هفتبرکه (گریشنا): اگر برای گرفتن نوبت پزشک متخصص در بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) گراش، صبح زود بیدار شدن و دردسر در صف ایستادن را تجربه کردهاید، خبر نوبتدهی به صورت اینترنتی و تلفنی در درمانگاه تخصصی این بیمارستان خبر خوبی برای شماست.
برای استفاده از سیستم نوبتدهی اینترنتی، کافی است به صفحهی gerash.paziresh24.com (اینجا) بروید؛ و برای نوبتدهی تلفنی نیز شمارهی ۳۱۳۸۱۹۵۰- ۰۳۵ پاسخگوی شما خواهد بود. این سیستم نوبتدهی برای گرفتن ویزیت متخصصین درمانگاه و کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی مولیالموحدین (ع) فعال است.
در سیستم نوبتدهی سنتی، شما راهی ندارید جز این که پیش از ساعت هفت و نیم در بیمارستان باشید و در صف، منتظر گرفتن نوبت بمانید. بعد از گرفتن شماره، مسیر شما به پذیرش و صندوق برای پرداخت حق ویزیت و نهایی کردن آن میرسد. اگر گراشی و بومی شهر باشید، گذراندن این مراحل برای شما آسانتر است. اما برای بیماران و مراجعین غیر گراشی که از شهرهای دور و اطراف به امید گرفتن نوبت به بیمارستان مراجعه میکنند، طی کردن این مسیر سخت و وقتگیر است. به خصوص وقتی که به دلیل ازدحام بیماران، نوبت تمام شود. با تمام این دردسرها، برای افرادی که با اینترنت و فضای مجازی ناآشنا هستند و یا از سیستم بهروز نوبتدهی بیمارستان اطلاعی ندارند، طی کردن این مسیر، تنها راه است. اما زمان زیادی طول نمیکشد که سیستم نوبتدهی اینترنتی و تلفنی طرفداران زیادتری پیدا خواهد کرد.
راهاندازی آزمایشی تا ابتدای مرداد
احمد حقیقی، سرپرست کلینیک ویژهی تخصصی و فوق تخصصی مولی الموحدین (ع)، به ضرورت راهاندازی این سیستم اشاره کرد و گفت: «با توجه به این که کلینیک و مرکز آموزشی درمانی در اکثر رشتههای پزشکی دارای متخصصین زیادی است، تعداد رو به افزایش مراجعهکنندگان، مشکلاتی در زمینهی نوبتگیری به وجود آورد. این مسائل ما را بر آن داشت تا با کلینیکهای دیگر در سطح کشور برای پیدا کردن راهحلی برای رفع این مشکل مشورت و رایزنی کنیم. با بررسی انجام شده، سیستم نوبتدهی تلفنی و اینترنتی گزینهی مناسبی برای کم کردن مشکلات بیماران و مراجعهکنندگان به نظر میرسید.»
حقیقی میگوید این سیستم از نیمهی دوم تیرماه تا آخر این ماه به صورت آزمایشی برای پیدا کردن نواقص و مشکلات و حل آن فعال شده است، اما به صورت رسمی از اول مردادماه شروع به کار خواهد کرد.
او در جواب به این سوال که با راهاندازی این سیستم، آیا تمام مشکلات بیماران و مراجعهکنندگان جهت گرفتن نوبت پزشکان رفع خواهد شد یا نه، میگوید: «بعضی از پزشکان علاوه بر فعال بودن در گراش، پزشک شهرهای همجوار مثل لار نیز هستند. این رفتوآمدها ممکن است در زمان دقیق ویزیت مندرج شده در قبض بیماران تاخیر ایجاد کند و بیماران بیشتر از زمان درج شده در قبض، معطل شوند. از طرفی، گاهی اوقات نیز پزشکان مجبور به ویزیت بیماران اورژانسی هستند، به خصوص در رشتههایی که فقط یک پزشک متخصص داریم. در این مواقع نیز ممکن است در ویزیت بیماران تاخیر ایجاد شود.»
سرپرست درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در مورد روند طی کردن این مسیر و کاربرد و امتیازهای این سیستم نوبتدهی میگوید: «خط تلفن حالت E1 دارد. یعنی حتی اگر صد نفر به صورت همزمان با آن تماس بگیرند، با بوق مشغولی مواجه نمیشوند. ما زمان زیادی برای پیدا کردن یک شرکت معتبر و باتجربه صرف کردیم، و در این میان چندین و چند سامانه نوبتدهی را تست کردیم که در نهایت از میان همهی آنها، شرکت سپهر سلامت به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد.»
آسان بودن نوبتگیری تلفنی و اینترنتی
حقیقی دربارهی آسان بودن نوبتگیری با این سیستمها هم توضیح میدهد: «ما حداکثر تلاش خود را کردیم که کل سامانه چه به صورت تلفنی و چه به صورت اینترنتی، خیلی ساده باشد تا هر شخصی بدون دانش فنی بتواند به راحتی از آن استفاده کند. به زودی ربات تلگرام و همچنین برنامهی موبایل برای پلتفورمهای آندروید و آی-او-اس نیز به آن اضافه خواهد شد.»
او در تکمیل صحبتهای خود گفت: «برای هر کد ملی، روزانه حداکثر دو نوبت میتوان در نظر گرفت. برای گرفتن نوبت به یک شماره تلفن همراه نیاز است که پیامکی به همراه توضیحات پزشک و زمان مراجعه و از همه مهمتر، کد پیگیری دریافت شود. بیمار با این کد پیگیری میتواند نوبت خود را حذف یا جابهجا کند و هنگام مراجعه نیز باید این کد را به همراه داشته باشد. هر گونه تغییر در نوبت بیمار که ممکن است به صورت غیرمترقبه پیش بیاید، مثل جابهجایی وقت پزشکان یا حذف نوبت، به مریض پیامک داده میشود.» او در ادامه میگوید: «در هر سیستم جدیدی، مدت زمانی طول میکشد تا کاربرها با سیستم تطبیق پیدا کنند. هر چند ما تلاش کردیم که این مدت تطبیق را به حداقل زمان ممکن برسانیم. برای گرفتن نوبت به صورت غیر حضوری نیز افراد باید از بیست .و چهار ساعت قبل وقت بگیرند تا با نوبتدهی حضوری تداخلی ایجاد نشود.»
راههای انتقال انتقادها و مشکلات
احمد حقیقی که از انتقادها بعد از فعال شدن آزمایشی سیستم نوبتدهی بیاطلاع نبود، گفت: «ما برای هر کمبود و مشکلی که در این روند ایجاد شده است، از مردم عذرخواهی میکنیم و توقع داریم از آن جایی که در اول راه هستیم، تا زمان حل ناهماهنگیها، مردم صبوری نشان دهند و با سعهی صدر ما را در رفع مشکلات راهنمایی کنند. افراد برای گفتن مشکلات، انتقاد و پیشنهادهایشان در زمینهی سیستم نوبتدهی میتوانند به صورت حضوری در دفتر مدیریت کلینیک و یا به صورت غیر حضوری با این آیدی تلگرام با ما در ارتباط باشند. همچنین قرار است یک سیستم نظرسنجی برای سنجش عملکرد کارکنان نیز در آینده راهاندازی شود.»
سرپرست کلینیک همچنین دلیل افتتاح کلینیک مولیالموحدین (ع) و لزوم گسترش آن را نیز توضیح داد: «این کلینیک با پیگیری جناب دکتر گلستان، معاون محترم درمان وقت و تیم مدیریتی بیمارستان، اول اردیبهشت سال ۹۵ افتتاح شد. از طرفی با توجه به این که بیمارستان گراش دارای اکثر رشتههای تخصصی و فوق تخصصی است و با وجود ازدیاد مراجعهکنندگان، نیاز به یک کلینیک ویژهی تخصصی و فوقتخصصی احساس شد، و با توجه به این که حدود سی متخصص و فوق تخصص در این مرکز مشغول به کار هستند، برای فراهم کردن مطب برای آنها با کمبود فضای فیزیکی مواجه شدیم. برای رفع این مشکل، بانی خیر اقدام به ساخت کلینیک در پنج طبقه به متراژ ده هزار متر مربع در مرکز آموزشی- درمانی، روبهروی کلانتری کرده است که شصت درصد کار انجام شده است.» او در آخر وعده داد که در فرصتهای بعد، گزارش کاملی از روند ساخت این کلینیک را برای انتشار در گریشنا ارسال کند.