نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

با مگاپروژه شهر تابناک: جمعیت لامرد سه برابر می‌شود

هفت‌برکه: با اجرا شدن طرح ایجاد شهر ۵۴ هزار نفری تابناک در کنار شهر ۲۹ هزار نفری لامرد، در سال‌های آینده جمعیت لامرد سه برابر خواهد شد و این شهر می‌تواند به پرجمعیت‌ترین شهر جنوب فارس تبدیل شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی ۷ مهرماه ۱۳۹۹ از تصویب شهر جدید تابناک در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

حبیب الله طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طرح جامع شهرجدید تابناک در شهرستان لامرد، با جمعیت‌پذیری ۵۴ هزار نفر در محدوده ۶۷۷ هکتار و حریم ۲۶۰۷ هکتار برای تامین مسکن و خدمات پشتیبان منطقه ویژه صنعتی انرژی بر و شهرک صنعتی به کارفرمایی شرکت عمران شهرجدید صدرا توسط مهندسین مشاور آمود تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: این طرح پس از تصویب کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان، همچنین تایید کمیته فنی شورای عالی در جلسه شورای عالی به اتفاق آرا تصویب شد. تخصیص آب به میزان ۳.۹۸ میلیون مترمکعب از وزارت نیرو ، همچنین کلیه استعلام های لازم از مراجع ذیربط اخذ شده است.

تاسیس شهر جدید تابناک در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۶ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده بود که امروز  طرح جامع این شهر به تصویب رسید.

موسوی نماینده لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی از این پروژه به عنوان مگاپروژه نام برد: «شهر جدید تابناک که سبب رونق شگرفی در آینده منطقه خواهد شد و از همین روی می‌توان آن را مگاپروژه نامید، در نزدیکی فرودگاه لامرد و با پیش‌بینی اسکان ۵۴ هزار نفر طراحی شده است و علاوه بر ارائه زمین و مسکن به همراه تمام زیرساخت‌های شهری، هزاران فرصت شغلی برای جوانان ایجاد خواهد کرد.»

شهری بزرگتر از شهر مادر

 وضعیت لامرد و تابناک مشابه وضعیت شیراز و صدرا خواهد شد و جالب این که شرکت شهر جدید صدرا کار ساخت این شهر جدید در جنوب استان فارس را نیز بر عهده دارد. 

در سرشماری سال ۱۳۹۵، لامرد ۲۹ هزار نفر جمعیت داشت و جمعیت ۵۶ هزار نفر برای این شهر جدید در نظر گرفته شده است. جمعیت عمده ساکنین تابناک را کارگران شهرک‌های صنعتی لامرد، مهر و عسلویه تشکیل خواهند داد.

یکی از معضلات اصلی ساخت این شهر جدید، مساله آب شیرین بود. در خط انتقال آب خلیج فارس به لامرد سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب آب منتقل می‌شود که ۴ میلیون مترمکعب آب شیرین شهر جدید تابناک از این طریق تامین می‌شود. این خط انتقال فقط تا لامرد امتداد دارد در حالی بسیاری از بخش‌های همجوار مانند بیرم و بخش مرکزی گراش نیز با مشکل شدید آب آشامیدنی روبه‌رو هستند.

 

 

خروج از نسخه موبایل