نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

پرونده‌‌سازی برای وندال‌ها و وندالیسم

گریشنا: انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی گراش در یک میز‌گرد عمومی در راستای موضوع وندالیسم آثار تاریخی به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

به گزارش روابط عمومی انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان گراش، پرونده «وندالیسم آثار تاریخی» موضوعی است که با حضور جمعی از اعضای انجمن و افراد علاقه‌مند به حوزه میراث فرهنگی، جمعه شب در سالن کنفرانس مدرسه شبانه‌روزی ولیعصر (عج) در ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود.

مهندس حامد عبداللهی دبیر کل انجمن، هدف از بررسی پرونده وندالیسم را این چنین مطرح می‌کند: «یکی از نابهنجاری‌های قشر جوان و دیگر اقشار جامعه، دیوار‌نویسی و آسیب رساندن به بناهای تاریخی است که علی رغم وجود قوانین و مقررات بازدارنده، تاکنون معضل وندالیسم آثار تاریخی و آسیب‌های ناشی از این نابهجاری‌ها در جامعه به درستی حل نشده است و هر از چند وقتی، شاهد آسیب به بناهای تاریخی از روش‌های گوناگون هستیم. این پدیده نابهنجار متاسفانه امری عادی در جامعه تلقی می‌شود و مسئله این است که تاکنون نیز راهکارهایی جهت مبارزه با وندالیسم آثار تاریخی در سطح شهرستان و در سطح منطقه مطرح نشده است. بنابراین دبیرخانه انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان گراش در نظر دارد نخستین بار در نشستی با حضور میراث‌دوستان و مسئولین، ضمن معرفی وندالسیم آثار تاریخی در شهرستان گراش به بیان تجربیات دیگر کشورها جهت مبارزه با وندالیسم و همچنین به تبیین راهکارهایی جهت مقابله با این پدیده نابهنجار در جامعه بپردازد.»

طبق اعلام دبیرخانه انجمن، نشست بررسی پرونده وندالیسم آثار تاریخی در ساعت ۲۰:۳۰ جمعه نهم مردادماه به میزبانی سالن کنفرانس مدرسه شبانه روزی ولیعصر (عج) برگزار می گردد و شرکت برای عموم آزاد است.

به نقل از ویکی‌پدیا فارسی؛ «وندالیسم» به معنای تخریب کنترل نشده اشیاء و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک نابهنجاری اجتماعی به حساب می‌آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می‌کنند. وندالیسم را در زمره انحرافات و بزه‌کاری‌های جوامع جدید دسته‌بندی می‌کنند و آن را عکس‌العملی خصمانه و واکنشی کینه‌توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف‌ها و شکست‌ها تحلیل می‌کنند.

 

خروج از نسخه موبایل