نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تعاونی‌های بخش کشاورزی باید تقویت شوند

هفت‌برکه – گریشنا: مجمع عمومی شرکت تعاونی تولید فدک گراش با حضور فرماندار برگزار شد.

به گزارش مسئول دفتر فرماندار، روز شنبه نوزدهم مردادماه ۱۳۹۸ جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی تولید فدک گراش با حضور اصغر فرودی، فرماندار گراش، مهندس علی جوکار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش و اعضای تعاونی بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد ولی عصر (عج) برگزار شد.

 

فرودی: ۱۰ درصد اقتصاد شهرستان گراش را کشاورزی تشکیل می‌دهد

اصغر فرودی، فرماندار گراش، با بیان اینکه اقتصاد ایران بر سه مبنا است گفت: «بخش دولتی که سرمایه‌گذاری دولت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بجز در صنایع سنگین، مادر و نظامی در بقیه موارد ممنوع است که دولت بیاید در اقتصاد سرمایه‌گذاری کند. دوم بخش خصوصی است که افراد به عنوان مالکیت خصوصی که در قانون اساسی محترم شمرده شده حق سرمایه‌گذاری دارند. سوم یک بینابینی است بین بخش دولت و بخش خصوصی، نه متعلق به یک فرد تنها است نه متعلق به دولت است، بلکه گروهی از جامعه با نظارت دولت و نهادهای حاکمیتی جمع می‌شوند و یک بخش را در اقتصاد ایجاد می‌کنند که این بخش تعاونی است و بسیاد مورد تایید و تاکید دولت‌ها بوده و در قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای دارد.»

فرماندار گراش در ادامه افزود: «در همه دولت‌‌ها وقتی تعاونی تشکیل بشود قاعدتا حمایت و تشویق می‌کنند چون تعاونی‌ها نه تنها هزینه‌ای برای دولت ندارند بلکه بازوان خوبی برای دولت در قسمت‌های مختلف هستند. یکی از تعاونی‌های که بیشتر در جامعه ما رواج دارد تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی و دامپروری هستند که در شهرستان گراش مورد استقبال و مورد حمایت قرار گرفته است. بحث زمین را هم دنبال کردیم و تا حدودی حل شده است، در خصوص اینکه که در شهرستان گراش مرکز گندم نداریم هم پیگیری‌های زیادی شد و مجوز گرفته شده است و با اینکه مجوز داریم آن شرایط کامل را متاسفانه نداریم و به ما اخطار می‌دهند که باید تعطیل شود و باید پیگیری و تلاش شود که تقویت شود نه تعطیل.»

فرودی با اشاره به اینکه اقتصاد ما در سه بخش کشاورزی و دامداری، صنعت و معدن و خدمات است اظهار داشت: «در شهرستان ما عمده اقتصاد در بخش خدمات است که شامل ۵۸ درصد است. ۳۲ درصد در حوزه صنعت و معدن و ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی و دامداری است. با چنین شرایطی، باید این بخش را حفظ کنیم. عمده تولید ما می‌تواند در حوزه کشاورزی و دامداری باشد و باید این بخش تقویت شود و یکی از راه‌های تقویت هم همین تعاونی‌های تولید است.»

اصغر فرودی در پایان خاطرنشان ساخت: «شهرستان گراش امتیاز تاسیس و راه‌اندازی تعاونی توسعه و عمران شهرستان را دارد، قانون برای این تعاونی امتیازهایی در نظر گرفته است که اگر کسی مایل باشد به عنوان هیات مدیره و موسس این تعاونی مراجعه کنند تا سریع‌تر راه‌اندازی شود. باید نیم درصد جمعیت شهرستان عضو این تعاونی بشوند تا تعاونی تشکیل شود و امتیازهای خاص را بدهد. در بحث سیلو هم که خود دولت هزینه نگهداری سیلو را می‌دهد و همین جا اعلام حمایت می‌کنیم از کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را داشته باشند.»

جوکار: زمین در شهرستان گراش بسیار گران است

مهندس علی جوکار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش، گفت: «ما در شهرستان گراش پنج تعاونی داریم از جمله تعاون تولید فدک، تعاون روستایی ارد، تعاون تولید ارد، تعاون تولید فداغ و تعاون تولید زنان می‌باشد. تعاون تولیدی فدک به دلیل ضعف بنیه مالی و علی رغم اینکه تعداد سهامداران ۱۱۰ نفر است، اما باز هم تعاونی با مشکل مالی روبه‌رو است. این تعاونی در سال ۱۳۹۰ تشکیل شده است که ۱۱۰ نفر عضو دارد و بخش مرکزی شهرستان را پوشش می‌دهد.»

جوکار با اشاره به کارهای انجام شده در این تعاونی افزود: «خرید و توزیع نهاده‌های کشاورزی، صدور مجوزهای واحدهای صنعتی تحت عنوان دفتر ۳۲۰ نظام مهندسی، صدور و تمدید پلاک ماشین آلات کشاورزی، گرفتن کد مرکز خرید در سال ۹۵، توزیع ۶۰ تن آرد به صورت ماهانه، پیگیری ۱/۵ هکتار زمین برای تعاونی از جمله کارهای انجام شده توسط این تعاونی بوده است.»

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش با بیان اینکه زمین در گراش گران است، اظهار داشت: «زمین در شهرستان گراش بسیار گران شده است و برای سرمایه‌گذار باید راهی فراهم شود که این مشکل حل شود. در سه سال گذشته تعاونی فعالیت‌های بسیار زیادی داشته است و علی رغم اینکه مکان دفتر و مرکز اجاره‌ای بوده است باز هم سود اندکی برای تعاونی داشته است ولی اگر همین تعاونی مکانی برای دفتر، سوله و مرکز خرید ایجاد شود که برای خود تعاونی باشد هم برای کشاورز پرفایده است هم خود تعاونی. از مشکلات مهم تعاونی زمین است که تمامی استعلام‌ها انجام شده است و در مرحله واگذاری است که توقع داریم از منابع طبیعی و هم هیات مدیره تعاونی که کمک کنند تا مشکل زمین حل شود و ساختمان تعاونی سریعتر ساخته شود.»

خروج از نسخه موبایل