نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

فرهنگ تغذیه‌ گراشی‌ها باید تغییر کند

هفت‌برکه (گریشنا): فرهنگ تغذیه‌ای همشهریان گراشی به علت الگوبرداری اشتباه و همچنین ضرورت‌های جغرافیایی، نیاز به تغییر دارد. این نکته‌ای است که در جلسه توجیهی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی با پزشکان خانواده شهر گراش توضیح داده شد. شیوع بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و فشار خون، کمبود ویتامین D، و گرسنگی سلولی در کودکان از نشانه‌های لزوم این تغییر است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده، جلسه توجیهی «روند ارجاعات تغذیه‌ای در برنامه تحول نظام سلامت» و «تحولات جمعیتی در برنامه سلامت باروری» برای پزشکان خانواده شهری توسط واحد بهبود تغذیه جامعه و سلامت خانواده و جمعیت در دفتر معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

مریم اکبرزاده، مسئول بهبود تغذیه جامعه، گفت: «مردم منطقه گراش به دلیل مهاجرت به کشورهای خلیج و الگوبرداری از فرهنگ تغذیه‌ای غلط، دچار بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و چاقی می‌شوند. این نشان می‌دهد که نهادینه کردن فرهنگ صحیح با آموزش‌های تغذیه‌ای و شناسایی افراد مستعد این بیماری‌ها با ارجاعات پزشک و مراقبین سلامت به کارشناس تغذیه لازم است.»

اکبرزاده افزود: «علی‌رغم وضعیت اقتصادی خوب در شهرستان گراش، بیشتر کودکان این منطقه دچار گرسنگی سلولی هستند که باعث سوء تغذیه در آنان می شود. با اجرایی شدن طرح تحول در حوزه بهداشت، این افراد با ارجاعات به موقع توسط پزشک و مراقبین سلامت به کارشناس تغذیه از بروز سوتغذیه شدید در کودکان و بار ناشی از بیماری‌ها در افراد کاسته می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «با توجه به این که شهرستان گراش در جنوب کشور واقع شده است، گرمای طاقت‌فرسا باعث گریز مردم از آفتاب و گرمای ناشی از آن می‌شود. در نتیجه ویتامین D در افراد این منطقه بسیار پایین است. در این راستا طرح مکمل یاری ویتامین D در قالب گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان، میان‌سالان و سالمندان با دستور مصرف ماهیانه یک عدد قرص ویتامین D در مراکز تحت پوشش معاونت بهداشت در حال انجام است.» در این جلسه نیز به طور نمادین قرص ویتامین D توزیع و مصرف شد.

سپس ثریا انصاری، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت، در ارتباط با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده، تغییرات جمعیتی سال های ۱۲۹۰-۱۳۹۰، تغییر نرخ باروری، تغییرات هرم سنی و گروه‌های سنی، توزیع جمعیت بر اساس ترکیب قومی، توزیع جمعیت بر اساس ویژگی‌های طبیعی، روند تغییرات نرخ رشد جمعیت، ویژگی‌های مربوط به تغییر و تحول جمعیت، عوامل موثر بر تغییر و تحولات باروری، ارتباط مرگ و میر نوزادان و کودکان یک تا ۵۹ماهه با سن مادر، ارتباط مرگ کودک و نوزاد با رتبه‌بندی بارداری، ارتباط مرگ نوزاد و کودک با فاصله بین تولدها، روند ازدواج و طلاق و اهم کانون‌های مورد توجه در راستای افزایش نرخ باروری مطالبی بیان کرد.

در پایان جلسه نیز بسته آموزشی با محتوای آموزش‌های مرتبط با افزایش نرخ باروری (سن و ناباروری / شیوه زندگی و ناباروری / اندومتریوز و ناباروری / پیامدها و مشکلات تک فرزندی) بین کلیه شرکت‌کنندگان توزیع شد.

خروج از نسخه موبایل