نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

جوابیه: دوچرخه‌سواری بانوان منع قانونی ندارد

هفت‌برکه – گریشنا: سخنان سرگرد مجتبی دهقان در جلسه کارگروه اجتماعی بازتاب‌های زیادی داشت که بخشی از آن‌ها در کامنت‌های مطلب منتشر شد (خبر در گریشنا). حیدر حجازی، مسئول سابق کمیته دوچرخه‌سواری، یکی از کسانی است که از ماه‌ها پیش مشغول رایزنی و پیگیری برای راه‌اندازی دوچرخه‌سواری بوده است. او در پاسخی به گفته‌های فرمانده سپاه، صحبت‌های او را نوعی بحران‌آفرینی دانسته است. حجازی معتقد است دوچرخه‌سواری بانوان منع قانونی و شرعی ندارد، ولی هدف آنان این بوده که امری را که خلاف قانون نیست، با اجازه مسئولین آغاز کنند و از مسئولان شهر نیز راهنمایی گرفته‌اند.

به نام خدا

جناب آقای دهقان سلام

احتراماً گفته‌های حضرتعالی در جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی گراش را در گریشنا چندین بار مطالعه کردم. شما در مطلب اول گریشنا، کارناوال‌های عروسی را نتیجه مصرف مشروبات الکی دانسته‌اید! حضرتعالی با توجه به مسئولیت‌تان اصولا می‌بایست نکته‌سنج و تیزبین باشید و این کلی‌گویی‌ها را نکنید، چرا که این سخن توهین و تهمت شرعی به عده زیادی از همشهریان محسوب می‌شود. مگر هر کسی در کارناوال شرکت کرد مشروب خورده است و یا هرکس مشروب خورده در کارناوال شرکت می‌کند؟

ابتدای مطالعه گفته‌های شما، حرف شما را ضمن این‌ که قبول نکردم، آن را حمل بر این کردم که اشتباهی در برداشت از صحبت‌های شما و انتقال آن توسط گریشنا پیش آمده ولی وقتی ادامه صحبت‌های شما را به خصوص در حوزه مرتبط به خودم در مورد دوچرخه‌سواری خواندم، به این نتیجه رسیدم که شما دقیقا همین صحبت‌ها را کرده‌اید.

برادر عزیز! این صحبت‌های شما خودش معضلی است که قابل هضم برای من و دیگر شهروندان نمی‌باشد. مطمئنا خودتان نیز مشاهده کرده‌اید که سخنان و تحلیل نادرست شما به شدت مورد نقد و حمله برخی از همشهریان قرار گرفته است.

من نمی‌دانم چرا گروهی دوست دارند موضوع ساده‌ای مثل دوچرخه‌سواری بانوان را که با تدبیر جلو می‌رود، تبدیل به یک بحران خودساخته کنند.

جناب آقای دهقان، این تفکر را که هر کسی بر خلاف من و تفکر من حرف می‌زند بی‌تقواست و باید به آن گروه برخورد شود را کنار بگذارید. همه از سوابق بنده به عنوان مسئول کمیته دوچرخه‌سواری که الان تبدیل به هیأت دوچرخه‌سواری با ریاست جدید گردیده و نیز سوابق اعضای شورای شهر (به عنوان تصمیم‌گیر در موضوع نامگذاری) در جبهه و هیات‌های مذهبی لااقل آگاه‌اند و بی‌تقوایی کلمه‌ی شایسته‌ای نیست که از دهان شما خارج شود. این جسارت شما در بی‌تقوا نامیدن عده‌ای از برادران و خواهران دینی و خادم نیز، خود آسیب جدی این شهر است!

