نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

سخنرانی دکتر مهرابی در نماز جمعه قم

گریشنا: دکتر امیر حمزه مهرابی رییس گراشی دانشگاه جامع علمی کاربردی قم پیش از خطبه‌های نماجمعه های این شهر سخنرانی کرد. این سخنرانی به طور مستقیم از صدا و سیمای استان قم پخش شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر مهرابی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم که به مناسبت سالگرد تاسیس این دانشگاه سخن می گفت، ابتدا با اشاره  به سیر تاریخی شکل گیری دانشگاه ها ، آنها را به چهار نسل تقسم کرد:

 نسل آموزش محور، نسل پژوهش‌محور، نسل مهارت آفرین و نسل کارآفرین. وی دانشگاه علمی کاربردی را جزء نسل چهارم برشمرد.سپس با اشاره به فلسفه وجودی این دانشگاه، به تشریح نقش آن را در توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال مقام معظم رهبری پرداخت و افزودند: شعار امسال مقام معظم رهبری دقیقا ناظر به این بعد از اقتصاد است «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» .

از یکسو باید به مردم توصیه کرد که از تولیدات ملی بیشتر حمایت کنند و در خریدهایشان آن را در اولویت قرار دهند. هرجند مردم ما، مردم نجیب و فهیمی هستند و این توصیه ها را عمل می کنند اما مسئولین و تولید کنندگان باید بدانند  تولید ملی وقتی مورد استقبال مردم واقع می شود که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم ارزانتر از مشابه خارجی آن باشد.

برای بالا بردن کیفیت کالاهای ایرانی چه اقداماتی باید انجام شود؟ در اولین گام بایستی نیروهای کار بر علم و مهارت روز مسلح شوند چرا که کارگر آموزش ندیده، کارگری که از مهارت لازم برخوردار نیست نمی تواند کیفیت کارش را افزایش دهد.

گام دیگر آن است تکنولوژی و دستگاه‌های تولیدی به روز شوند. دیگر یک کارخانه و دستگاه ۲۰- ۳۰ سال پیش جوابگوی نیاز امروز بازار نیست. این دستگاه‌ها بهره‌وری اندکی دارند و خرجشان بیشتر از دخلشان است، پس چه باید کرد؟ باید تکنولوژی جدید و پیشرفته شوند و متناسب با شرایط کشور خودمان، بومی‌سازی گردند. این کار که خارجی‌ها برای ما انجام نمی‌دهند؛ بایستی خودمان آستین ها را بالا بزنیم و دستگاه های پیشرفته بسازیم . چه کسی این دستگاه ها را باید بسازد؟ نیرویی که از توانمندی ، مهارت و تخصص لازم برخوردار است. نیروی غیر ماهر و آموزش ندیده ، قادر به استفاده از دستگاه ها هم نیست، چه برسد به تولید این کارخانه ها.

این معضل و این کار مشکل پاشنه آشیل ماست. این تنگناه اصلی و استراتژی کشور ماست. این مرحله پیچ خطرناک مسیر پیشرفت ملت ایران است. برای روشن شدن موضوع برای شما نمازگزاران و بینندگان و شنوندگان صدا و سیما توضیح بیشتری را لازم می دانم به محضر شریف شما عرضه بدارم . الان وضع نیروی کار ما چگونه است؟

طبق آمار موجود در استان  قم؛ بیش از ۴۰۰ هزار نفر در بخش های صنعت، معدن ، تجارت، کشاورزی و خدمات مشغول به کار هستند . بیش از ۷۰% اینها در نظام آموزشی ما، آموزش مهارت لازم را کسب نکرده اند. عده کمی از طریق شاگردی در پیش استادکار و به طریق آزمایش و خطا مهارت نسبی را کسب کرده اند ولی غالبا از آموزش های جدید و متناسب با تکنولوژی روز ، بی بهره اند.

از طرف دیگر خانواده ها و جوانان رغبت و تمایل بیشتری دارند که در کنکور شرکت کنند و در دانشگاه های و رشته های نظری مشغول تحصیل شوند و پس از چند سال مدرک تحصیلی را دریافت کنند. این ها وقتی فارغ التحصیل می شوند، تازه اول بدبختی و گرفتاریشان است. تحصیل در دوره های نظری آنان را صاحب فن و حرفه نمی کند. بلکه یک مشت اطلاعات در ذهنشان انباشته می کنند. ادارات دولتی اینها را استخدام نمی کنند ، چرا که بر اساس اصل چابک سازی و کوچک کردن سازمان های دولتی، مجاز به استخدام نیروی جدید نیست. فارغ التحصیلان نیز چون مدرک بالای دانشگاهی دارند، عار می دانند که در مشاغل یدی و فنی مشغول شوند، تازه اگر هم بخواهند و بر نفسشان غلبه کنند، قادر به انجام کار نیستند و حقوق بالایی را طلب می کنند. پس دانشگاه های ما دارند چکار می کنند؟ متاسفانه دارند به بیکاری دامن می زنند .!!

