نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کارنامه شورای شهر زیر ذره‌بین مردم

هفت‌برکه (گریشنا): «نظرتان در مورد عملکرد شورای شهر دوره‌ی چهارم چیست؟» این سوالی بود که در آستانه روز شورا از چند نفر از مسئولین و شهروندان پرسیدیم و جواب‌های متفاوتی گرفتیم. شما نیز می‌توانید در این پست دیدگاه خود را در مورد عملکرد شورای شهر گراش در سه سال گذشته بیان کنید.

روز شورا فرصت و بهانه‌ی مناسبی بود تا در یک نظرخواهی فعالیت و عملکرد اعضای این دوره از شورای اسلامی شهر را از دید دیگران بسنجیم.

فرماندار گراش: شورای شهر با ما همکاری خوبی دارد

در تماس تلفنی که با اصغر فرودی، فرماندار شهرستان، داشتیم او می‌گوید: «از زمان تشکیل شورا تا به امروز، این ارگان منشا خدمات متعددی بوده است. شورا یکی از نهاد‌های مهم و خوب است که باید در کشور تقویت شود، اما مبتنی بر آموزه‌های دینی و عقلی. بحمدالله شوراهای ما در سطح شهرستان شوراهای خوبی بودند، اما بعضی شوراها فعال‌تر و بعضی شوراها کم‌تر فعال هستند. در خصوص شورای شهر نیز شورای خوب، هماهنگ و دلسوزی داریم که تا آن‌جایی که بتوانند برای پیشبرد اهداف شهر با ما همکاری دارند و تلاش می‌کنند و اگر نقصی باشد، شاید به این دلیل باشد که در توان شورا نیست و یا قانون به آن‌ها اجازه نمی‌دهد. به عقیده‌ی من انتخاب دقیق شهردار که بازوی اجرایی شورا است و همکاری شورا در استقرار ادارات، مهم‌ترین فعالیت شورا در این دوره بود. و پیشنهادی که به اعضای شورا دارم این است که فعالیت‌های برون شهرستانی را بیشتر کند و کل وقت‌شان را در شهرستان نگذارند. در کل شورای شهرستان و  شورای بخش‌ها عملکرد خوب و فعالی را از خود نشان داده‌اند.»

مهندس سلمان مهرابی، رییس اداره راه و شهرسازی، از جمله اداراتی است که ارتباط کاری زیادی با شورا و شهرداری دارد. او در مورد عملکرد شورای شهر می‌گوید: «مردم‌داری و توجه و ترتیب اثر دادن به درخواست‌های منطقی شهروندان، پرهیز از حواشی و پرداختن به موضوعات و مسائل با اهمیت، توجه به حوزه میراث فرهنگی، تعامل با ارگان‌ها و نهادهای سطح شهرستان، مهم‌ترین ویژگی‌های شورای شهر چهارم است.»

رییس اداره راه و شهرسازی در مورد مهم‌ترین انتقاد خود به شورا می‌گوید: «بنده ترجیح می‌دهم اگر انتقادی باشد مستقیما با رییس و اعضای شورا در میان بگذارم. وقتی که می‌بینم مطرح کردن آن به صورت خصوصی اثربخشی بهتری دارد، علاقه‌ای به بیان آن در فضاهای دیگر ندارم.»

شورای شهر را نمی‌شناسیم

برای آشنایی با نظرات مردم به خیابان‌ امام می‌روم. وارد پاساژ نجاتی می‌شوم و از دو خانمی که در حال خرید بودند می‌پرسم اعضای شورای اسلامی شهر را می‌شناسید؟ آن‌ها با لبخند جواب می‌دهند: «نه. اصلا چه کسانی هستند؟» این جواب را که می‌شنوم، از پرسیدن سوال دوم منصرف می‌شوم و به سمت مغازه‌ی طلافروشی احمد پولادسنج می‌روم. سوالم را برای او تکرار می‌کنم. او می‌گوید: «به نظر من حبیب‌الله مهرابی فعال‌ترین عضو شورا است و محمد ناصری نیز کارش را خوب انجام می‌دهد. من فکر می‌کنم شورای شهر باید تعاملش را با شهرداری بیشتر کند. انتقادی که من از شهرداری دارم این است که از وقتی بعضی از فعالیت‌ها به شرکت‌های خصوصی واگذار شده، نیروی بومی را اخراج و نیروهای غیر بومی را استخدام می‌کنند. باید جلوی این کار گرفته شود. شورا و شهرداری در زمینه احداث پارک، افتتاح خیابان و آسفالت‌ کردن کوچه‌ها و معابر خوب عمل کرده است. به خصوص بهسازی و آسفالت کوچه‌ی پشت حسینیه‌ی اعظم که جا دارد از آن‌ها تقدیر کنم.»

