نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

سفر قطر ۸: کتارا ؛ نامی قدیمی یا برساخته‌ای جدید

هفت‌برکه – صادق رحمانی: در امتداد منطقه‌ی شمال به سمت کتارا به راه افتادیم. کتارا جزو برنامه‌های فرهنگی بومی قطر است که معمولا زیر نظر بنیاد القطریه و به سرپرستی شیخه موزه، همسر شیخ حمد امیر سابق قطر قرار دارد. این بنیاد صندوقی با نام برای نسل آینده دارد تا نسل آینده بتواند از سود فعالیت‌های فرهنگی آینده قطر بهره‌مند شود.

کتارا منطقه‌ای تازه تاسیس و نو نواری است که می‌توانی آثار قدیمی و بازسازی شده برخی از کشورها را ببینی. مثلا کبوترخانه‌ی جفتی که اصلش در کشور مغرب است یا عمارت معروفی که در اصل در لندن است. همچنین مسجد کتارا ممکن است از لحاظ اندازه مسجدی بزرگ نباشد، اما کاشی‌های رنگی، طراحی و الگو آن  بی‌همتا است. این کاشی‌ها باقی مانده از معماران ایرانی در منطقه خلیج فارس است که عمدتا کاشی کارهای شیعه بوده‌اند. با مسجد کتارا، تاریخ مشهور مساجد چهارگانه سوق واقف کمی پوشانده شده است. مسافرانی که به قطر می‌آیند از این مسجد بازدید می‌کنند. با توجه به رنگ‌های متناسب با آن، نماد سنت‌های عربی، ایرانی و آفریقایی است.

در منطقه‌ی کتارا مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز برگزار می‌شود. این مسابقات با هدف تشویق و شناسایی استعدادهای برتر در عرصه تلاوت قرآن و معرفی قاریان ممتاز و برجسته به جهان برگزار می‌شود.

خالد بن ابراهیم السلیطی، مدیر مؤسسه عمومی منطقه فرهنگی قطر موسوم به «کتارا» در این باره گفته است: این جایزه گام جدیدی این مؤسسه در زمینه افزایش اهتمام به تلاوت و ترتیل قرآن است. مؤسسه فرهنگی «کتارا» یک میلیون و نیم ریال قطری برای نفر اول تا پنجم این رقابت‌‌ها جایزه در نظر گرفته که به نفر اول تا پنجم این مسابقه  به ترتیب ۵۰۰ تا ۱۰۰ هزار ریال قطری داده خواهد شد. از شروط این رقابت‌ها این است که سن شرکت‌کنندگان نباید کمتر از ۱۸ سال باشد و مسابقه دهندگان باید مسلط به احکام تجوید و مخارج حروف بوده و تلاوت دلنشینی داشته باشند و امام جماعت، خطیب و معلم الهیات و زبان عربی نباشند و همچنین، قبلاً در مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن رتبه‌ای نیاورده باشند.

در این صفحه گریشنا می‌توانید هر شب ساعت ۱۲ #سفرقطر را دنبال کنید?

http://bit.ly/Ger-Qatar

 

خروج از نسخه موبایل