نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

خداحافظی با مادری که مرگ‌اش به سه انسان زندگی داد

هفت‌برکه (گریشنا) – فاطمه یوسفی: بعد از چند سال که موردی از اهدای عضو در بیمارستان گراش انجام نشده بود، بخشدار مرکزی گراش با اهدای اعضای مادر مرحومش موافقت کرد تا شاید سنت اهدای عضو در گراش جان بگیرد.

آب پاکی را روی دستش ریختند و آن موقع، ناگزیری دستش را گرفت و پشت میز تصمیم‌گیری نشاند. زمانی که داشت هم‌زمان رقص مرگ و زندگی را در ذهنش تماشا می‌کرد، تصمیم نهایی را گرفت. مادرش ارزش زنده بودن را می‌دانست، درست همین حالا، که مرگ دارد برایش لالایی می‌خواند تا برای همیشه آرام بگیرد.

شنبه، شانزدهم دی‌ماه، ساعت دو نیمه‌شب. عبدالله فضلی امشب فقط یک فرزند غمگین است بر بالین مادرش. او که از سال ۹۳ به عنوان بخشدار مرکزی در گراش مشغول به کار است، غم‌انگیز‌ترین شب عمرش را تجربه می‌کند.

دو شب پیش مادر شصت‌و پنج ساله‌ی فضلی به دلیل سکته‌ی مغزی، دچار مرگ مغزی شد. و حالا عبدالله در سردترین و طولانی‌ترین شب زندگی‌اش، با امضای فرم اهدای عضو، گرمی بخشندگی را برای خودش و نور و آرامش را برای مهربان‌ترین آدم زندگی‌اش انتخاب کرد.

عبدالله فضلی می‌گوید: «تصمیم سختی است. اما مرگ و حیات دست خداست. وقتی پزشکان بدون هیچ شکی مرگ مغزی را تایید کردند، چرا جسمی که می‌تواند امید را در دل چند انسان ناامید زنده کند به خاک سپرده شود؟ این تصمیم را گرفتم برای شادی روح مادرم، اما در نهایت تبدیل شد به آبی که داغ سینه‌مان را مرهم بود.  این طور که شنیده‌ام در گراش چهار، پنج سالی می‌شود که اهدای عضوی انجام نگرفته است. شاید با این کار، مانع فراموشی این عمل خیرخواهانه شویم، تا اگر خدای نکرده فردی در شرایط ما قرار گرفت، بتواند بهترین تصمیم‌ را بگیرد.»

فضلی روند اهدای عضو را شرح می‌دهد: «بعد از تایید مرگ مغزی و قبول پیشنهاد اهدای عضو، تیم پزشکی از شیراز به بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش اعزام شد. با انجام آزمایش‌های لازم، کبد و دو کلیه‌‌ی مادر سالم و مناسب برای اهدا تشخیص داده شد و او را به اتاق عمل بردند.»

پیکر سیده سکینه هاشمی، مادر بخشدار مرکزی گراش، به زادگاهش، شهر علامرودشت، منتقل شد و ظهر امروز، شانزدهم بهمن‌ماه به خاک سپرده شد. مراسم ترحیم آن مرحوم تا بیستم بهمن‌ماه در این شهر برگزار می‌شود.

هنوز تصمیمی برای گرفتن مراسم ترحیم در گراش گرفته نشده است. در صورت برگزار شدن این مراسم در این پست به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

‌‌

خروج از نسخه موبایل