جوانی در حال مطالعه‌ی کتاب دانشگاهی پشت میز فروشگاه لباس‌ مردانه نشسته بود. او در جواب به سوال ما می‌گوید: «چند باری سر و کارم به شورا خورده است اما با برخورد مناسبی روبه‌رو نشدم، به خصوص آقای مهرابی که خیلی خشک برخورد می‌کند. به نظر من شورای این دوره زیاد موفق نبود و در زمینه‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز نتوانست خوب مدیریت کند.»

تفکیک زمین مهم‌ترین چالش با شورا

محمدرضا کارگر در یک مغازه تعمیر تلفن کار می‌کند. او که با اعضای شورای اسلامی شهر به طور کامل آشنا است، دیدگاه مثبتی نسبت به عملکرد آن‌ها دارد و بیان می‌کند: «شورای شهر در زمینه‌ی دادن خط مشی به شهرداری عملکرد خوبی داشته و در این دوره میزان اختلاس‌ها کمتر بوده است. وضعیت پارک‌های ورودی شهر باعث سرآمد شدن گراش نسبت به دیگر شهرهای منطقه شده است که این حرف را بارها از زبان دوستان غیر گراشی‌ام نیز شنیده‌ام. اما انتقادی که از شهرداری و شورا دارم در مورد تفکیک زمین‌ها است. پیش از این نود درصد زمین سهم مالک و ده درصد سهم شهرداری بود، اما حالا بر چه اساسی میزان درصدها تغییر پیدا کرده و شصت تا هفتاد درصد سهم شهرداری است؟ و مساله‌ی دیگر هم به اتمام رساندن خیابانی است که در آخر بلوار شهدا قرار دارد. همان‌طور جاده چک چک، چون گرد و خاک زیاد اهالی آن منطقه را اذیت می‌کند.»

آقایی برای تعمیر تلفن وارد مغازه شد. او که نتوانست دیدگاه و نظرش را بیان کند،گفت: «من هیچ کدام از اعضا را نمی‌شناسم. فقط می‌دانم چند سال یک بار باید برویم رای بدهیم تا چند نفر وارد شورای شهر شوند و چند نفر هم از شورای شهر خارج می‌شوند. همین.»

فروشنده‌ی مغازه‌ی ظرف‌فروشی که اصرار داشت نامش فاش نشود، گفت: «شورای شهر باید بیشتر پیگیر کار مردم باشند به خصوص در زمینه‌ی تفکیک زمین. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم تردد بیش از حد وسایل نقلیه‌ی نیروی انتظامی و جریمه کردن مردم است که کسب و کار را از رونق انداخته است. بیشتر مشتریان چه گراشی و چه غیر گراشی از نداشتن جای پارک و جریمه شدن گله دارند و به خاطر همین برای خرید ترجیح می‌دهند به شهرهای دیگر بروند. باید فکری برای حل این مشکل شود.»

شورا کار زیرساختی می‌کند

آقای بهادر، مسئول داروخانه‌ی بهادر، می‌گوید: «به نظر می‌رسد شورای عملکرد خوبی داشته است اما بیشتر کارهایی که دنبال می‌کنند زیرساختی است که شاید به چشم نیاید اما پروژه‌های مهمی هستند.»

با احسان جوکار در مغازه‌ی لوازم ورزشی‌اش صحبت می‌کنیم. او اظهار می‌کند: «تا جایی که خودم شاهد هستم، شورای دوره‌ی چهارم هم برای شهر و هم برای روستا به خصوص در بخش ورزش کارهای ارزنده‌ای را انجام داده‌اند. چیزی که در این دوره بیشتر از دوره‌های قبل دیدیم سوق دادن کمک‌های خیرین به سمت کارهای فرهنگی و ورزشی بود که جای تقدیر دارد.»

کارگروه‌ها می‌توانند همیار شورا باشند

همین سوال را در تلگرام هم از مخاطبان خود پرسیدم. به نظر می‌رسد در فضای مجازی انتقادها کمی بیشتر است. مجتبی اسدی آغازگر بحث است: «یکی از نقاط ضعف شورای فعلی، اطلاع‌رسانی ضعیف هست! عزیزان شورای شهر این همه برای شهر در زمینه‌های مختلف زحمت می‌کشند ولی بیشتر مردم از فعالیت های شورا، چندان اطلاعی ندارند.»

حامد عبداللهی که معمار است، به صورت تفضیلی پاسخ می‌دهد: «نگاه اول در دوره ریاست اقای حسنی نگاه دوم در دوره ریاست حاج حبیب الله مهرابی. در دور اول شهرداری و دوران کشمکش ماندن یا نماندن شهردار اسبق و همچنین هر از گاهی جدل های مختلف میان شهرداری و دیگر ارگان‌ها طبیعتا شورا را نیز درگیر خود کرده بود که بالاخره این قضایا تمام شد و بیشتر زمینه گرایش آقای حسنی حول محورها و مسایل خارج از شهر به اسم گراش بود تا خود مسایل اصلی شهر و قطعا این تفاوت تفکر میان اعضایی که دغدغه امور داخلی شهر داشتند فعالیت‌ها را گسسته کرده بود.

