نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

دکتر مریم عبدالهی و قدم‌به‌قدم تا موفقیت

هفت‌برکه (گریشنا): امکان دارد شما هم دکتر مریم عبدالهی را در درمانگاه شماره ۱ و شماره ۲ گراش دیده باشید، چون او پیش از این که در بیمارستان امام رضا (ع) لار در بخش اطفال مشغول به کار شود، در این دو درمانگاه مشغول خدمت بوده است. دکتر عبدالهی اکنون با رتبه‌ی یک در رشته‌ی فوق تخصص کلیه پذیرفته شده است، و از مهرماه امسال به دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌رود تا در این رشته ادامه تحصیل دهد.

مریم عبدالهی، فرزند حاج اسدالله، مدرسه رفتن را در کشور قطر شروع کرد، و تا مقطع سوم ابتدایی در این کشور تحصیل کرد. اما بعد به ایران آمد و کلاس چهارم و پنجم ابتدایی را در مدرسه ابتدایی ابدی و مقطع راهنمایی را در مدرسه اکبری و مقطع دبیرستان را نیز در دبیرستان اسدی گذراند.

سال ۷۶ او رتبه‌ی ۵ کنکور سراسری را به دست آورد و رشته‌ی پزشکی عمومی را انتخاب کرد و تا سال ۸۳ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز این رشته را دنبال کرد. از سال ۸۳ تا ۸۵ نیر دوره طرحش را در مراکز درمانی گراش و لار طی کرد.

سال ۹۰، دکتر عبدالهی تحصیل خود را در دوره‌ی تخصص اطفال تا سال ۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد و برای گذراندن طرحش دو سال در بیمارستان لار مشغول به کار بود. او از مهرماه امسال به دانشگاه علوم پزشکی شیراز برمی‌گردد تا این بار در رشته‌ی فوق تخصص کلیه تحصیل کند.

در گفت‌وگویی که با دکتر عبدالهی داشتیم او می‌گوید: «توکل بر خدا، علاقه، پشتکار و پشتیبانی خانواده، ضامن موفقیت در هر کاری است.» او تصمیم دارد بعد از اتمام دوره‌ی فوق تخصص‌اش، در مراکز دانشگاهی کلان شهرهایی مثل شیراز یا تهران مشغول به کار شود و می‌گوید: «معمولا بعد از گرفتن فوق تخصص افراد در سیستم دانشگاهی فعال می‌شوند و چون در شهرهای کوچک این امکان فراهم نیست باید به زندگی و کار در کلان‌شهر‌ها فکر کرد.»

دکتر عبدالهی می‌گوید: «یکی از خاطرات خوب من مربوط به سال ٧٢ و کلاس عربی است. امتحان داشتیم. معلم عزیزم آقای نام‌آور گفته بودند هر کس در این امتحان نمره ٢٠ گرفت، به او هدیه می‌دهد. امتحان تمام شد و فقط من نمره ٢٠ گرفتم. آقای نام‌آور به قولش وفا کرد و یک سکه ٢۵ تومانی دو رنگ که برای آن زمان طرح جدید بود و تازه وارد بازار شده بود، همراه با یک آب‌نبات توت‌فرنگی به من هدیه داد. آبنبات را همان موقع در کلاس خوردم و سکه ٢۵ تومانی را به رسم یادبود هنوز هم نگه داشته‌ام تا بهایی که معلمان به تلاش دانش‌آموزان می‌دادند را فراموش نکنم. این بها به اندازه و قیمت جایزه نیست، بلکه به ارزشی است که معلم برای خودش، برای تدریسش و برای ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزش قائل است. دوست دارم از تمام معلمانم که در طول ١٢ سال از جان و دل در جهت پیشرفت من زحمت کشیدند، این‌جا قدردانی کنم.»

از دکتر عبدالهی درباره‌ی شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به کودکان در منطقه می‌پرسیم. او به دو بیماری عفونت ادراری و شب‌ادراری اشاره می‌کند: «از این دو بیماری اسم می‌برم چون بیشتر مراجعینم با آن درگیر هستند، اما ممکن است بیماری‌های دیگری هم باشد که به متخصصین دیگر در شهرهای بزرگ‌تر ارجاع داده شده‌اند.»

 

عکس زیر، دکتر عبدالهی را در کنار یکی از بیمارانش نشان می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل