۹۱۷۰۲۶۴۰۴۰ روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری گراش ارسال نمایند تا در رای‌گیری نهایی کمیته نامگذاری این اسامی بررسی و با تصویب شورای اسلامی شهر گراش نهایی شود

🔻در نامگذاری کوی و محلات موارد زیر مدنظر کمیته نامگذاری بوده است و شهروندان در اسامی پیش‌نهادی خود به آن توجه داشته باشند:
▫️اسامی محلات قدیمی تغییر نکرده و در صورت وجود چند نام برای یک محدوده، یکی از اسامی تثبیت شود.
▫️برای محلات قدیمی از عنوان «محله» و برای شهرک‌های دولتی‌ساز یا مناطقی که در حال گسترش است از عنوان «کوی» استفاده می‌شود.
▫️با توجه به تعریف مشخص «شهرک» در مقررات شهرسازی، برای زمین‌های تفکیکی ملکی و واگذاری‌های دولتی از عنوان «شهرک» استفاده نخواهد شد.
▫️برای جلوگیری از تداخل در آدرس‌دهی از اسامی مشابه، نزدیک به هم یا با تلفظ یکسان برای کوی و محلات خودداری شود.
▫️اسامی پیش‌نهادی با نام‌های فعلی یا قبلی خیابان‌ها یا معابر مشترک  نباشد. 
▫️اسامی پیش‌نهادی ساده و یک کلمه‌ای، متناسب و برای عموم شهروندان قابل فهم باشد.
خط فاصل بین محلات تا حد امکان محورها و خیابان‌های اصلی شهر بوده است.
▫️اندازه و مساحت محلات به گونه‌ای تعیین شده که بسیار بزرگ یا بسیار کوچک نباشد.

☎️ لطفا نظرات و اسامی پیش‌نهادی خود را به واتساپ ۰۹۱۷۰۲۶۴۰۴۰ ارسال یا به صورت مکتوب به روابط عمومی تحویل دهید.

خروج از نسخه موبایل