چند نکته در مورد سخنان شما در ادامه متذکر می‌شوم که بدانید یا اشتباه به عرضتان رسانده‌اند و یا دچار سوء برداشت شده‌اید:

هیچ کس به دنبال تشکیل انجمن یا سمنی تحت عنوان انجمن دوچرخه‌سواری بانوان نیست. هرچند تشکیل آن نیز غیر قانونی نیست و مملکت برای آن قانون و مقررات دارد. دوچرخه‌سواری بانوان مثل تمام ورزش‌ها و تمام شهرها یکی از زیرمجموعه‌های هیأت دوچرخه‌سواری است که طبق قانون می‌تواند فعالیت کند، اما با توجه به عرف و مصلحت گراش و جلوگیری از حوادث و صحبت‌هایی که ممکن بود از طرف بدخواهان پیش بیاید، تصمیم گرفتیم امری که خلاف قانون نمی‌باشد را با اجازه مسئولین آغاز کنیم و از بزرگواران راهنمایی بخواهیم.‌

ما هیچوقت شکایتمان را به جای مصلح به نزد غیر مصلح (به قول شما)، نبرده‌ایم و ما آنان را مصلح و صالح می‌دانیم. ما دیدارهایی جداگانه برای راهنمایی گرفتن در مورد نحوه ورزش بانوان با فرماندار، معاون ایشان (آقای فرسوده) و امام جمعه محترم داشته‌ایم که ایشان نیز به حق، همان دغدغه‌های ما را داشتند و راهکار نیز ارایه دادند.
جناب آقای دهقان، برای اینکه سوء برداشت پیش نیاید بدانید که کمیته و اکنون هیأت دوچرخه‌سواری گراش به بانوان (هرچند علاقه‌مندان زیادی هستند که شدیدا نیازمند برنامه‌ریزی کامل و بی‌خطر برای ورزش بانوان می‌باشند) اجازه دوچرخه‌سواری در محیط شهری گراش را نداده است.

لذا علاقه‌مندان با هزینه خود و به جان خریدن حوادث جاده‌ای به شهرهای اوز و لار می‌روند؛ جایی که ورزشکاران به راحتی و بدون برخورد غیر معقول در آنجا می‌توانند ورزش کنند.

بنده وقتی در دوره مربیگری صالحین بسیج در قم به فتوای مفتی عربستان بابت تحریم دوچرخه‌سواری بانوان با دلایل غیر قابل توجیه، می‌خندیدم، هیچ وقت فکر نمی‌کردم از زبان شما نیز تحریم و تقبیحِ دوچرخه‌سواری بانوان را بشنوم. هرچند بنده نیز معتقدم در شرایط فعلی و جوسازی‌های افراد خاص، ممکن است نتوان دوچرخه‌سواری بانوان را مثل دیگر شهرهای کشور راه اندازی کرد، اما به هر حال نمی‌توان حق بانوان را که شرع و قانون مانع آن نیستند، نادیده گرفت. خواهران و زنان در این خصوص، هیچ کار غیر قانونی انجام نمی‌دهند، پیشنهاد ما برای بانوان، ورزش در محیط‌های پوشیده بوده و همچنان بر این عقیده پایبند هستیم. لذا فکر نکنم شما نیز نیازمند بحران‌سازی برای این جریان باشید. چرا که با مدیریت صحیح می‌توان هر نوع آسیب اجتماعی را کنترل و هدایت کرد و به جای بحران‌سازی تبدیل به فعالیتی مفید و مقید کرد، تا چه رسد به دوچرخه‌سواری بانوان در محیط ویژه که اصولا بحران نیست!

ما انتظار داریم با بودجه‌ای که در اختیار نهادهایی از جمله سپاه، فرمانداری، شورای شهر، اداره ورزش و جوانان و … می‌باشد، فعالیت‌هایی در رفع آسیب‌های اجتماعی واقعی را انجام دهند که البته در این جلسه هیچ ارگانی از بودجه و هزینه‌های انجام شده در مورد آسیب‌های اجتماعی در این جلسه صحبت نکردند. رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز به تدبیر، مدیریت در کنار لمس واقعیات جامعه دارد.

