نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

یک کارشناس تربیت بدنی: هیات امنا ورزش وجهه قانونی ندارد

هفت‌برکه – گریشنا: مناقشه‌ی بین سعید محمدی که خود را برنده‌ی مزایده سالن محبی می‌داند (خبر در گریشنا) و هیات امنای ورزش گراش که با این واگذاری مخالف است (خبر در گریشنا)، به همین دو طرف منحصر نیست. محمدی به ضمیمه‌ی نامه‌اش، یک طومار با امضای تعدادی از ورزشکاران و هیات‌های ورزشی رسانده بود که از او حمایت کرده بودند.

اکنون یعقوب وفایی‌فرد، کارشناس تربیت بدنی و معلم ورزش در گراش، در نامه‌ای که برای انتشار در گریشنا فرستاده، غیر مستقیم از محمدی حمایت کرده و هیات امنای ورزش را به دخالت در ورزش گراش متهم کرده است. او اعتقاد دارد هیات امنا وجهه قانونی ندارد، و برای اثبات این موضوع، به صحبت‌های فرماندار گراش و رییس اداره تربیت بدنی نیز استناد می‌کند.

 یعقوب وفایی‌فرد:

هیات امنای ورزش یا مجمع خیرین ورزش، مسئله این است… سال‌هاست گروهی به عنوان هیات امنای اداره ورزش به تصمیم‌گیری و دخالت در کار اداره ورزش گراش مشغول هستند.

در ابتدا به تعریف هیات امنا می‌پردازیم: هیات امناء، مجموعه اشخاصی هستند که در ساختارهای غیر شرکتی همانند بنیادها، کانون‌ها، موسسات، سازمان‌ها به عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار عمل می‌کنند و عالی‌ترین سطح اختیارات از جمله اختیار تغییر اساسنامه و اختیار انحلال سازمان و موسسه و… را دارند. در ساختارهای غیرشرکتی، انتخاب و عزل هیات مدیره نیز معمولا جزء اختیارات هیات امناء می‌باشد.

این تعریفی است که برای هیات امنا گفته شده است. اما سوال اصلی اینجاست: هیات امنا برای اداره ورزش و جوانان گراش از کجا آمده است و طبق چه سازوکار و چارتی برای اداره ورزش تعیین تکلیف می‌کند؟ سال‌ها از افتتاح اداره تربیت بدنی قدیم می‌گذرد، اما همچنان چند نفر که از گذشته برای اداره تعیین تکلیف می‌کردند، هنوز هم برای این اداره تصمیم می‌گیرند.

فرماندار شهرستان گراش در جلسه هفته تربیت بدنی، بر غیر قانونی بودن وجهه هیات امنای اداره ورزش تاکید داشتند. ثابت، رییس اداره ورزش، هم در جلسه هماهنگی دهه فجر، بر این حرف صحه گذاشتند. اما هیات امنا به هر طریق و حربه‌ای قصد عقب‌نشینی ندارند و خود را مجمع خیرین ورزش می‌نامند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که این مجمع کجا ثبت شده و از کجا مجوز دارد که هر لحظه در ورزش گراش دخالت می‌کنند؟

ثابت، رییس اداره ورزش، کار هیات امنا یا مجمع خیرین ورزش را جذب پول از خیرین می‌داند. اگر فقط کار هیات امنا جذب پول است، چرا در سیاست‌گذاری اداره ورزش دخالت می‌کنند؟

۳۰ سال تکیه بر صندلی ریاست و سال‌ها تصمیم‌گیری برای اداره ورزش گراش کافی نیست؟ تا چه زمانی نباید جوانان بر این اداره با اختیار تام حکمرانی کنند و تفکر جوان و شاداب بر این اداره قالب شود؟ آیا زمان آن نیست که پیشکسوتان، هیات امنا یا مجمع خیرین ورزش از تصمیم‌گیری در امور اداره ورزش صرف نظر کنند و وقت خود را صرف مسائل کلان چون جذب منابع مالی از هر جایی برای این اداره کنند؟

هیات امنایی که بعد از سی و اندی سال حتی نتوانست چارت اداره را به سرانجام برساند یا حتی سالن محبی را به لطف دولت بعد از ۲۰ سال توانستند افتتاح کنند، حالا برای سالن محبی که طبق مزایده برگزار شده و کاملا قانونی به نفر برنده رسیده است، با هر حربه‌ای می‌خواهند مزایده را دوباره برگزار کنند و برخی افراد با سوء استفاده از جایگاه خود به هیات امنای غیر قانونی کمک می‌کنند. تا کی باید تفکر قدیمی و سوخته‌ بر ورزش گراش حاکم باشد؟

لازم به ذکر است گراش بیش از ۵۰ فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دارد که بیش از ۹۰ درصدشان کار دولتی ندارند یا بیکارند. کاش به جوانانِ باعلم و دانش این شهر اعتماد کنیم تا شاهد شکوفایی ورزش در گراش باشیم.

و در آخر و برای تاکید بیشتر: «هیات امنا وجهه قانونی ندارد.»

خروج از نسخه موبایل