نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

روز پرحادثه برای اورژانس گراش: دو بیمار و دو تصادف

هفت‌برکه – گریشنا: دو مورد تصادف، یک حمله قلبی و یک تب و لرز، چهار ماموریت اورژانس ۱۱۵ گراش در روز گذشته بوده است.

به گز‌ارش هفت‌برکه، دیروز ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ خبر تصادف نوجوان ۱۳ساله مقابل گراش سنتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. برای پیگیری این خبر با ناصر دلخوش، مسئول اورژانس ۱۱۵ گراش تماس گرفتیم تا از وضعیت مصدوم مطلع شویم؛ اما با سه گزارش دیگر و گلایه‌های ماموران اورژانس مواجه شدیم که روز سختی را برای اورژانس گراش رقم زده بود. البته در حوادث دیروز، هیچ فوتی گزارش نشده است. عبدالحسین لطفی، نوجوان ۱۳ساله‌ای که جلوی گراش‌سنتر با کامیون تصادف کرده بود، به اتاق عمل منتقل شد؛ و راننده‌ی افغانی متورسیکلتی که در بلوار سپاه تصادف کرده بود، مصدومیت سطحی در پایش داشت.

مسئول اورژانس ۱۱۵ گراش حوادث دیروز را اینگونه شرح می‌دهد: «صبح دیروز ما از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح در مانور زلزله بودیم. بعد از تمام شدن مانور، اولین تماس را با ما گرفتند و یک حمله قلبی را گزارش دادند. سریع خود را به محل رساندیم. متاسفانه این حادثه در یکی از کوچه‌های پاقلعه اتفاق افتاده بود که خیلی برای عبور ماشین هم سخت است. بعد از رساندن بیمار به بیمارستان، یک مورد تب و لرز در یکی از کوچه‌های بلوار معلم، مقابل بانک پارسیان گزارش شد که باز هم به سختی آمبولانس را به محل رساندیم. بیمار خانمی ۸۳ساله بود که تب و لرز داشت. سعی کردیم همانجا کمک‌های اولیه را انجام دهیم تا نیازی به انتقال به بیمارستان نداشته باشد، ولی متاسفانه اصرار از طرف خانواده بیمار برای انتقال به بیمارستان زیاد بود. با اینکه حال مریض خوب بود و همین موضوع باعث شد خیلی معطل شویم.»

دلخوش در ادامه افزود: «در حال گفتگو با خانواده بیمار بودیم که یک مورد دیگر تصادف شدید در مقابل گراش سنتر گزارش شد. آمبولانس هم که در کوچه‌های تنگ و باریک بلوار معلم گیر افتاده بود و باید دنده عقب خود را تا انتهای کوچه می‌رساند تا به محل حادثه برسد. من سریع جعبه کمک‌های اولیه را برداشتم و با دویدن سریع خود را به محل حادثه رساندم. دقیقا دو دقیقه بعد از تماس، من در محل حادثه حاضر بودم و چند دقیقه بعد هم ماشین رسید. اما متاسفانه جو خیلی بدی به وجود آوردند که اورژانس خیلی دیر رسیده است و حتی همین سروصدا و بحث مانع انجام کار ما بود. وقتی به صحنه رسیدیم، مصدوم هیچ نوع علائم حیاتی نداشت و در حالت مرگ حقیقی بود. نوجوان ۱۳ساله‌ای بود که سوار بر موتور با یک تریلی تصادف کرده بود.»

مسئول اورژانس گراش با بیان اینکه مصدوم در حالت مرگ حقیقی بود اظهار داشت: «مصدوم از ناحیه سر و نخاع آسیب دیده بود و با اینکه علائم حیاتی نداشت، ۱۵ دقیقه کار احیا را انجام دادیم و بعد از ۱۵ دقیقه، دقیقا در زمان ورود به بیمارستان، علائم برگشت و سریعا به اتاق عمل منتقل شد. مصدوم وضعیت جسمی مناسبی ندارد ولی امیدواریم که نتیجه عمل رضایت‌بخش باشد.»

دلخوش با اشاره به اینکه این مورد پایان کار نبود، گفت: «به خاطر سه ماموریتی که در یک روز انجام شده بود، کپسول اکسیژن خالی بود و در حال پر کردن کپسول اکسیژن و عوض کردن لباس‌های سر تا پا خونی بودیم که یک تصادف دیگر در بلوار سپاه، مقابل فروشگاه مادر گزارش شد، تصادف یک دستگاه موتور با ماشین بود. موتورسوار تبعه افغانی بود که فقط آسیب سطحی در پا داشت و به بیمارستان منتقل شد.»

او در پایان افزود: «همشهریان عزیز توجه داشته باشند که برای موارد جزیی مثل تب و لرز و سرماخوردگی نیاز به تماس با اورژانس نیست و تا جایی که امکانش هست در این موارد خودشان مریض را به بیمارستان منتقل کنند. کمک‌رسانی به مردم وظیفه ماست، ولی در مواردی هم معطل می‌شویم که همین باعث می‌شود به صحنه‌های خیلی مهم‌تر کمی دیر برسیم. یا اگر هم با اورژانس تماس می‌گیرید، اجازه بدهید ما سر صحنه کارمان را انجام دهیم و طبق تشخیص خودمان عمل کنیم. دخالت در کار ما و ایجاد جو متشنج بر علیه ماموران اورژانس در انجام کار ما خلل ایجاد می‌کند. دیروز برای مورد گراش سنتر با اینکه پیاده خودم را به محل رساندم و زودتر از ماشین رسیدم باز هم جر و بحث بود که چرا ماشین دیر آمده است و حتی در پایان من را تهدید هم کردند. فردی می‌گفت من دلخوش را به قتل می‌رسانم!»

خروج از نسخه موبایل