نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

چراغ قرمز ایدز

 هفت‌برکه (گریشنا):international-aids-day حدود ۳۱ هزار و ۹۰۵ نفر تا پایان سال ۱۳۹۴ در کشور ایران مبتلا به ایدز (HIV) بوده‌اند. در استان فارس نیز سه هزار و پانصد نفر که اغلب مردان بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند، مبتلا به ایدز تشخیص داده شده‌اند. این بخشی از مطالبی بود که در جلسه‌ی کارگروه هماهنگی بزرگداشت روز جهانی و هفته اطلاع‌رسانی ایدز برگزار شد. چهاردهم آذر روز جهانی ایدز است، و از سیزدهم تا نوزدهم آذر هفته‌ی اطلاع‌رسانی ایدز نام‌گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، کارگروه هماهنگی بزرگداشت روز جهانی و هفته‌اطلاع رسانی ایدز در دفتر معاونت بهداشتی با حضور  دکتر محمدنبی محمدی، معاون بهداشت؛ مهندس علیرضا مساح، قائم مقام معاونت بهداشت؛ و مسئولین ستادی برگزار شد. مهندس مساح ضمن خیر مقدم به اعضا، در مورد اهمیت موضوع و نقش آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه ایدز به عنوان یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور مطالبی ارایه داد.

در ادامه، محمد نوروزی، مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر حوزه معاونت بهداشت، به ارایه نکات آموزشی و بیان آمار پرداخت. او اظهار کرد که حدود ۳۱۹۵۰ نفر تا پایان سال ۱۳۹۴ در کشور ایران مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند و در استان فارس نیز ۳۵۰۰ نفر در گروه جنسی غالب مرد، گروه سنی  ۲۰ الی ۴۰ سال را تشکیل می‌دهد. او در ادامه به تشریح برنامه چهارم استراتژیک ایدز در کشور پرداخت: «نظر به این که موضوع ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نیست و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و غیره است، به همین منظور اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص، تعیین بزرگداشت روز جهانی ایدز (۱۰ آذر) و تعمیم آن به «هفته اطلاع‌رسانی ایدز» از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه، مد نظر قرار گرفته است. با توجه به مهم بودن و حساسیت موضوع ایدز و رسالت همه دست‌اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت کشور، اینک فرصت مناسبی برای تبیین برنامه‌ها، جلب مشارکت سیاستگذاران و مسئولان، بیان اقدامات، دست‌آوردها و چالش‌های موجود و همچنین تکریم فعالیت‌های دست‌اندرکاران خواهد بود. لذا نوآوری و ابتکار دانشگاه‌ها در جهت نیل به اهداف تعیین شده مؤثر و مهم خواهد بود.»

در ادامه، نوروزی اهداف این مناسبت را به شرح زیر بیان نمود: اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص اچ‌آی‌وی/ ایدز و اهمیت پیشگیری از آن؛ جلب حمایت سیاستگذاران، مسئولان و سازمان‌ها از برنامه‌های اطلاع‌رسانی و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز و افزایش همکاری‌های بین بخشی؛ معرفی اقدامات، دست‌آوردها و چالش‌های موجود در زمینه برنامه‌های اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور؛ جلب مشارکت انجمن‌های غیر دولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور؛ و برجسته‌سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن.

در پایان، برنامه‌های اجرایی معاونت بهداشتی با همکاری واحدهای ستادی و سایر ارگان‌های مربوطه به این شرح مصوب گردید: تشکیل «ستاد برگزاری مراسم روز جهانی ایدز»؛ صدور پیام رییس دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی به مناسبت روز جهانی ایدز؛ اطلاع‌رسانی از طرق مختلف جهت گروه‌های هدف؛ برگزاری همایش روز جهانی ایدز؛ پوشش خبری و اطلاع‌رسانی، و …

خروج از نسخه موبایل