نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گراش، می تواند قطب خرما شود

گریشنا: با توجه به پیشینه ی تاریخی در تولید خرما گراش می تواند در تولید این محصول به ارتقا دست یابد.

دنیای‌اقتصاد- شیراز- محمد صداقت: نخستین جشن ملی خرما با حضور معاون وزیر کشاورزی در خشت شهرستان کازرون برپا شد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این مراسم گفت: در سال زراعی گذشته استان فارس با برخورداری از ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۱۳۱ هزار تن خرما، ۱۲ درصد از سطح زیر کشت کشور و رتبه ششم تولید را به خود اختصاص داد.
وی گفت: در این استان ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر در مراحل تولید، فرآوری و بسته‌بندی این محصول اشتغال دارند.

مهندس مهرزاد خرد با بیان اینکه در ۱۳ شهرستان کازرون، فسا، جهرم، لار، لامرد، خنج، داراب، قیروکارزین، گراش، فیروزآباد، فراشبند و مرو، ۱۰۰ رقم خرما شناسایی شده است، اظهار کرد: کازرون با سطحی معادل ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار یکی از مناطق عمده تولید با ۳۰ هزار تن خرما است که تنها ۲۷ هزار تن محصول در خشت تولید می‌شود.
خرد خاطرنشان کرد: ایران با سطح زیر کشت ۲۶۴ هزار هکتار و تولید یک میلیون و ۱۵۵ هزار تن بزرگ‌ترین تولید‌کننده خرما در دنیا است که ۲۱ درصد سطح زیر کشت و ۸/۱۴ درصد میزان تولید دنیا را به خود اختصاص داده است.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، خرما از محصولات مهم و با ارزش کشور قلمداد می‌شود که با ۵۰۰ میلیارد ریال ارزش افزوده در سال نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد.
مهندس خرد افزود: اشتغالزایی بیش از ۵۰۰هزار نفر، صادرات بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال، ایجاد صنایع مختلف بسته‌بندی جانبی (سرکه، الکل، قند مایع، شهد خرما، بیسکویت‌سازی و شیره خرما) اهمیت این محصول را دوچندان کرده است.
وی حجم صادرات خرما را در شرایط فعلی ۲۸ هزار تن با ارزش ریالی ۳۵۲ میلیارد ریال، معادل ۳۲ میلیون دلار اعلام کرد.
خرد گفت: در حال حاضر ۱۶ واحد صنعتی مرتبط با نگهداری، بسته بندی و فرآوری خرما تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی استان فارس فعالیت می‌کنند که ظرفیت نگهداری و فرآوری خرمای این واحدها ۲۳ هزار و ۶۵۰ تن، با اشتغالی معادل ۱۷۰ نفر و سرمایه‌گذاری بیش از ۹۱ میلیون ریال است.
وی افزود: این واحدها در کازرون، شیراز، جهرم و قیروکارزین فعالند و ۸ واحد سردخانه زیر صفر با ظرفیت ۴ هزار و ۳۵۰ تن نیز برای نگهداری رطب اختصاص دارند.

خروج از نسخه موبایل