گریشنا: آپارتماننشینها در دریافت قبضها بیشتر مشکل دارند. اگر شما نیز به دنبال پاسخ به این سوال هستید که قبضها به چه صورت توزیع میشود خواندن این گزارش را از دست ندهید.
به گزارش خبرنگار گریشنا: وقتی باقر حیدری گزارشی تصویری را از قبضهایی که پشت در خانهها، کوچهها، لابه لای آشغالها و جوی فاضلاب جا مانده بود برای ما ارسال کرد، برای پیدا کردن منشا این مشکل با ادارات مخابرات، آبفا، برق و گاز تماس گرفتیم و از روند توزیع قبوض پرسیدیم.
مخابرات: توزیع قبض به شرکت خصوصی واگذار شده است
از ادارهی مخابرات شروع کردیم. ماه گذشته نرسیدن قبض تلفن برخی از منازل باعث قطع فوری تلفن آنها و دردسرهای بعدی شد.
سعیدپور، مسئول امور مالی مخابرات است. تلفنی با او صحبت میکنیم. او صحبتهایش را اینطور شروع میکند: «ما دو مشکل اساسی داریم: اول، نداشتن کدپستی بعضی از مشترکین است، و دوم، ثابت نبودن و کمبود نیرو و ماموران توزیع قبوض. تا پیش از این رستمپور در ادارهی پست گراش مسئولیت توزیع را برعهده داشت. حتی در ماه رمضان نیز خود او به تنهایی کار توزیع را انجام میداد. ولی نزدیک به دو دوره است که توزیع به شرکت خصوصی به اسم فدک با مسئولیت خانم خوشبخت در شیراز واگذار شده است. شرکت فدک توزیع قبوض همراه اول و تلفنهای ثابت کل استان فارس را زیر نظر دارد. ما دو نفر را به فرمانداری معرفی کردیم و بعد از تایید صلاحیت این دو نفر به شرکت معرفی شدند و در حال حاضر نیز در حال آموزش هستند. دو منطقهی ۱۹ از خیابان آبیاری تا مسکن مهر و منطقهی ۱۶ پاقلعه از شلوغترین مناطق محسوب میشوند. معمولا برای قطع تلفن نیز مهلتی ده روزه در نظر گرفته میشود، ولی تاخیر در چاپ قبوض و توزیع آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.»
مرتضوی، رئیس ادارهی مخابرات نیز با تایید حرفهای سعیدپور بیان میکند: «سعی ما بر این است که با فعالتر کردن سیستم اعلام بدهی و درخواست از شرکت فدک برای زودتر رساندن قبوض به ادارهی پست، مشکلات را به حداقل برسانیم. امیدواریم با استخدام دو نیروی جدید توزیع قبوض مسائل و مشکلات دورههای قبل را نداشته باشیم.»
او در پاسخ به سوال ما که چرا وقتی مشکل توزیع از طرف قرارداد است، مخابرات تلفنها رو قطع میکند و هزینه اتصال مجدد هم میگیرد، میگوید: «ما فقط هماهنگکننده هستیم و خود شرکت پیمانکار دارد.»
آبفا: اخطار میدهیم ولی زود قطع نمیکنیم.
جباری مسئول ادارهی آبفا میگوید: «توزیع قبوض به همان شیوهی سنتی انجام میگیرد. ما دو مامور داریم و سیزده هزار مشترک که کار قرائت و توزیع قبوض را طی شصت روز این دو نفر انجام میدهند. ما در ادارهی آب نسبت به ادارات دیگر محدودیت بیشتری در مورد قطع آب داریم و در صورت تاخیر در پرداخت مشترکین، چندین بار به او اخطار میدهیم و سریع قطع نمیکنیم.»
گاز: دو مامور برای قبضها
رمضانی، معاون بهرهبرداری ادارهی گاز نیز در این رابطه گفت: «وقتی پرینت قبضها از شیراز برای ما ارسال شد، دو مامور کنتورخوان طی دورهی چهل و پنج روزه کار توزیع را هم انجام میدهند. اما قبل از چاپ قبوض سعی میکنیم، مشترکین که شمارهی آنها منفی خورده است یا شمارهشان توسط خودشان یا مامورین اشتباه خوانده شده است را اصلاح کنیم.»
برق: بدهی را قسطبندی میکنیم
در آخر نیز با جعفری، مسول فروش انشعاب ادارهی برق صحبت کردیم. او نیز میگوید: «در کل منطقهی گراش چهل ناحیه داریم که کنتورهای خانگی و تجاری به صورت دو ماه یک بار و کنتورهای دیماندی (کنتورهای بزرگ، کنتور حسینیهها و بانکها و …) به صورت یک ماه یک بار قرائت میشود و بعد از این که وارد سیستم شد، قبضها صادر میشود و بر اساس ترتیب اشتراکها به دست مشترکین میرسد. در مورد قطع برق نیز اگر ۳ بار قرائت نشود، اداره میتواند برق مشترک را قطع کند. همچنین اگر مشترکی یک بار پرداخت نکرد، اول به صورت اخطار و تذکر و بعد اقدام به قطع برق میشود. البته افرادی هم که در زمینهی میزان بدهی خود دچار مشکل هستند، بدهیشان را قسطبندی میکنیم تا در زمینهی پرداخت مشکلی نداشته باشند.»
جعفری ادامه میدهد: «مامورین توزیع قبوض موظف نیستند در آپارتمانها قبضها را به دم در واحدها برسانند و معمولا آن را در لابی و یا صندوق پستی آپارتمان میرسانند. در مسکن مهر که واحدها به صورت آپارتمانی است، چون هیچ کدام از آپارتمانها صندوق پستی ندارد، امکان گم شدن قبضها وجود دارد. پیشنهاد من این است که ساکنین آپارتمانها پیگیری کنند تا با نصب صندوق پستی این نوع مشکلات کمتر پیش بیاید.»
او در پاسخ به پرسش ما در مورد شکل نظارت بر توزیع قبوض جواب میدهد: «به دستگاه هندل مامورین کنتورخوان که شمارهها را ثبت میکند سیستم GPS وصل است و حتی از نظر موقعیت مکانی قابل تشخیص هستند.»
به نظر میرسد که به جز مخابرات، ادارات دیگر در حال حاضر مشکلی برای ارسال قبض ندارند. هر چند در مسکن مهر و مجتمعهای آپارتمانی وجود صندوق نامهها روی در یا در حیاط میتواند مشکلات دریافت قبضها را کاهش دهد.