نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

چالش شورای شهر و شورای ترافیک بر سر زیرگذر

هفت‌برکه گریشنا: اصرار اعضای شورای شهر و شهردار بر تصویب طرح زیرگذر میدان شهید برزگران در شورای ترافیک شهرستان گراش نتیجه نداد، چون اعضای شورای ترافیک این طرح را ناپخته و غیرموثر تلقی کردند. در نهایت با تصمیم فرماندار گراش که ریاست شورای ترافیک را به عهده دارد، تصمیم نهایی در این زمینه را کمیته فنی شورای ترافیک در روزهای آینده اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش هفت‌برکه، جلسه شورای ترافیک شهرستان گراش امروز پنجم آذرماه ۱۳۹۷ در فرمانداری گراش برگزار شد. طرح اصلاح میدان شهید برزگران (میدان شهرداری) مهم‌ترین موضوع این جلسه بود که عملا تمام جلسه را نیز به چالش کشاند. اعضای حاضر در جلسه به دو دسته نامساوی تقسیم شدند: در یک طرف، علی‌اصغر حسنی و اکبر باقرزاده، اعضای شورای شهر گراش، و خداشناس، شهردار گراش حضور داشتند که به شدت از طرح دفاع می‌کردند؛ و در طرف دیگر، اعضای دیگر شورای ترافیک بودند که به طرح با دیدگاهی کاملا انتقادی نگاه می‌کردند. نتیجه‌ی این جلسه دوساعته که طبق انتظار با تنش‌هایی نیز همراه بود، در نهایت با پادرمیانی اصغر فرودی، فرماندار و رییس جلسه، به روزهای آینده موکول شد؛ زمانی که کمیته‌ی فنی شورای ترافیک تشکیل شود و طرح زیرگذر در آن با حضور مشاور طرح به طور کامل بررسی شود.

توضیح طرح از زبان شهردار

اصغر فرودی، فرماندار گراش و رییس شورای ترافیک، بعد از خوش‌آمدگویی، طرح اصلاح میدان شهید برزگران را مهم‌ترین موضوع جلسه دانست و گفت: «قاعدتا باید یک تصمیم در شورای ترافیک شهرستان برای این موضوع اتخاذ شود و بعد از آن در شورای ترافیک استان تصویب شود و بعد از تصویب قابل اجراست. خواهشی که من دارم این است که قبل از تصویب هیچگونه اقدام فیزیکی را در آن مجموعه انجام ندهند. تا بحث بودجه‌اش را نیز تامین اعتبار بکنیم، چون چندین میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.»

خداشناس، شهردار گراش، اولین کسی بود که بعد از خوش‌آمدگویی فرماندار شروع به صحبت کرد. در غیاب مشاور و طراح طرح، شهردار با نشان دادن عکس‌ها و آماری از وضعیت خیابان‌ها و بلوارهای منتهی به میدان شهید برزگران، به معرفی طرح زیرگذر پرداخت. در این طرح، دو لاین رفت و برگشت، بلوار سعادت و بلوار سرداران را از زیر میدان شهید برزگران به هم متصل می‌کند تا ترافیک مستقیم و تندرو از این مسیر، بدون وارد شدن به میدان، حرکت کند. کل مسیر زیرگذر حدود ۴۰۰ متر است. ترافیک محلی و کندرو نیز برای ورود به بلوارها و خیابانِ منتهی به میدان، وارد میدان می‌شوند. کل پوشش سقف زیرگذر حدود ۱۱۰ متر خواهد بود. برای حل مشکل خروجی از خیابان شهید محقق به سمت میدان (که بیشترین گره ترافیکی را ایجاد می‌کند)، شکل هندسی میدان به یک بیضی کشیده تبدیل شده است.

خداشناس در دفاع از طرح گفت این طرح را یکی از شرکت‌های متخصص در این زمینه طراحی کرده است. او گفت: «با احداث این زیرگذر تمام نقاط بحرانی برچیده می‌شود.» او هزینه‌ی اجرای طرح را چهار میلیارد تومان دانست، و اظهار کرد کار گودبرداری زیرگذر را می‌توان در بیست روز به اتمام رساند، در حالی که نیازی به بستن کامل میدان و مسیرهای عبور هم نیست، چون می‌توان یک خط را برای عبور آهسته ترافیک باز نگه داشت. او البته به مشکلات اجرای طرح هم اشاره کرد: «مشکلی که وجود دارد تاسیسات شهری است. عمده‌ترین مشکل ما لوله‌ی گاز است.»

منتقدان جدی طرح

مهندس مرتضی وقارفرد، عضو هیات رییسه نظام مهندسی گراش، اولین فردی بود که ایرادات طرح را گوش‌زد کرد. او با اشاره به شروع پروژه کمربندی گراش گفت: «با احداث کمربندی، ترافیک عبوری از شهر به کمربندی منتقل می‌شود و بار ترافیکی از روی میدان شهرداری برداشته می‌شود. لازم نیست فقط برای این ترافیک عبوری، زیرگذر احداث شود.»

مهندس قدرت فانی، رییس اداره برق، دومین مشکل طرح را اینگونه بیان کرد: «گره اصلی ترافیکی را ورود و خروج خیابان شهید محقق ایجاد می‌کند که با اجرای این طرح همچنان پابرجاست. هنوز هم اگر ماشینی بخواهد وارد خیابان شهید محقق شود، با ماشینی که از بلوار معلم می‌آید تقاطع پیدا می‌کند.» مهندس وقارفرد هم با تایید نظر مهندس فانی، گفت: «بار اصلی ترافیکی میدان با این زیرگذر حل نمی‌شود. دو نقطه‌ی کور ترافیکی را که از خیابان شهید محقق است، تنها با بیضی کردن میدان حل کرده‌اند.»

مهندس محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک، نیز انتقادش را به طرح اینگونه بیان می‌کند: «مطالعات اولیه اصلاح میدان شهید برزگران و ایجاد تقاطع غیرهمسطح در شورای چهارم شروع شد. بیشتر اطلاعاتی که اینجا استفاده شده است نیز مربوط به مشاوری است که شورای چهارم گرفت.» مهندس جعفری تاکید کرد در حال حاضر میدان شهید برزگران در واقع یک میدان نیست، و تنها یک تقاطع است. او با اشاره به هزینه‌ی بالای اجرای طرح گفت: «در بحث مهندسی ارزش، برای حذف تقاطع‌ها، اول میدان طراحی می‌کنند. اگر میدان جواب نداد، چراغ راهنما نصب می‌کنند. و بعد اگر چراغ جواب نداد، می‌روند سراغ تقاطع غیرهمسطح. الآن بیشتر مهندسان عقیده دارند که در حال حاضر طرح هندسی میدان مشکل دارد. می‌توان به جای ایجاد تقاطع غیرهمسطح، با اصلاح طرح هندسی میدان هم مشکل را حل کرد و از یک هزینه هنگفت جلوگیری کرد. چرا ابتدا این گزینه را بررسی نکنیم؟»

سرهنگ قنبری، رییس پلیس راه، صحبت‌هایش را با انتقاد از جلسه شروع کرد: «هر طرح و پروژه‌ای باید قبل از آمدن به شورای ترافیک، در کمیته فنی پخته و چکش‌کاری شود و بحث‌ها و نظرات گرفته شود و بعد برای تصویب یا عدم تصویب به جلسه شورا بیاید.» جواب فرماندار، رییس جلسه، به این انتقاد این بود: «این بحث کاملا درست است، منتها از بس تعجیل داشتیم در این قضیه، آقای شهردار می‌دانند، گفتیم به رای عمومی بگذاریم.»

سرهنگ قنبری با تایید صحبت‌های مهندس جعفری گفت: «این طرح نیاز به یک بررسی میدانی دارد. باید اعضای تصمیم‌گیر با مشاوری که این طرح را داده است از نزدیک میدان را ببینند تا بهترین و کم‌هزینه‌ترین طرح انتخاب شود. شاید واقعا مشکل با یک تقاطع با چراغ راهنما مشکل حل شود.» سرهنگ هم به این مساله اشاره کرد که بیشترین مشکل ترافیکی را تقاطع‌های بلوار معلم و خیابان شهید محقق ایجاد می‌کنند، که در این طرح این مشکل حل نمی‌شود: «اگر زیرگذر نتواند این مشکل را حل کند، چرا باید این همه وقت و هزینه صرف کرد؟»

دفاع تند حسنی

علی‌اصغر حسنی، رییس شورای شهر، در جواب انتقادها اظهار کرد: «اولا که این طرح را من و امثال من و چهار تا مهندس عمران طراحی نکرده‌اند. یک گروه تخصصی هستند که در سطح کشور کارشان این است. این طرح نهایی هم نیست، بلکه الگوی اولیه است. وقتی ما این را تصویب کردیم و نامه زدیم، طرح اصلی می‌آید. مشاور را هم انتخاب کرده‌ایم.» حسنی به این مساله باز هم اشاره کرد که این طرح را یک گروه متخصص ارائه داده است: «تمام این گره‌های زیرگذر و روگذر شیراز و تهران را همین مشاورین دارند انجام می‌دهند. چطور برای آنها این همه بحث‌های بی‌خود ندارد، حالا برای گراش دیگر هزینه دارد یا ندارد؟»

حسنی اظهار کرد: «که این گروه وعده داده است که خودشان مجوز شورای ترافیک استان را هم می‌گیرند. شرط ما مجوز شورای ترافیک استان است. وقتی استان مجوز داد که ما دیگر اینجا کاری نداریم!» این نکته را فرودی، فرماندار، و سرهنگ قنبری، رییس پلیس راه، کاملا رد کردند و گفتند تا زمانی که شورای ترافیک شهرستان طرح را تصویب نکند، شورای ترافیک استان اقدامی نمی‌کند.

عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی، هم به نکته‌ی دقیقی اشاره کرد: «این که شرکت طراح، یک شرکت معروف است به کنار. بحث این است که اطلاعات خامی که ما داشته‌ایم و داده‌ایم به مشاور تا این طرح را تولید کرده، آیا آن اطلاعات درست است یا نیست.»

مشکلات تاسیسات شهری

مهندس عطریان، رییس اداره گاز، به یکی از مشکلات اصلی تاسیسات شهری اشاره می‌کند: «این میدان محل عبور شبکه اصلی گاز است. و حساسیت شبکه هم بسیار بالاست. دقیقا زیر میدان، جایی است که شبکه تقسیم می‌شود. اگر بخواهیم این شبکه را جابجا کنیم، باید گاز ۴۷۰۰ مشترک را برای حداقل یک ماه قطع کنیم.» او هزینه‌ی این انتقال را حدود ۵۰۰ میلیون تومان دانست، و اجرای آن را مشروط به اجازه استان کرد.

شهردار به مشکل شبکه‌ی انتقال برق و فیبر نوری هم اشاره کرد، که حل آنها چندان مشکل نیست. اما کسی به خط لوله‌ی آب که از این مسیر می‌گذرد اشاره نکرد. بر اساس تحقیق خبرنگار گریشنا، برآورد کارشناسان نشان می‌دهد حداقل چهار میلیارد تومان هزینه انتقال این خط لوله است.

جمع‌بندی جدال دوساعته

دبیر شورای ترافیک یک جمع‌بندی اولیه از بحث‌ها ارائه کرد: «من و بقیه اعضای حاضر باید دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشیم که تقاطع همسطح جواب نمی‌دهد و باید تقاطع غیرهمسطح احداث کرد. طرح‌های قبلی هم که ارائه شده بود، چندان پخته نبود. ما قبل از جلسه از شهرداری خواستیم که طرح را برای بررسی بیاورند. من پیشنهادم این است که دلایل طرح توجیهی را بیاورند که چرا تقاطع همسطح جواب نمی‌دهد. اگر اعضا قانع شدند، من خودم هم دفاع می‌کنم.»

فرماندار هم در پایان نتیجه‌گیری کرد: «برداشت من از صحبت‌های اعضای حاضر این است که طرح خوب توضیح داده نشده است. در یک چیز همه مشترک هستیم: اینجا یک گره کور ترافیکی است و باید حل شود. دومین نکته این است که چون این یک طرح هزینه‌بر است، شوراها و شهرداری‌ها کمتر زیر بار این قضیه می‌روند. اما شورا و شهرداری گراش محبت کرده‌اند و از هزینه‌های جاهای دیگر می‌زنند و برای شورای ترافیک هزینه می‌کنند. این یک نکته مثبت است حقیقتا.»

فرماندار دو پیشنهاد ارائه کرد: رای‌گیری برای تصویب یا عدم تصویب طرح؛ و یا ارجاع طرح به کمیته فنی شورای ترافیک. هر چند که علی‌اصغر حسنی و اکبر باقرزاده شدیدا به دنبال رای‌گیری و شناخت مخالفان طرح بودند، و در حالی که شهردار با دلخوری شورا را ترک کرده بود، اکثر حاضران با پیشنهاد دوم فرماندار موافق بودند. در نتیجه، فرماندار از حاضران خواست به او وکالت بدهند تا پس از بررسی طرح در کمیته فنی، تصمیم کمیته به عنوان مصوبه شورای ترافیک پذیرفته شود.

فرودی، فرماندار گراش، دستور تشکیل جلسه کمیته فنی را در چند روز آینده صادر کرد. بدین ترتیب، طرحی که در شورای ترافیک منتقدان زیادی داشت، به کمیته‌ی تخصصی‌تری می‌رود تا تکلیفش مشخص شود. آیا نمایندگان شورای شهر و شهرداری در این کمیته موفق می‌شوند نظر مساعد بقیه اعضای کمیته را جلب کنند؟ جواب این سوال در چند روز آینده مشخص می‌شود.

خروج از نسخه موبایل