نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

فرماندار: همه ادارات باید برای بازآفرینی بافت فرسوده کمک کنند

Gerash Map

نقشه گراش

هفت‌برکه – گریشنا: بافت فرسوده و طرح‌های شهرداری و ادارات مختلف در مورد آن، موضوع اصلی جلسه‌ی ستاد بازآفرینی شهرستان گراش بود. این جلسه چهارشنبه، سوم مردادماه، بلافاصله بعد از جلسه‌ی شورای مسکن در فرمانداری برگزار شد.

فرماندار: ادارات در مورد بافت فرسوده تعلل می‌کنند

فرودی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «پیش از این منطقه بافت فرسوده شهر که قریب ۶۰ هکتار بود مشخص شد و ۲۰ هکتار به عنوان منطقه نمونه تشخیص داده شد. قرار بر این شد که دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را آنجا تهیه کنند و مقدمات طرح را شروع کنند. بعضی دستگاه‌ها اقداماتی کردند و بعضی دستگاه‌ها هنوز اقدامی نکردند. از جمله دستگاه‌هایی که اقدام کرده به صورت عمده بوده است، شهرداری ۹ طرح تهیه کرده و به اداره کل راه و شهرسازی ارسال کرده است. یکی از این ۹ طرح نیاز به طرح توجیهی داشت که برگشت خورد و دوستان طرح توجیهی آن را تهیه کردند. ۱۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح‌ها است که این پروژه در اداره راه و شهرسازی لارستان و وزارت‌خانه مصوب شده و کد خورده است، اما هنوز من احساس می‌کنم در این زمینه یک کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است. چیزی که از شهرداری تقاضا داریم این است که حتما چون عزیزان شهرداری دبیر این ستاد هستند جلسات را به صورت مستمر برگزار کنند. این ضعف شهرداری بوده که تا الان جلسات به صورت مستمر برگزار نکرده است و دیگر دستگاه‌هایی که موظف هستند در این جا برنامه داشته باشند. مثلا بهزیستی باید آنجا طرح داشته باشد، دانشکده علوم پزشکی، آبفای شهری می‌تواند طرح داشته باشند. این طرح‌ها در قالب طرح ستاد بازآفرینی در جلسه شهرستان باید تصویب شود. فرمانداری اعتبار برای آن می‌گذارد و خوشبختانه دولت اخیرا تصویب کرد. کمک به بافت‌های فرسوده در دستور کار دولت قرار گرفته است.»

فرودی با بیان این موضوع که طرح ستاد بازآفرینی اختصاصا به شهرداری متعلق نیست و متعلق به بقیه ادارات هم است و الزامی ندارد که پروژه‌ها حتما عمرانی باشد گفت: «مثلا اداره بهزیستی می‌تواند با ایجاد پایگاه مددکاری اجتماعی و آموزشی از لحاظ آسیب‌های اجتماعی برای این منطقه طرح خود را بنویسید و یا اداره اوقاف اراضی وقفی موجود در بافت قدیم را معرفی کند، اداره برق در زمینه تعویض روشنایی اقدام کند. اداره میراث فرهنگی، دانشکده علوم پزشکی، آبفا شهری، ثبت اسناد، هلال احمر و تمام ادارت در این پروژه باید طرح داشته باشند.»

گزارش مهندس انصاری از طرح‌های شهرداری در بافت فرسوده

مهندس انصاری مجموعه فعالیت‌های شهرداری در این طرح را برشمرد و گفت: «مرمت خانه علی‌پور، سنگ‌فرش و نورپردازی پیاده‌رو خیابان امام، روکش آسفالت خیابان بسیج، تخفیف صدور پروانه‌های ساختمانی، سنگ فرش کوچه مسجد آخوند (در حال تکمیل)، لکه‌گیری تعدادی از کوچه‌های واقع در بافت فرسوده، کشدن پیاده‌روی خیابان شهدای گمنام، کاشت درخت و شبکه آبرسانی در بافت قدیم، پیگیری و اجرای طرح توجیهی خانه سعادت با همکاری اداره میراث فرهنگی، احداث آبنما پارک لاله و نورپردازی آن، خریداری سطل زباله با هزینه ۴۰ میلیون تومان برای پیاده‌رو خیابان امام، تکمیل خیابان شهدای گمنام (۱۰۰ میلیون هزینه شده است) از جمله طرح‌های اجرایی شهرداری در این پروژه بوده است.»

گزارش مهندس مهرابی از جلسه با ستاد بازآفرینی کشور

مهندس مهرابی با اشاره به این که جلسه سال قبل، جلسه‌ی ثمربخشی بوده، گفت: «در آن جلسه با کلی از دوستان آشنا شدیم و برای پیگیری مصوبات ستاد بازآفرینی شهرستان‌های گراش، لار، لامرد و خنج من ۵۵ میلیون تومان روی دست دولت هزینه گذاشتم و تا ۵ میلیارد تومان از دولت نگیریم از پا نمی‌نشینیم. برای تحقق این موضوع به کمک دوستان شهرداری و سایر اعضای ستاد نیاز دارد.»

او در ادامه می‌گوید: «طبق آخرین جلسه‌ای که با ستاد بازآفرینی کشور داشتیم موضوعات گراش به دوازده عنوان تقسیم شد. که عنوان پروژه‌ها از این قرار است؛ احیا و بهسازی پروژه‌های گذر تاریخی خانه‌های امام، مرمت و احیای خانه تاریخی و تبدیل آن به خانه محله و اقامتگاه بوم‌گردی، مستند‌سازی آثار تاریخی واجد ارزش در بافت تاریخی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، احیا و بازسازی مرکز محله پاقلعه و احداث پارک و فضای سبز، ادامه بازگشایی محور خیابان دروازه (طرح تعریض)، بهسازی محور خیابان دروازه، کفسازی و بهسازی معابر، تعیین محدوده‌های ناکارآمد و تهیه سند بازآفرینی مقیاس شهر، تملک دو منزل مسکونی تاریخی در بافت فرسوده توسط شهرداری (یکی تملک شده و دیگری در حال تملک است) و مرمت و احیا با اعتبارات دولتی. ارتقا توانمندی‌های اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی در حوزه وظایف دفتر مطالعات راهبردی و امور ترویجی (برگزاری نشست و هم‌اندیشی). در زمینه مورد آخر اگر دانشجویی پایان نامه‌ش در مورد بافت گراش باشد، ما می‌توانیم هزینه پایان نامه را از محل اعتبارات داخلی پرداخت کنیم.»

خروج از نسخه موبایل