بعد از دوران ریاست آقای حسنی به نظر می‌رسد انسجام و وحدت میان اعضای شورای شهر و فعالیت‌ها در راستای سازماندهی امور شهر جان دوباره‌ای گرفته است و امور داخلی شهر گراش محور‌های اصلی فعالیت‌ها است و نیم نگاهی نیز به محورهایی خارج از امور داخلی شهر گراش در سطح استان و کشور نیز وجود دارد.این یک نعمت بزرگ است که هر زمان برای رفع مشکل شهر در مسایل مختلف وارد شورا می‌شویم بدون اتلاف وقت می توانیم مسایل را مطرح کنیم و حتی در مواردی که نیاز به تصمیم گیری‌های بزرگتر است جلسات فوری تشکیل می‌شود و تصمیم‌ها و اقداماتی صورت می‌گیرد.»

پیش نهاد مهندس عبداللهی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در کنار شورای شهر است: «اما نکته‌ای که به نظرم جای آن در شورای شهر بسیار خالی است؛ تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشورتی در مسایل مختلف شهر است که به عنوان یک بازو تخصصی و مشاوره‌ای می‌تواند در وهله اول تقسیم وظایف نماید و فشارهای تمام مسایل شهری را از دوش اعضای شورای شهر بردارد و و در وهله دوم نگاه تخصصی نیز در حوزه‌های مختلف به اعضای شورای شهر منتقل شود. لذا اگر شورای شهر ساختار را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که کار گروه‌ها در حوزه‌های مختلف شهر از جمله؛ معماری – شهرسازی، اقتصاد، اجتماعی – فرهنگی، گردشگری-میراث فرهنگی ، آموزش و پژوهش، ورزش و… فعال شوند، با توجه به این که از مردم و متخصصین که در این زمینه‌ها فعالیت دارند استفاده شود موجب می‌شود فعالیت‌ها سازماندهی شده و منسجم‌تر انجام شود و فشار مسائل و مشکلات شهر تنها به دوش اعضای شورای شهر نباشد و برنامه‌ریزی بلند مدت نیز در تمامی حوزه‌ها صورت گیرد.»

در فضای مجازی انتقادها تندتر است

حمید خواجه‌ از کاربرانی است که انتقاد تند و تیز‌تری نسبت به شورا دارد. او نوشته است: «کدام شورا؟ شورایی که هر کاری می‌کنند نظری از مردم نمی‌خواهند؟ و مشورت نمی‌کنند؟ من که به شخصه کار مفیدی از این شورا ندیدم. شورایی که هنوز از پس کوچک‌ترین مشکلات و تصمیم‌گیری در مورد حل مشکلات ماندند، چه جور باید انتظار کارهای بزرگ را از آن‌ها داشت؟ البته در این بین هستند کسانی که می‌خواهند ولی قدرت زور بازوی بقیه همکارانشان بیشتره. مشکل را بیان کنیم و با هم حل مشکل کنیم. اما با کدام شورا؟ شورایی که پذیرش دیدن حقیقت را ندارد؟ آقایان مهرابی و هرمزی و یوسفی و … چه مشکلی از من شهروند (من به نماینده از کل محله) حل کردند؟ جلسه شورا گذاشته شد ولی با لحن بدی با همسایه من برخورد کردید. رفتاری که به دور از شان شما بود. یک ماه و نیم پیش معضل بزرگی ایجاد کردید، اما به بهانه تعطیلات عید و … هنوز این مشکلی که خودتان درست کردید را حل نکردید. قول مساعدت و همکاری در ساخت فضای سبز، زیباسازی منطقه و محله دادید اما چه قدم مفیدی از شما دیدیم؟»

این شهروند ساکن شهرک ایمان معتقد است: «مسوولین شورا متاسفانه خودشان را نماینده تام الاختیار در تصمیم‌گیری‌های مردم می‌بینند در صورتی که این کاملا اشتباه است. شورا نماینده تصمیمات مردم و نماینده تفکرات مردم نیست، شورا موظف به تامین خواسته‌های مردم و اجرای نظرات مردم بر طبق ضوابط قانون هست که این را در شورای شهر گراش نمی‌بینیم.»

سعید شهروند دیگری است که سخنش را با تشکر از اعضای شورا و دعوت به تلاش بیشتر در امور مختلف شهر، شروع کرده است و گفته: «نکته منفی این دوره از شورا عدم تلاش کافی در جهت نگه داشتن شهردار پر تلاش سابق آقای قائدی بود.»

هیچ نهادی نمی‌تواند به طور کامل رضایت شهروندان را تامین کند. نظر شما در مورد عملکرد شورای چهارم چیست و چه نمره‌ای به اعضای آن می‌دهید؟

خروج از نسخه موبایل