نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نگاهی کوتاه به نتایج کنکور: به دنبال مقصر نگردیم

1422997630641386گریشنا: با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و برگزاری همایش تجلیل از کنکوری‌ها، پرونده کنکورهای ۱۳۹۴ رسما بسته شد. امسال صحبتهای متنوعی درباره علل موفقیت و یا عدم موفقیت دانش‌آموزان گراشی در ادوار مختلف برگزاری این آزمون شنیده می‌شد. در همین رابطه مجید زارعی، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و حائز رتبه ۳۱۰ کنکور ریاضی در سال ۱۳۹۱ یادداشتی نوشته است که در ادامه می‌خوانید. این یادداشت در شماره ۳۸ نشریه افسانه گراش چاپ شده است.

 

یادداشت- مجید زارعی: «همه مقصر بودند غیر از خود دزد» این ضرب‌المثل حال و روز کنکور سالیان گذشته در شهرمان بود. هرساله بعد از اعلام نتایج کنکور عده‌ی کمی که دغدغه‌ی این مسائل را داشتند، هرکدام به زعم خود فرد یا افرادی را مقصر این شکست می‌دانستند. عده‌ای مدام ریاست آموزش و پرورش وقت در گراش را متهم می‌کردند، عده‌ای مدیران مدارس را متهم می‌کردند، دانش‌آموزان دبیران را مقصر می‌دانستند و دانش‌آموزان نیز برای اینکه ثابت کنند خودشان مقصر نیستند، همیشه دانش‌آموزان گراشی موفق که در مدارس شهر‌های دیگر مشغول به تحصیل بودند را به عنوان شاهدی بر مدعای خود می‌دانستند اما واقعیت این است که در میان گراشی‌هایی که در شهر‌های دیگر مشغول به تحصیل بودند همان تعداد که افراد موفق در کنکور وجود دارد همان تعداد نیز هستند کسانی که در کنکور موفق نبوده‌اند. القصه مردم فکر می‌کردند همه مقصرند غیر از خود دانش‌آموز.

چه شد که وضعیت کنکور در گراش متحول شد؟

تغییر ملموس در نتایج کنکور سراسری گراش تقریبا از کنکور سال ۹۱ محسوس بود. مهمترین سوال این است که چه چیزی تغییر کرده بود؟ و آیا این تغییر ناشی از یک فعالیت ناگهانی به صورت یک جهش بود یا اینکه تغییری آرام و طی چند سال بود؟

قاطعانه می‌توان گفت طی سالیانی که وضعیت کنکور در گراش زیر و رو شد هیچ تغییر ناگهانی و بزرگی در عواملی که قبلا مقصر شناخته می‌شدند، رخ نداده است. ریاست آموزش و پرورش، مدیران، دبیران، آزمون‌های آزمایشی، کلاس‌ها و موسسات کنکوری گراش  و… همگی نهادها و افرادی هستند که حداقل از سال ۸۷ تا ۹۴ «نسبتا» بدون تغییر بوده‌اند. با این مقدمه می‌توان پی برد که عامل اصلی این تغییر بزرگ در گراش «تغییر نگرش دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان» نسبت به مسئله‌ی کنکور است.

چندعامل تغییر وضعیت کنکور در گراش

تعدادی از عواملی که آرام‌آرام طی چند سال تاثیر خود را بر فرهنگ و دیدگاه مردم نسبت به کنکور گذاشته است در زیر بررسی شده‌اند:

۱. تجلیل از کنکوری‌های برتر: هر چند هزینه‌های تجلیل از رتبه‌های برتر، همیشه بر عهده‌ی خیرین محترم بوده اما در اصل نفس بها دادن به رتبه‌های برتر باعث شده است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان به اهمیت کنکور پی ببرند. این روند از سال ۹۱ با همایش روشنای علم شروع شد و در سالیان بعد با عناوین و شیوه‌های دیگری پیگیری شده است.

۲. برگزاری جلسات مشاوره  انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج کنکور: این جلسات تقریبا هرساله در گراش برگزار شده است، بانیان متعددی دارد و علاوه بر راهنمایی داوطلبان کنکور، یکی از مهمترین عوامل در تهییج جو کنکور برای دبیرستانی‌ها است.

۳. برگزاری جلسات مشاوره در مدارس: طی این سال‌ها مدیران و معلمان دلسوز گراش با همکاری آموزش و پرورش اقدام به برگزاری جلسات مشاوره برای دانش‌آموزان می‌کنند که مشاوران آن نیز غالبا از دانشجویان گراشی و یا از مشاورانی که در سایر مناطق استان فعال هستند، می‌باشد. این نوع جلسات نیز علاوه بر اینکه دانش‌آموزان را با تکنیک‌هایی برای کنکوردادن آشنا می‌کند مهم‌تر از آن تاکیدی است بر اهمیت کنکور.

۴. نهادهای غیر دولتی شهر: کانون طه که از سال ۸۲ با عنوان طرح هدایت و تحت نظر مهندس اژدری شروع به  فعالیت کرد و همچنین کانون قلم چی تحت نظر آقای محمد ناصری هردو سالیان متمادی است بی‌وقفه به فعالیت‌های مرتبط با کنکور می‌پردازند. مشاوره‌های رایگان قبل و بعد از کنکور که توسط آن دو نهاد ارائه می‌شود نشان از نیت خیر آن‌ها و همچنین اهمیت کنکور سراسری دارد.

۵. رابطه ی دوستانه میان نسل‌های متفاوت کنکور: دانش‌آموزانی که قصد موفقیت در کنکور را دارند اگر با برترین‌های کنکورهای سالیان قبل در ارتباط باشند علاوه بر اینکه می‌توانند از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوند کاملا اعتماد به نفس پیدا می‌کنند چون می‌بینند موفق‌های سال قبل نیز دانش‌آموزانی از جنس خودشان بوده‌اند.

همه‌ی عوامل و فعالیت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد و همچنین عواملی که ممکن است از قلم افتاده باشد طی چند سال باعث تغییر نگرش نسبت به موضوع کنکور و در نتیجه آن تلاش‌های بیشتر دانش‌آموزان برای موفقیت است.

دنبال عامل و مقصر نباشیم

مقصر اصلی در ناکامی سالیان نه چندان دور گراش یک فرد یا افراد خاصی نبودند و همچنین موفقیت سالیان اخیر نیز متعلق به یک نفر یا چند نفر خاص نیست. بلکه نتایج درخشان سالیان اخیر مرهون ارزش‌گذاری صحیح و تغییر نگرش عامه‌ی مردم گراش نسبت به کنکور و همچنین تلاش مضاعف دانش‌آموزان و ایجاد خودباوری در آن‌ها است.

خروج از نسخه موبایل