نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

ریزه‌کاری‌های فنی در ثبت وقایع حیاتی

هفت‌برکه – گریشنا: ۵۰ درصد نوزدان متولد شده در بیمارستان گراش، اهل شهرستان گراش نیستند. این یکی از نکاتی بود که در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان گراش مطرح شد.

به گزارش گریشنا، نخستین جلسه هماهنگی ثبت وقایع حیاتی سال ۱۳۹۷، بیست و چهارم مردادماه در فرمانداری گراش برگزار شد. این جلسه به ریاست فرماندار و دبیری اداره ثبت احوال شهرستان برگزار می‌شود. تولد، ازدواج، طلاق و مرگ چهار واقعه حیاتی مهم است که در ادارات ثبت احوال ثبت می‌شود.

نتایج سرشماری ۱۳۹۵ را اکنون می‌بینیم

فرودی، فرماندار گراش، با تاکید بر اهمیت ثبت وقایع حیاتی گفت: «مبنای برنامه‌ریزی یک جامعه داشتن آمار دقیق است. اگر آمار دقیقی نداشته باشیم برنامه‌ریزی‌ها با اخلال روبه‌رو می‌شود. هم سرنوشت فرد و هم سرنوشت اجتماع در ثبت وقایع حیاتی تعیین می‌شود.»

فرماندار گراش با اشاره به تلاش‌های انجام شده در سرشماری نفس و مسکن سال ۱۳۹۵ گفت: «در سرشماری سال ۹۵ اهتمام و دقت ویژه‌ای کردیم که تمام نفوس و مسکن شهرستان ثبت شود. که نتیجه خوبی داد و آثار آن را در امتیازاتی که به شهرستان داده شد دیده می‌شود.»

تولد و وفات هر دو زیاد شده است

علی باقری، رییس اداره ثبت‌ احوال گراش، گزارشی از نرخ تولد و وفات شهرستان ارائه کرد و خواهان عدم انتشار آن شد. باقری گفت: «در بخش ولادت ما افزایش نرخ ولادت داشته‌ایم و در رتبه دوم استان قرار داریم. در بخش وفات نیز افزایش داشته‌ایم و در رتبه ۲۶ شهرستان‌های استان فارس قرار داریم.»

باقری در مورد روند‌های ثبت ولادت و وفات گفت: «برای ثبت ولادت دو نوع ولادت داریم. ولادت‌ها در بیمارستان از طریق گواهی ثبت ولادت در بیمارستان ارسال می‌شود. برای نوزدان متولد شده در منزل بر اساس مراجعات به خانه بهداشت و از طریق مرکز بهداشت گواهی ولادت ارسال می‌شود. برای ثبت موارد فوت، حداکثر ده روز فرصت است. آخر هفته‌ها شهرداری گراش شناسنامه‌ها را تحویل می‌دهند و دهیاران هم سه یا چهار روز بعد از فوت باید ثبت فوت را ارسال کنند.»

رییس اداره ثبت احوال گراش گزارش مرگ را مهمتر از ابطال شناسنامه دانست: «فوت بر اساس قانون حتما باید در کمتر از ده روز ثبت شود. حتی اگر شناسنامه هم در دسترس نیست، برای ثبت فوت اقدام شود.»

ابوالحسن حسینی، مسئول ثبت متوفیان شهرداری گراش، در مورد روند صدور اجازه دفن گفت: «در مورد متوفی ما گواهی فوتی که پزشک صادر کرده را دریافت می‌کنیم. جواز دفن بر اساس گواهی دفن صادر می‌شود. بدخطی بعضی پزشکان و نوشتن علت مرگ به لاتین، نبودن نامه برای دفن اعضای بدن مانند پای قطع شده از جمله مشکلات ما برای صدور گواهی دفن است.»

نیمی از نوزدان متولد شده در بیمارستان غیر گراشی هستند

خرم‌روز، کارشناس معاونت بهداشت، در مورد آمار متولدین گفت: «بیمارستان گراش یکی از بیمارستان‌های مرکزی منطقه است. به همین دلیل از ۲۳۴۷ نوزاد متولد شده در بیمارستان گراش ۵۰ درصد مربوط به خارج از شهرستان است. همین مساله کار ما برای تشخیص این که نرخ باروری شهرستان چقدر است مشکل می‌کند.»

بعد از پایان جلسه، باقری در گفتگو با خبرنگار گریشنا در مورد وضعیت صدور کارت‌های ملی گفت: «هنوز تعداد زیادی از شهروندان برای صدور کارت ملی هوشمند مراجعه نکرده‌اند. در حال حاضر صدور کارت ملی از طریق دفترخدمات ثبت احوال در بلوار معلم و اداره پست انجام می‌شود. شهروندان هر زمان که بخواهند می‌توانند برای صدور کارت مراجعه کنند.»

رییس اداره ثبت احوال در مورد تاخیر در ارسال کارت‌های ملی گفت: «تاخیر خاصی نسبت به دیگر مناطق کشور وجود ندارد. البته چند وقت پیش خبری منتشر شد که ممکن است به دلیل تحریم‌ها تاخیر بیشتر شود ولی مراحل کار در دفاتر خدماتی انجام می‌شود و دقیق مطلع نیستم.»

مردن خرج دارد

ابوالحسن حسینی در مورد آمار متوفیان شهر گراش گفت: «سال ۹۶ تعداد ۱۲۷ مورد اجازه دفن صادر شده است. سال ۹۷ نیز تا امروز ۲۴ مردادماه، ۳۰ مورد گواهی دفن صادر شده است. البته این آمار شامل نوزادان نارس و اتباع خارجی دفن شده نیز می‌شود.»

حسینی در مورد هزینه‌های دفن و قبرستان گفت: «هزینه قبر برای متوفی بزرگسالان ۲۰۰ هزار تومان، برای کودکان متوفی یک تا ده سال هفتاد هزار تومان، و برای نوزادان نارس ۲۰ هزار تومان است. البته باید ۶۰ هزار تومان هزینه آمبولانس حمل جسد و ۲۰ هزار تومان هزینه نصب سنگ قبر را هم اضافه کرد.»

قبل از سال هفتم ازدواج، بچه‌دار شوید

نکات مختلفی برای هماهنگی بین مراجع قانونی ثبت احوالات شخصی مطرح شد. بعضی از نکات جالب این جلسه را مرور می‌کنیم:

اگر از ازدواج شما بیش از هفت سال گذشته باشد، به جز گواهی تولد، باید مدارکی مانند سونوگرافی و کارت بهداشت را به همراه داشته باشید تا اثبات کنید که نوزاد متولد شده متعلق به خود شماست.

اگر سی سال گذشته هیچ تغییری مانند ثبت ازدواج یا تولد فرزند و تعویض شناسنامه در مشخصات شما اتفاق نیافتاده باشد، ممکن است ثبت احوال شما را به عنوان «فوتی ضربتی» جزو مرده‌ها حساب کند.

اگر پس از مرگ، خانواده متوفی مرگ را گزارش و شناسنامه را باطل نکنند، به جز بازگشت یارانه‌های پرداختی، مشمول جریمه هم خواهند شد.

در حال حاضر، تعویض شناسنامه اجباری نیست، اما در صورت درخواست متقاضی، ادارات ثبت احوال تعویض شناسنامه را انجام می‌دهد.

از ابتدای امسال، تایید عکس برای عکس‌دار کردن شناسنامه از طریق دهیاری انجام نمی‌شود و عکس‌دار کردن شناسنامه صرفا با گواهی تحصیلی یا تایید نیروی انتظامی انجام می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل