نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

مخابرات بدون هشدار ۶۰۰ تلفن را جمع کرد

هفت‌برکه (گریشنا): اداره مخابرات گراش با دستور شرکت مخابرات استان فارس بیش از ۶۰۰ شماره تلفن غیر فعال شهر گراش را جمع‌آوری کرد.

جمع‌آوری برخی خطوط تلفن در هفته گذشته باعث اعتراض شهروندان و ایجاد هزینه اضافی برای آنها شده است. سید احمد مرتضوی، رییس اداره مخابرات گراش، این کار را برای خالی شدن ظرفیت خطوط دانست: «جمع‌آوری خطوط غیر فعال با مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و بر اساس لیست ارسالی از شیراز انجام شده است. این امر مختص گراش نیست و در شهرهای اطراف نیز این کار انجام شده است. این شماره‌ها امکانات فنی مخابرات را اشغال کرده بودند، اما هزینه‌ چندانی را پرداخت نمی‌کردند.»

مرتضوی در مورد تلفن‌هایی که مشمول جمع‌آوری شده‌اند گفت: «تلفن‌هایی که شش دوره دوماهه فعال نبوده و قبض‌‌شان پرداخت نشده است، طبق مقررات جمع‌آوری شده است. این جمع‌آوری ارتباطی با مبلغ بدهی ندارد.»

رییس مخابرات گراش در پاسخ به این پرسش که چرا جمع‌آوری بدون اطلاع انجام شده است، گفت: «در این مدت، قبض برای افراد ارسال شده است و اخطار روی قبض بوده است. همین‌طور افراد می‌توانند از طریق سامانه ۱۸۱۸ قبض‌های خود را پرداخت کنند یا از وضعیت تلفن مطلع شوند.»

مشکلی که در پی جمع‌آوری این شماره‌ها به وجود آمده است، از بین رفتن مالکیت شماره‌ها است. مرتضوی می‌گوید افراد باید از اول برای دریافت شماره تلفن اقدام کنند: «برخی افراد یک ودیعه ۷۵ هزار تومانی دارند که بابت بدهی آن محاسبه می‌شود و اگر مبلغی باقی مانده باشد، می‌توانند از مخابرات دریافت کنند. اما اگر افراد بخواهند شماره خود را حفظ کنند، باید هر چه سریع‌تر از اول ثبت‌نام کنند.»

آیا این مشکل ممکن است برای خطوط دیگر نیز پیش بیاید؟ مرتضوی جواب می‌دهد: «لیست اعلام شده از طرف شیراز بود. افراد برای این که با مشکل روبه‌رو نشوند، قبض‌های خود را پرداخت کنند و اگر فکر می‌کنند ممکن است فراموش کنند، می‌توانند از شیوه پیش‌پرداخت استفاده کنند.»

مخابرات از جمله اداراتی است که در چند سال گذشته انتقادات بسیاری در مورد عملکردش وجود داشته است. رییس اداره مخابرات در مورد عدم گسترش تلفن شهری گفت: «بخشنامه سازمان تنظیم مقررات دو بخش است: یک بخش اجازه جمع‌آوری خطوط است و یک بخش دیگر دستور برای گسترش شبکه تلفن شهری. بخشی از ظرفیت خطوط با این جمع‌آوری‌ها آزاد شده است. در مناطق جدید هم در حال پیگیری هستیم.»

خروج از نسخه موبایل