هفتبرکه (گریشنا): پروژهی یکسانسازی پیادهروها که سال قبل از خیابان بسیج شروع شد، به جلو حسینیهی اعظم رسید.
خراب شدن موزاییکهای جلوی حسینیه برای بعضی از همشهریان این سوال را پیش آورد که با وجود محکم و سالم بودن موزاییکها، آیا نیازی به خراب شدن موزاییکها در این قسمت از شهر بود؟ برای گرفتن جواب این سوال با عبدالرضا هرمزی، نایب رییس و سخنگوی شورای شهر و مهندس اسدی، مسئول واحد عمران شهرداری، صحبت کردیم.
هرمزی با اشاره به این که عمر کانال و جدولهای سطح شهر به پایان رسیده و بعد از سی سال، شهر به پوستاندازی نیاز دارد، گفت: «بارانهای اخیر این حرف را ثابت کرد. در قسمتی که پروژهی یکسانسازی انجام شده بود آب باران سرعت بیشتری داشت و نفوذناپذیر بود. اما در قسمتهای فرسوده، آب سرعت کمتری دارد و به زمین نفوذ میکند که باعث خراب شدن آسفالت و پیادهروها میشود.»
هرمزی این مساله را یک ضرورت شهروندی میداند: «به جز مساله زیبایی، نامسطح بودن پیادهروها برای برخی از شهروندان به ویژه سالمندان، جانبازان و معلولین عزیز مشکلاتی را به وجود میآورد. هدف اصلی بهسازی پیادهروها این است که این فضای شهری را برای همه شهروندان قابل استفاده کنیم. البته با توجه حجم زیاد پیادهروهای شهر، این یک پروژه طولانیمدت است که تاکنون بخشی از آن اجرا شده است.»
نایب رییس شورای شهر در ادامه میگوید: «از طرفی با وجود مراکز تجاری خوبی که در سطح شهر داریم و مشتریان گراشی و افرادی که از شهرهای دیگر برای خرید به این شهر سفر میکنند، مناسب نبودن پیادهروها خیلی به چشم میآید. حالا شما تصور کنید که در تمام سطح شهر، پروژهی یکسانسازی انجام شود به جز جلو حسینیهی اعظم. بدون شک خیلی شکیل و زیبا نخواهد بود. کار سخت و زمانبر است و ما روزانه درگیریهایی داریم، اما سعی ما بر این است که مبلمان شهری و استانداردهای ساخت پیادهرو رعایت شود تا نتیجهی مثبت آن را در آینده ببینیم. اما همهی اینها نیاز به صبر و حوصله همشهریان دارد.»
مهندس اسدی، مسئول عمران شهرداری، هم میگوید: «برای تخریب جلو حسینیه اعظم، جلسهای با هیات امنای حسینیه و اعضای شورا داشتیم. چون لازم بود گلدانهای جلو حسینیه برداشته شود، خود به خود شصت تا هفتاد سانت از پیادهرو تخریب میشد. دلیل برداشته شدن گلدانها، مانع ایجاد کردن در پیادهرو است. شما حساب کنید همین الان که پیادهرو خاکی است، از لحاظ دید و عبور و مرور شرایط بهتری از زمانی که گلدانها قرار داشت ایجاد کرده است. این بود که به این نتیجه رسیدیم که جلو حسینیه اعظم را هم تخریب کنیم. اما بعد، اصلاح عرض و عمق جدول بیشتر خواهد شد و با نصب گریتینگ، فضای پیادهرو و خیابان بازتر خواهد شد. البته ما از تکلبههای خوبی هم استفاده میکنیم و زیر آن سی سانتیمتر بتن کار میکنیم.»
او در جواب به سوال ما در مورد مسیر این پروژه بعد از جلو حسینیه اعظم گفت: «ما به سمت پارک لاله حرکت نمیکنیم و مجبوریم پروژه را به سمت دیگری از شهر منتقل کنیم. چرا که در قسمت پارک لاله، باید کار اساسی صورت گیرد. آنجا ما اختلاف سطح داریم که باعث جمع شدن آب روی آسفالت میشود. به همین دلیل برای اصلاح آن قسمت از شهر، نیاز به صرف هزینهی زیادتر از بخشهای دیگر است. اما هنوز تعیین نشده است که قرار است بعد از جلو حسینیه، پروژه یکسانسازی را از کجا شروع کنیم.»