نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

فریاد «پان لاریسم» بلندتر از همیشه

فاطمه قاسمی*: مدتی است با مطرح شدن دوباره ارتقا بخش‌ها و تقسیم استان‌ها و .. باز فریاد آشنای وامصیبتا از شهر همسایه به گوش می‌رسد . بیانیه پشت بیانیه با صدای رساتر و بلندتر از قبل. مساله‌ای که هر از گاهی با مطرح شدن تقسیمات کشوری اوج می‌گیرد.

در عجبم بازیگر بزرگ منطقه این بار حتی از  هشدار به مهمان جدید و تازه‌وارد کاخ ریاست جمهوری هم ابایی ندارد و کوس اناالحق بودن خود را تا میدان پاستور  هم رسانده است. این صدا مدت‌هاست همچون چماق بر سر همسایگان و مسئولان کوبیده می‌شود.

فریادهایی از جنس راست‌های افراطی در غرب که ناخودآگاه انحصارطلبی  را در اذهان عمومی تداعی می‌کند و تمامیت‌خواهی هر چه محکمتر پای خود را بر زمین می‌کوبد. کرنش‌هایی که تمایلات خودخواهانه خود را فریاد می‌زند. یدگاهی که بزرگان دینی ما آن را نهی کرده و امیر المومنین علی(ع) از آن با واژه “استئثار” یاد کرده “نهج‌البلاغه نامه ۵۳” خاستگاه این برتری‌جویی ریشه در تاریخ سرزمینی کهنی دارد که پرداختن به آن هم از حوصله خواننده خارج است و هم نگارنده و بدتر از آن حس تراژدی و حسرت را به همراه دارد.

دیدگاهی که توزیع منابع و ارتقا و توسعه و اعتلای دیگر مناطق را نمی‌پسندد مگر آن که نخست خود به یک ارتقای بنیادی و آرزوی دیرینه دست یابد و هیهات در  این راستا تفکر  ضدیت با ارتقا دیگران، همسایه‌ستیزی، شوونیسم و ناسیونالیسم به دیدگاهی غالب تبدیل می‌شود که این خود باعث تاثیرات ویرانگر و افزایش ناامنی و چالش‌های امنیتی خواهد بود.

ارتقا و توسعه و توزیع منابع ثروت و قدرت حق مسلم همه بخش‌هاست و ابر قدرت منطقه (اصطلاحی خودساخته) می‌بایست با تغییر و اصلاح در راهبرد و استراتژی خود به یک نظم متوازن در منطقه پایبند باشد.

پس در این شرایط و در این برهه زمانی که بیشتر از همیشه نیازمند آرامش، وحدت و اتحاد هستیم، بانگ اناالحق بودن و این موج ارتقاهراسی مناطق و بخش‌های دیگر که بی‌گمان به سرشت و ماهیت خودبرتربینی باز می‌گردد ضربه‌ای بر پیکر نحیف صلح و همگرایی منطقه خواهد زد که آثار و پیامدهای منفی آن تا ابد و در دراز مدت در اذهان به جا خواهد ماند. همانگونه که در جریان ارتقا بخش‌ همسایه این اتفاق افتاد.

پس تاریخ را  تکرار نکنیم. مسیر توسعه و ارتقا از اتحاد و وحدت است و نه سنگ‌اندازی در راه توسعه و ارتقا دیگران. در این راستا خیزش‌ها و مانیفست‌های  هوچی‌گرایانه راه به جایی نخواهد برد، بکوشیم بیش از این موجب رنجش و کدورت همسایگان خود نباشیم و اعتماد آنان را بازگردانیم که این مهم محقق نخواهد شد مگر با خاتمه دکترین پان لاریسم.

فاطمه قاسمی: کارشناس حقوق و علوم سیاسی و فعال اجتماعی و سیاسی در اوز

خروج از نسخه موبایل