نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

۴۷ گراشی که کلات را نمی‌بینند

روابط عمومی اداره بهزیستی گراش: روز بیست و چهارم مهر ماه برابر با پانزدهم اکتبر، به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، نامگذاری شده است. کاربرد عصا به عنوان وسیله‌ی کمکی در آمد و شد نابینایان، از قرن‌ها پیش متدوال بوده است، ولی استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان، به بعد از جنگ جهانی اول بر‌میگردد، در سال ۱۹۲۱م. عکاسی از شهر بریستول انگلستان به نام جیمز بیگز- که در اثر سانحه‌ای بینایی خود را از دست داده بود برای در امان ماندن از گزند وسائل نقلیه در خیابان‌ها‌ی اطراف محل زندگی‌اش ابتکار استفاده از عصای سفید را از آن خود کرد تا به راحتی برای همگان قابل دید باشد.

پس از آن دو تن از برجسته‌ترین محققان آمریکایی به نام‌های دکتر ناول پری(ریاضیدان) و دکتر جاکوپس تن بروک(حقوقدان)، توانستند قانونی در پانزدهمین روز از ماه اکتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری کنند. بدین ترتیب سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد یونسکو و شورای جهانی نابینایان در جلسه‌ای مشترک قانون عصای سفید در سال ۱۹۵۰ بررسی کرده و به تصویب رساندند. در این قانون، تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه‌ی متمدن انعکاس یافته است.

نابینایان حق بهره‌گیری از کلیه‌ی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند. آنان حق دارند از پیاده‌روها، خیابان‌ها، بزرگ‌راه‌ها و وسایل ترابری همگانی مانند، هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، کشتی، هتل‌ها، مکان‌های عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی بهره‌برداری کنند. رانندگان وسایل نقلیه، موظف به مراعات کامل نابینایانی هستند که با عصای سفید در خیابان‌ها آمد و شد می‌کنند. دولت نیز موظف است نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کنند تا آنان نیز به کار مشغول شوند. در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون نابینا در سراسر جهان زندگی می‌کنند که تعدادی از این افراد نیز در شهرستان ما سکونت دارند که آنان نیز به عنوان عضوی از این جامعه باید از کلیه حقوق مدنی و امکانات برخوردار باشند که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر از این افراد تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان گراش می‌باشند که از این تعداد ۴۷ نفر ساکن خود شهر گراش و مابقی از اهالی روستا‌های شهرستان می‌باشند. این اداره از زمان تاسیس به سهم خود و در جهت انجام وظایف محوله خدماتی از قبیل:

کلیه خدمات توانبخشی مرتبط با معلولیت بینایی و تامین وسایل کمک توانبخشی از قبیل عصا، لنز( جهت افراد کم‌بینا)، کمک هزینه خرید عینک و تهیه لوح و قلم برای دانش‌اموزان نابینا

تحت پوشش بیمه حمایتی بهزیستی قرار دادن مددجویان جهت برخورداری از خدمات بیمه‌ای.

اختصاص وام اشتغال‌زایی به مدد‌جویان متقاضی کار و ایجاد اشتغال برای آن‌ها.

اختصاص وام‌های بلا‌عوض و قرض‌الحسنه تامین و تعمیر مسکن.

در موارد مورد نیاز انجام ماسب‌سازی منازل آن‌ها.

و بهره‌مندی آنان از کلیه خدمات ارائه شده در بهزیستی.

اداره بهزیستی شهرستان گراش هرساله به مناسبت این روز برنامه‌هایی از قبیل دیدار با خانواده‌های افراد نابینای تحت پوشش، شناسایی نابینایان نمونه و تجلیل از آنان و در صورت امکان و فراهم بودن شرایط همایش، نمایشگاه و مسابقات مرتبط و در جهت آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با مشکلات و همچنین توانایی‌های این قشر به منظور کمک به افزایش استقلال فردی و اجتماعی آن‌ها برگزار می‌نماید.

خروج از نسخه موبایل