نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

صدور کارت ملی هوشمند گراشی‌ها شش سال طول می‌کشد

هفت برکه (گریشنا): طولانی شدن روند صدور کارت ملی هوشمند در گراش نسبت به شهرهای همجوار باعث نارضایتی متقاضیان در گراش شده است. داشتن سهمیه‌ی سی نفر در روز یکی از دلایل این تاخیر است. با یک حساب سرانگشتی اگر این وضعیت ادامه داشته باشد با توجه به جمعیت حدود پنجاه هزار نفری شهرستان گراش، شش سال بعد کارت ملی هوشمند همه‌ی گراشی‌ها صادر می‌شود.

مردم شاکی هستند

احمدرضا سجادی از شهروندانی است که از وضعیت صدور کارت ملی هوشمند شاکی است: «روند کارشان کند است، اخلاق‌شان در برخورد با ارباب رجوع بد است. چرا یک نفر بیشتر نیست که پاسخگو باشد و کار را پیگیری کند؟»

زمان صدور کارت در گراش و لار برای یوسف دستیار جای سوال دارد: «روند صدور کارت ملی از تهارن است پس مدت زمان لازم برای صدور از گراش و لار نباید تفاوتی داشته باشد. ولی من نمی‌دانم مدت زمان ثبت نام و مدت زمانی که باید در انتظار ثبت نام بود،چرا اینقدر لار و گراش باهم تفاوت دارد. من چندبار که چک کردم، لار در کمتر از یک ماه و حدود سه هفته نوبت می‌دهند برای ثبت نام در گراش حدود سه ماه نوبت می‌دهند.» سعید محمدزاده می‌گوید این تاخیر در ماه‌های اخیر بیشتر شده است: «اوایل که کارت هوشمند آمده بود من اقدام کردم و بعد از یک ماه صادر شد. مثل این که جدیدا ملت از طولانی شدن کارهای کارت ملی شاکی هستند.»

کیفیت پایین عکس‌های روی کارت ملی نیز از دیگر موارد نارضایتی مردم است.

ثبت‌ احوال: مشکل از پست است

خبرنگار هفت برکه برای پیگیری این مساله به سراغ عدنان یزدانی، رئیس اداره‌ی ثبت احوال گراش و میرحاجی، بازرس صدور کارت ملی هوشمند در اداره‌ی ثبت احوال رفت. توضیحاتی که از آن‌ها در مورد این وضعیت می‌شویم این است که: «بر اساس بخش‌نامه ما روزانه مجاز به ثبت‌نام سی نفر هستیم که با توجه به تکمیل ظرفیت، صدور کارت برای هر نفر حدود دو ماه طول خواهد کشید.»

میرحاجی می‌گوید: «نظارت بر روند صحیح ثبت‌نام کارت هوشمند، رسیدگی به مشکلات افراد متقاضی و تحویل کارت‌ها وظیفه‌ی اداره‌ی ثبت احوال است اما افزایش سهمیه به اداره کل ثبت احوال استان مربوط می‌شود. وظیفه‌ی ثبت‌نام متقاضیان به اداره‌ی پست محول شده است که به ازای اضافه شدن هر کاربر، سی نفر دیگر به سهمیه ثبت‌نام اضافه خواهد شد. ما از اداره‌ی پست خواستیم تا با بالا بردن امکانات و جذب کاربر بیشتر روند افزایش سهمیه را برای ما آسان‌تر کنند اما در حال حاضر این اداره، دو کاربر دارد. کاربر ثبت‌نام و کاربر عکاس، آقای آشفته هم وظیفه‌ی کاربر ثبت‌نام را انجام می‌دهد و هم وظیفه‌ی کاربر مدیر فنی و خانم حسین‌شیری نیز کاربر عکاس است که مشخصات او در سامانه ثبت نشده و فعلا کاربری او مورد تایید نیست.از طرفی اداره‌ی پست می‌تواند با معرفی دفاتر پیشخوان دولت به اداره‌ی کل استان از این دفاتر نیز برای سرعت گرفتن روند ثبت‌نام استفاده کندکه فعلا هیچ اقدامی انجام نشده است.»

پست: ثبت‌احوال باید پیگیری کند

جواب آشفته، رییس اداره‌ی پست این است امکانات برای افزایش ظرفیت فراهم شده است: «تحویل و گرفتن عکس، اسکن مدارک، ثبت اثر انگشت و در مرحله آخر تایید مدیر فنی که در لیست کار اجرایی گنجانده می‌شود، وظیفه‌ی اداره‌ی پست است. ما روزانه سی نفر را ثبت‌نام می‌کنیم اما بعضی روزها که سامانه بسته می‌شود حتی نمی‌توانیم یک نفر را هم ثبت‌نام کنیم. ما موظف هستیم گزارش این مشکل را به اداره ثبت احوال ارجاع دهیم و معمولا جوابی که می‌شنویم این است که ما هم اطلاعی نداریم که چرا سامانه قطع است و در کل اداره‌ی ثبت احوال وظیفه‌ی پیگیری رسیدگی به این قبیل مشکلات را برعهده دارد. معرفی دفاتر پیشخوان دولت و ارتباط گرفتن با اداره کل ثبت احوال استان برای افزایش سهمیه نیز بیشتر به این اداره مربوط است. از ما خواستند امکانات را افزایش دهیم ما نیز این کار را کردیم و در حال حاضر دو کاربر، دو کیس و شانزده صندلی را اضافه کرده‌ایم و میرحاجی به عنوان بازرس نیز در جریان هستند اما در زمینه افزایش سهمیه هیچ تغییری ایجاد نشد. اداره‌ی پست وظایفش را یک روزه انجام می‌دهد اما صدور کارت در حیطه وظایف اداره‌ی ثبت احوال است.»

قاسم فرسوده، معاون فرماندار بیان می‌کند برای حل این مشکل پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و قرار است تا چند مدت دیگر میزان سهمیه‌ی ثبت‌نام افزایش پیدا کند

یکی از همشهریان از نحوه‌ی ثبت‌نام و میزان مبلغی که باید هزینه کرد سوال می‌کند. میرحاجی می‌گوید: «مرحله‌ی اول پیش ثبت‌نام است که به صورت آزاد انجام می‌شود یعنی افراد می‌توانند خودشان نیز وارد سامانه شوند و ثبت‌نام کنند یا به دفاتر خدمات کامپیوتری مراجعه کنند و با پرداخت دو هزار و پانصد تومان کارشان را انجام دهند. خدمات ثبت‌نام کارت هوشمند در اداره‌ی پست نیز ۹هزار تومان هزینه دارد. پیش از این عکاسی زارعی نیز با گرفتن عکس در این قسمت با ما همکاری داشت که با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد و به همین دلیل آن را لغو کردیم. هزینه‌ی سازمان ثبت‌احوال بابت صدور کارت نیز بیست هزار تومان است.»

 

خروج از نسخه موبایل