سخنان شما مثلا در باب مشروب‌خواری و ربط آن به کارناوال‌های عروسی یا موارد دیگر مطروحه جنابعالی، شاید برای شهر X کاملا بجا باشد، ولی برای شهری مثل گراش، نادرست، تنش‌آفرین و بحران‌ساز است. اندکی دقت و دلسوزی در اظهار نظر، می‌تواند وزن اجتماعی افراد را در برداشت‌ها و تحلیل‌ها افزایش دهد و به تصحیح امور منجر شود.

خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
ان شاء الله

 

تکمیل خبر: موافقت مشروط با دوچرخ‌سواری بانوان

ذر مباحث مربوط به دوچرخه‌سواری بانوان در گریشنا عکسی از دیدار اعضای هیات با امام جمعه منتشر شد. حجازی در مورد نتیجه این دیدار  گفت:«طی دو دیداری که با فرودی، فرماندار شهرستان و فرسوده، معاون فرماندار داشتیم همچنین در یک جلسه‌ای که با بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی شهر داشتیم. مسئولین شهر با فعالیت ورزشی بانوان در رشته‌ی دوچرخه‌سواری به شرط رعایت موازین شرعی موافقت کرده‌اند.»

او گزارش کوتاهی از دیدار خود با فرماندار و معاون فرماندار ارائه می‌دهد و می‌گوید:«نظر آقای فرودی این بود که اگر در دوچرخه‌سواری بانوان مراتب قانونی و شرعی رعایت شود از نظر فعالیت هیچ مشکلی ندارد. نظر فرسوده نیز این بود که اگر نظر دیگر ارگان‌ها که روی این موضوع دخیل و حساس هستند جلب شود بهتر است من هم در یکی از جلسات این موضوع را اعلام می‌کنم و نظر دیگر ارگان‌های مربوط را می‌پرسم.»

حجازی با اشاره به این موضوع که امام جمعه وقت زیادی را برای به نتیجه رساندن این موضوع برای هیات دوچرخه‌سواری گراش گذاشته و موافق با ورزش بانوان اما با قبول شرایط است، گفت: «حجت‌السلام بخشایش‌پور موافق ورزش بانوان بود و می‌گفت فعالیت ورزشی بانوان هیچ اشکالی ندارد خیلی هم خوب است اما به شرط و شروطی. باید شما تضمین دهید که مبادی  اسلامی و شرعی آن رعایت شود و این که هیچ کدام از بانوان دوچرخه‌سوار وارد خیابان نشود. ما هم این شرط را قبول کردیم.»

حجازی با بیان این که پیست دور چمن ورزشگاه شهدا مکان پیشنهادی ما برای شروع فعالیت دوچرخه‌سواری بانوان است نظر امام جمعه پیرامون این مکان پیشنهادی را مطرح کرد و گفت:«اگر دور تا دور آن بنر یا پارچه بزنید که پیدا نشود بانوان در حال ورزش هستند، هیچ اشکالی ندارد بانوان بیایند و ورزش کنند و ورزش کلید سلامتی است و من از بانوان ورزشکار و فعال شهر قدرددانی می‌کنم.»

حجازی ادامه می‌دهد:«حجت‌السلام بخشایش‌پور در این جلسه چند راهکار هم برای اصلاح پیست دور استادیوم ارائه داد و ما هم تضمین دادیم دوچرخه‌سواری بانوان را راه می‌اندازیم به شرطی که نیایند بیرون و فقط در همان محیط ورزش کنند.»

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع که اعضای هیات دوچرخه‌سواری همچنین جلسه‌ای را با سرگرد دهقان، فرمانده سپاه ترتیب دادند اما به دلیل این که فرمانده سپاه در جلسه‌ای دیگر بود و این جلسه به طول انجامید، فرصت ملاقات فراهم نشد، می‌گوید:«اعضای هیات دوچرخه‌سواری گراش قصد داشت در این جلسه با سرگرد دهقان از شروع دوچرخه‌سواری بانوان در مجموعه ورزشی بسیج که متعلق به پادگان است صحبت کند و نظر فرمانده را پیرامون این پیشنهاد بپرسد.»

خروج از نسخه موبایل