نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تغییر معادله انتخاب در گراش: حذف تاییدشده‌های دور قبل؟

هفت‌برکه – گریشنا: از میان هشت نامزد شهرستان گراش برای انتخابات مجلس یازدهم، صلاحیت تنها سه نامزد از سوی هیات نظارت مرکزی تایید شد؛ یک نفر انصراف داد؛ یک نفر رد صلاحیت شد؛ و صلاحیت سه نفر دیگر نیز احراز نشد. سه تن از داوطلبانی که صلاحیتشان تایید نشد، کسانی هستند که در دوره‌های قبل انتخابات به عنوان نامزد حضور داشتند: جهانبانی، حسین‌زاده و حسین‌شیری.

به گزارش گریشنا، ناصر دلخوش و حسین فقیهی از شهر گراش و داریوش سپاده از شهرستان گراش نامه‌ی تایید صلاحیتشان را دیروز، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۸، از فرمانداری ویژه لارستان دریافت کردند. سیدعباس جهانبانی نیز روز جمعه ۲۰ دی‌ماه اعلام کرد از نامزدی در انتخابات انصراف می‌دهد (خبر انصراف در گریشنا). هرچند در آمار استانی، او جزو کسانی است که تایید صلاحیت نشده است. حسین حسین‌شیری در دومین حضورش در میدان رقابت انتخاباتی، صلاحیتش رد شده است، و پیگیر اعتراض به این تصمیم است. سه نامزد دیگر، یعنی حسین حسین‌زاده، ابراهیم مهرابی و جواد خدادادی، این جواب را از هیات مرکزی نظارت گرفته‌اند: صلاحیت شما احراز نگردید. دو نفر اول با قاطعیت می‌گویند اعتراض می‌کنند، اما نفر سوم می‌گوید هنوز تصمیمش برای اعتراض جدی نشده است.

حسین‌زاده: عدم احراز صلاحیت / پیگیر اعتراض

در گفتگو با خبرنگار گریشنا، حسین حسین‌زاده درباره‌ی وضعیتش می‌گوید: «در نامه‌ای که از فرمانداری لارستان دریافت کردم، تنها نوشته‌اند «عدم احراز صلاحیت». دلیل را که پرسیدم، گفتند باید بروی شیراز. الآن آمده‌ام شیراز و یک برگه دادند به من و گفتند اعتراضاتتان را در آن بنویسید. می‌گویم من باید علت را بدانم تا طبق آن اعتراض کنم. از آقای کدخدایی تا فرمانداری، همه می‌گویند که اگر به صورت کتبی درخواست کنید، علت عدم احراز را به خودتان می‌گویند. اما پاسخ می‌دهند «این جواب را که بهمن‌ماه، بعد از ۱۲ بهمن [زمان اعلام نتایج نهایی] به شما می‌دهیم.» این تناقض دارد با چیزی که می‌گویند.»

حسین‌زاده به این نکته اشاره می‌کند که عدم احراز صلاحیت می‌تواند به این دلیل باشد که به خاطر تعداد زیاد کاندیداها، هیات نظارت فرصت بررسی پرونده را نداشته است. او در ادامه می‌گوید: «پرسیدم که فرض را بر این بگذاریم که فرصت نشده پرونده من بررسی شود؛ اما من می‌خواهم برنامه‌ریزی کنم. تکلیف چیست؟ جواب دادند که در چند روز آینده به صورت تلفنی به آنهایی که تایید می‌شوند خبر می‌دهیم. اما جواب کتبی ۱۲ بهمن فرستاده می‌شود.»

حسین‌شیری: رد صلاحیت / پیگیر اعتراض

حسین حسین‌شیری نیز به گریشنا می‌گوید: «برای من نوشته‌اند «صلاحیت شما تایید نگردید». آن هم به استناد به بند عدم التزام به اسلام. اما متاسفانه کسی علتش را هم نمی‌گوید.» او در مورد پیگیری‌هایش هم می‌گوید: «الان شیراز هستم و در حال پیگیری اعتراض. من سعی و تلاشم را برای احراز صلاحیتم می‌کنم و این مساله را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنم. اما در نهایت مطیع قانون هستم.»

مهرابی: عدم احراز صلاحیت / پیگیر اعتراض

ابراهیم مهرابی نیز جواب کوتاهی به خبرنگار گریشنا دارد: «در نامه‌ی من هم نوشته‌اند احراز صلاحیت نشدید. این یعنی رد نشده‌ام و امید زیادی به برگشت هست.»

او در خصوص برنامه‌ی بعدی‌اش نیز می‌گوید: «من نمی‌خواستم اعتراض کنم، اما به تاکید دوستان، در حال رایزنی با استان هستم که بروم شیراز، شاید فرجی حاصل شد.»

