نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کنترل خشم در زندگی با کمک روانشناسی

هفت برکه (گریشنا): کنترل خشم در زندگی موضوع چهل‌وهشتمین جلسه‌ی انجمن روانشناسی بود. 

به گزارش اسحاق آذرایین؛جلسه‌ی انجمن روانشناسی، هیجدهم اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۳۰ در موسسه فرهنگی هنری هفت برکه برگزار شد. منوچهری، کارشناس ارشد روانشناسی در مورد موضوع کنترل خشم صحبت کرد.

منوچهری ابتدا با بیان این که خشم یک هیجان طبیعی است که همه ما آن را در زندگی تجربه می‌کنیم، اشاره کرد: « زمانی که خشم به دفعات تکرار شود و نحوه ابراز آن مناسب نباشد می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود. از خشم فرار نکنید با آن دوست نشوید بلکه آن را به عنوان نشانه دقیقی بپذیرید که مشکلات زندگی را به شما نشان می‌دهد و آنگاه در صدد ترمیم بخش‌های آسیب دیده باشید.»

او در ادامه می‌افزاید: «درخانواده معمولا با تکرار خشم رها شده و کنترل نشده و نبود رابطه صحیح بین زوجین صدمات زیادی به پیکره خانواده وارد می‌شود. از جمله این صدمات، سردی رابطه بین زوجین، عدم وجود الگوهای اخلاقی برای فرزندان و عدم رابطه مناسب بین والدین و فرزندان است و علاوه بر این می‌توان به امکان دچار شدن به بیماری‌های مانند فشار خون، سوء هاضمه، افسردگی، مشکلات پوستی و کوتاه شدن عمر نیز اشاره کرد.

خشم یکی از بزرگترین موانع رسیدن به موفقیت است و قبل از هر چیز باید بدانیم خشم و خشونت دو عنصر جدا از هم هستند،خشم یک احساس و خشونت یک عمل است و خشم قبل از این که به خشونت تبدیل شود باید آن را برطرف کرد.»
منوچهری اظهار می‌کند: «خیلی از مواقع عصبی شدن ریشه درعدم موفقیت در یک بحث و گفت‌وگو یا چیزی نظیر آن دارد، در چنین شرایطی عصبانیت معمولا منجر به جنگ و قدرت می‌شود زیرا عصبانیتی که هدف آن تنبیه رفتار دیگری است نتیجه عکس می‌دهد و طرف مقابل مقاومت می‌کند و در برابر عصبانیت شما سرکش خواهد شد.

برخی افراد خشم خود را فرو می‌خورند و خشم خود را کنترل می‌کنند و نمی‌خواهد کسی متوجه خشم و میزان ناراحتی آن‌ها شود و عده‌ای از افراد هستند که ممکن است در هنگام خشمگین شدن دست به رفتار پرخاشگرانه بزنند مثلا با داد زدن، ناسزا گفتن و حتی در مواقعی ممکن است برای تخلیه خشم خود به کتک کاری روی بیاورند. اما عده‌ای از افراد در زمان احساس خشم، آرام ولی محکم صحبت می‌کنند و اعتراض خود را با رفتار مناسب و محترمانه بیان می‌کنند و به دیگران نشان می‌دهد که ناراحت یا عصبانی شده‌اند.»

در ادامه منوچهری راه حل‌های عملی کنترل خشم را به دو دسته‌ی بینش درمانی و رفتار درمانی تقسیم کرد.

او در پایان راهکارهایی برای مدیریت و کنترل خشم ارائه داد و گفت: « ابتدا باید به علایم بروز خشم دقت شود تا بتوانیم از همان ابتدا نشانه‌های آغازین را بشناسیم مثل افزایش تپش قلب، منقبض شدن ماهیچه‌ها و همچنین تغییر تنفس که با شناسایی آن می‌توان احساس خشم خود را کنترل کرد و از شدت یافتن آن جلوگیری کرد.

و از دیگر راهکارهای مدیرت و کنترل خشم بیان احساسات است،به جای این که با صحبت نکردن و اخم کردن خشم خود را بروز دهید، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را به زبان بیاورید چرا که اگر آن را به زبان نیاورید طرف مقابلتان حتی متوجه نمی‌شود شما چه احساسی دارید.

ترک موقعیت، آرام کردن خود، حل کردن مسائل و مشکلات و گذشت از دیگر راهکارهای کنترل خشم است. بهترین راهکار، گذشت است، گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست بلکه رها کردن خود از خشم است،گذشت نشانه ضعف نیست بلکه نشانه‌ی کنترل شما بر احساساتتان است.»

 

 

خروج از نسخه موبایل