هفتبرکه – محمد خواجهپور: ۱۴ آذرماه ۱۳۹۷ کلنگ کمربندی شمالی – شرقی گراش به زمین زده شد (خبر در گریشنا) این کمربندی که برنامه مشترک بسیاری از نامزدهای انتخابات شورای شهر بود، از ضرورتهای اصلی شهر گراش است. مسالهای که سخنرانان مراسم افتتاح نیز بر آن تاکید داشتند.
کمربندی جدید با خارج کردن بار ترافیک جادهای از بلوار سرداران، باعث افزایش امنیت خیابانهای شهر گراش میشود. اما کمربندی فقط یک جاده برای ماشینهای عبوری نیست؛ بلکه باید انسانها و شهروندان نیز به خوبی در این طرح دیده شوند. کمربندی جدید مانند کمربندی سابق که اکنون به بلوار سرداران تبدیل شده است، در سالهای آینده یکی از محورهای اصلی شهر گراش خواهد بود و با طراحی آن باید آیندهنگرانه برخورد کرد.
رییس شورای شهر در مراسم افتتاح، از تهیه طرح توجیهی در آینده نزدیک خبر داد و تنها اطلاعات منتشر شده از این طرح در مراسم افتتاح، طول حدودا پنج کیلومتری و بودجه چهار میلیاردی برای فاز اول این طرح بود. بودجهای که با توجه به حجم پروژه، قطعا نیاز به تزریق مالی از منابع دولتی نیز دارد.
در طرح جامع شهر گراش که در سایت اداره کل راه و شهرسازی نیز منتشر شده است، محدودهای ۱۱۰ متری برای کمربندی به همراه حاشیهی سبز در نظر گرفته شده است. همانند تمام کمربندیهای دیگر، در این طرح یک سمت خارج از محدودهی شهر و سمت شهر نیز فضای سبز تعریف شده است. اما به نظر میرسد که شورای شهر طرح دیگری در نظر دارد. علیاصغر حسنی، رییس شورای شهر گراش، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اشارهی کوتاهی به این موضوع داشت: «با تغییر کاربری در آینده، اینجا مراکز تجاری ساخته میشود.»
از ۱۱۰ متر عرض پیشبینی شده برای کمربندی در این مرحله تنها ۲۸ متر، شامل هر باند ۱۲ متر و ۴ متر رفوژ وسط اجرا میشود و وضعیت ۷۲ متر عرض باقیمانده در طول بیش از ۵ کیلومتر مشخص نیست. آیا از این مساحت به عنوان فضای سبز و کندرو استفاده میشود، یا آنگونه که رییس شورای شهر میگوید، بخشی از آن تغییر کاربری پیدا خواهد کرد و درآمد آن به شهرداری خواهد رسید؟
شورای پنجم که از ابتدای حضور خود شعار آیندهنگری و پروژههای بزرگ را داده است، در کمربندی نیز به جای درآمدزایی باید آینده شهر را در نظر داشته باشد. ۱۱۰ متر عرض کمربندی و حریم آن بر اساس استانداردهای شهرسازی و با نگاهی آیندهنگرانه تعیین شده است. کاهش این عرض به ۶۸ یا مقدارهای کمتر، هم کمربندی را از کارکرد اصلی خود دور خود میکند و هم باعث میشود دست مدیران آینده برای برنامهریزی شهری بسته شود.
از نظر قانونی، شورای شهر ملزم به اجرای طرح جامع و اجرای کمربندی ۱۱۰ متری است. البته طرح تفصیلی گراش در دست تهیه است و مشخص نیست در این طرح وضعیت کمربندی چه تغییری کرده است. آیا عرض کمربندی و کاربری مناطق مجاور آن قرار است در طرح تفصیلی تغییر کند؟ یا این که شورای شهر تصمیمگیری خاصی در نظر دارد؟
کمربندی مهمترین طرح عمرانی شورای پنجم است و نحوه و سرعت اجرای آن زیر ذرهبین شهروندان خواهد بود. به همین خاطر، انتشار جزییات این طرح باعث میشود تا با افزایش اعتماد عمومی، کمربندی به یکی از نمادهای مشارکت شهری تبدیل شود.