خدادادی: عدم احراز صلاحیت / هنوز تصمیمی برای اعتراض نگرفته‌ام

جواد خدادادی نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار گریشنا، این بخش از نامه‌ای را که دریافت کرده است، می‌خواند: «هیات مرکزی نظارت بر انتخابات … صلاحیت جنابعالی را مستند به بند یک ماده ۲۸ قانون انتخابات احراز نکرده است.»

خدادادی در مورد دلیل عدم احراز صلاحیتش اظهار نظر می‌کند: «بعضی کاندیداهای این حوزه، چه در لار و چه در گراش، به صورت علنی تبلیغ می‌کنند، اما تایید صلاحیت می‌شوند. حالا من جواد خدادادی را نمی‌شناسند و من مدعی هم نیستم، اما کاندیداهای دیگر گراش را که مدعی هستند چرا رد کرده‌اند؟»

او همچنین از این فرصت استفاده می‌کند تا بگوید: «می‌خواهم آیندگان من را زیر سوال نبرند. نگویند تو می‌توانستی کاندیدا شوی و اگر تایید می‌شدی، قدرتی برای مدیریت داشتی برای شهر، منطقه و کشور. من محلی فکر نمی‌کردم و با شعار «هوای تازه» آمده بودم. اما هنوز هیچ نشده، دوستان کاندیدای دیگر از همین شعار استفاده می‌کنند. می‌خواهم بگویم ایده‌ی خاص و جدیدی در منطقه نیست.

«این رد صلاحیت‌های گسترده که همه از یک طیف هستند، کارآیی مجلس را به مراتب پایین‌تر می‌آورد. همان افراد، همان مدیریت را ادامه می‌دهند و همان فجایع پیش می‌آید. من آمده بودم که درد زیر پوست شهر را بیان کنم، نه درد رسمی که همه آن را می‌گویند.»

خدادادی در مورد برنامه‌اش برای اعتراض می‌گوید: «دوستان و کاندیداهای دیگر از من می‌خواهند که اعتراض کنم. ولی من هنوز تصمیمی نگرفته‌ام. شاید هم نامه‌ای نوشتم و اعتراضی کردم.»

او دوست دارد این نکته را هم منعکس کنیم، با این که به قول خودش، «با این جملات امکان تایید صلاحیتم را باز هم پایین‌تر می‌آورم»: «از نوع سوالات نماینده محلی شورای نگهبان در گراش مشخص بود که من رد می‌شوم. مثلا وقتی می‌پرسند آیا خدادادی نماز می‌خواند یا روزه می‌گیرد، مشخص است چه دیدگاهی وجود دارد. دوست دارم این را حتما بگویم: من جزو افراد طرد شده‌ی جامعه سنتی گراش هستم، مخصوصا از دید مسئولین حال مدعی.» او در انتها نیز می‌گوید: «من سنخیتی با هیچکدام از کاندیداهای دیگر ندارم. اگر همه‌ی آنها را نگاه کنید، پشت‌ میزی هستند. ولی من دغدغه خرج زندگی دارم. گفتند با آقای مهرابی نزدیک هستی، اما من حتی حرف‌های او را متوجه نمی‌شوم! به نظر من هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان امتحانشان را پس داده‌اند و مملکت را دیگر نمی‌توان با انشالله انشالله مدیریت کرد.»

سخت شدن معادله انتخابات

معادله انتخابات در گراش پیچیده بود، و حالا با این اعلام صلاحیت‌ها، پیچیده‌تر هم شده است. نامزدهایی که در دوره‌های قبل یا نامزد اصلی گراش بودند (سیدعباس جهانبانی) و یا تا روزهای آخر خود را محق می‌دانستند نامزد اصلی گراش باشند (حسین حسین‌زاده و حسین حسین‌شیری) با مشکل عدم تایید صلاحیت روبه‌رو شده‌اند. حالا آنها نیز باید همانند ابراهیم مهرابی و جواد خدادادی (که هر دو برای اولین بار پا به میدان گذاشته‌اند) برای تایید صلاحیتشان تلاش کنند. با توجه به این که احتمال بازگشت هر کدام از این افراد به میدان وجود دارد (به جز جهانبانی که انصراف داده است)، حتی سه نفری که صلاحیتشان تایید شده است تکلیفشان مشخص نیست. شاید دوازدهم بهمن که نتیجه‌ی اعتراض‌ها به صورت رسمی مشخص می‌شود، این معادله کمی ساده‌تر شود.

خروج از نسخه موبایل