آمارها نشان می دهد تعداد افراد بیکار تحصیل کرده بسیار بیشتر از دیپلمه ها و زیر دیپلم ها است . این برای مردان.

برای زنان هم مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است . آمار دختران مجرد تحصیل کرده بیشتر از دخترانی است که تحصیلات عالیه ندارند . در این زمینه هم بنده بعنوان کارشناس علوم اجتماعی نظراتی دارم که جای طرحش در اینجا نیست و فرصت هم نداریم .

از یک طرف، انبوه جوانان جویای کار تحصیل کرده بدون مهارت و ناکار آمد. دارندگان مدرک و علم بدون عمل . وقتی پیامبر مکرم اسلام (ص) می فرمایند : اللهم انی اعوذ بک من علم یا ینفع . برای جامعه ما باید درس باشد . علمی که نفع نداشته باشد، مصادیق فراوانی دارد. در این زمینه علماء اخلاق زیاد بحث کرده اند. شاید یکی از مصادیق آن همین علومی است که الان در دانشگاه ها تدریس می شود ولی هیچ توانمندی و هنرو مهارتی در فرد ایجاد نمی کند. ( نمی خواهیم علوم نظری را نفی کنیم. آنها حتما لازم است بویژه برای علوم پایه و آنها یی که می خواهند ادامه بدهند و به مرحله نظریه پردازی و ایده آفرینی برسند.

آموزشهای پایه‌ای و دانش نظری برای مهارت افزایی هم لازم است ولی ۲۰ تا ۳۰ % یک رشته بایستی علوم پایه باشد.

خوب این وضع فارغ التحصیلان ما  ، از طرف دیگر مشاغل بسیار فراوان و گسترده ای در استان وجود دارد  که بدون شاغل مانده اند . جالب است بدانید که ۵۰ % مشاغل مهارتی استان توسط افراد غیر بومی (از شهرهای دیگر و یا ازکشورهای همسایه) اداره می شودو بیش از ۶۰ درصد شاغلین فعلی آموزش های مهارتی را ندیده اند. بر اساس تصمیم سیاستگزاران  قرار است تا سال ۹۴ بیش از ۶۰ تا ۷۰ در صد دانشجویان در دوره های مهارتی، و فنی پذیرش شوند تا در کنار تحصیل به کار و اشتغال مفید بپردازند. خواهشی که از والدین و جوانان دارم این است که برای حل مشکل بیکاری و پیش گیری از بروز ناهنجاری های اجتماعی به جای اینکه بفکر پشت میز نشینی و استخدام در ادارات دولتی باشند، با شرکت در دوره های مهارت افزایی مثل دانشگاه علمی – کاربردی ، صاحب یک تخصص و حرفه ای بشوند که یا خودشان بتوانند در مشاغل آزاد فنی مشغول کار شوند و یا در کارخانجات تولیدی و صنعتی و کشاورزی یا خدماتی کار کنند.

برای اینکه این تحول ایجاد شود بایستی هم رسانه ها به فرهنگ سازی بپردازند و هم مشاوران تحصیلی در دبیرستان ها و هنرستان ها دانش آموزان را راهنمایی کنند و هم شما والدین، فرزندان را به انتخاب اینگونه رشته ها تشویق کنید .

دانشگاه جامع علمی- کاربردی امسال را سال استقرار نظام آموزش مهارت و فناوری نام گذاری کرده تا انشاا… بتواند به تحقق شعار سال مقام عظامی ولایت کمک کند و ما باید به سمتی حرکت کنیم که در آینده هر کارخانه و مزرعه به یک دانشگاه تبدیل شود، هرکارگاه و مغازه یک آموزشگاه و هر خانه یک کارگاه بشود . در این صورت است که انقلاب اقتصادی به وقوع خواهد پیوست . تولید ملی تقویت می گردد. هزینه کاهش و بهره وری افزایش می یابد . ظرفیت کشور برای مقابله با تهدیدات و تحریم های دشمن افزایش پیدا می کند و معضل بیکاری کاهش می یابد و با اشتغال جوانان و کسب درآمد، زمینه ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان فراهم می شود. انشاا…

خروج از نسخه موبایل