نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

اولین نوزاد IVF در بیمارستان گراش متولد شد

هفت‌برکه (گریشنا): «فاطمه» نخستین نوزادی است که با عمل تلقیح مصنوعی به روش IVF در در مرکز درمان ناباروری الزهرا(س) و بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش به دنیا آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، امروز دوشنبه ۱۴ اسفندماه، دکتر مهدی محسن‌زاده، رییس مرکز درمان ناباروری الزهرا (س) گراش از تولد اولین نوزاد IVF (تشکیل جنین در آزمایشگاه) خبر داد. دکتر محسن‌زاده درباره این موفقیت بزرگ در شهرستان گراش گفت: «مرکز درمان ناباروری گراش از ۱۵ آبان ماه ۹۵ شروع به فعالیت نمود، و در فروردین ۹۶ نیز اولین IVF یعنی تشکیل جنین در آزمایشگاه توسط خانم دکتر یونسی، فلوشیپ نازایی؛ و متخصصین جنین‌شناسی خانم دکتر اعتباری و خانم دکتر یاری به انجام رسید.» او در ادامه افزود: «تاکنون خیلی از بیماران تحت درمان، تست حاملگی مثبت داشته‌اند. و امروز ۱۴ اسفندماه اولین نوزاد حاصل از تلقیح مصنوعی متولد شد.»

رییس مرکز درمان ناباروری الزهرا در گفتگو با هفت‌برکه درباره‌ی شیوه‌ی IVF توضیح داد: «در این روش، متخصص زنان تخمک زن را خارج می‌کند و به آزمایشگاه جنین‌شناسی تحویل می‌دهد. اسپرم مرد نیز به آزمایشگاه تحویل داده می‌شود. بخش عمده‌ی کار یعنی تلقیح توسط متخصصان جنین‌شناسی انجام می‌شود. روز بعد از تلقیح، مشخص می‌شود که باروری اتفاق افتاده است یا نه. از روز دوم جنین تشکیل می‌شود و می‌توان به رحم مادر منتقل کرد. در این مورد، جنین از روز چهارم فریز شد و در ماه‌های بعد به رحم منتقل شد.»

دکتر محسن‌زاده اظهار امیدواری کرد بقیه بیماران تحت درمان نیز در آینده نزدیک صاحب فرزند شوند. او تصریح کرد: «البته تاکنون چندین مورد تولد در نتیجه‌ی روش‌های دیگر درمانی مثل IUA در بیمارستان گراش اتفاق افتاده است که یکی از آنها دوقلو هم بود. اما روش IVF از شاخص‌ترین انواع درمان ناباروری است که برای اولین بار در گراش به نتیجه‌ی نهایی ختم شد.»

عطریه احمدی، سوپروایزر اتاق عمل مرکزی بیمارستان، نیز در خصوص این عمل به هفت‌برکه گفت: «عملیات سوراخ کردن (پانکچر) و انتقال جنین توسط دکتر یونسی در اتاق عمل IVF بیمارستان انجام شده است، و عملیات زایمان در اتاق عمل مرکزی بیمارستان با موفقیت به سرانجام رسید.» احمدی نیز اضافه می‌کند: «این اولین عملی است که جواب گرفته و به زایمان منتهی شده است، و انشالله در روزهای آینده هم بقیه عمل‌ها جواب خواهند گرفت.» احمدی از سکینه خرم‌پی، مسئول اتاق عمل IVF، و همچنین دیگر پرسنل این اتاق عمل تشکر می‌کند و این موفقیت را به آنها نیز تبریک می‌گوید.

دکتر محسن‌زاده، رییس مرکز درمان ناباروری الزهرا(س) گراش نیز تصریح کرد: «جا دارد قبل از هر چیز تبریک ویژه‌ای به خیّر محترم مرکز درمان ناباروری عرض نمایم. در ادامه نیز بر خود لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های متخصص خوبمان خانم دکتر یونسی، متخصصین جنین‌شناسی خانم دکتر اعتباری و خانم دکتر یاری، و کارشناسان ارشد آزمایشگاه آندرولوژی، آقایان پیروزی و خواجه‌زاده، و کلیه پرسنل زحمت‌کش مرکز درمان ناباروری، و همچنین مسئولین بیمارستان، پرسنل اتاق عمل و مسئولین و هیات رئیسه علوم پزشکی که با حمایت‌های خود مارا یاری نمودند، تقدیر و تشکر نمایم.»

خروج از نسخه موبایل