نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

سفر ربع ساعته وزیر راه به گراش

گریشنا: با چندبار تغییر برنامه سرانجام بالگرد حامل وزیر و راه شهرسازی ساعت سه و ده دقیقه در زمین چمن هلال‌احمر گراش به زمین نشست.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ بعد از سفر به لامرد و مهر و شرکت در همایش «چشم‌انداز توسعه راه و شهرسازی جنوب فارس» در لامرد، سری هم به شهرستان‌های خنج، گراش و لار زد. (خبر برنامه‌های سفر وزیر را در سایت وزارت راه و شهرسازی بخوانید)

آخوندی کمی بیش از ربع ساعت را در گراش گذارند. او ابتدا به مجتمع اداری شهرستان گراش در بلوار امام حسین(ع) رفت و بدون توقف در این پروژه راهی ابتدای جاده چک‌چک شد. در جاده چک‌چک، علی اصغر حسنی رییس شورای اسلامی شهر گراش تنها کسی بود که فرصت کرد دقایقی در مورد جاده چک چک و  طرح پیش‌نهادی تونل گراش به عمادده صحبت کند. پاسخ وزیر به درخواست حسنی برای احداث تونل کوه سیاه کوتاه بود: «شما پول بیاورید تا ما کار کنیم. احداث هر کیلومتر تونل ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اگر این تونل ۱۲۰۰ متر باشد بودجه ۶۰ تا ۷۰ میلیاردی نیاز دارد.»

وزیر راه بعد از حدود نیم ساعت حضور در گراش با گذر از اتوبان تازه تاسیس گراش-لار راهی شهر لار داشت تا در جمع خیرین راه و شهرسازی لارستان سخن بگوید. وزیر راه و شهرسازی در لار هم فقط به یک صحبت ۱۵ دقیقه‌ای اکتفا کرد.

فرمانداری گراش در گفتگو با گریشنا از پیگیری مطالبات شهرستان همانند جاده چک‌چک، مجتمع اداری، تونل بالنگستان و مجتمع تجاری مسکونی بخش خصوصی در طی مسیر گراش به لار و در زمان استراحت وزیر راه و شهرسازی در لار خبر داد. (خبر در گریشنا)

 شهرهای جدید برای جنوب

دلیل اصلی سفر وزیر راه به جنوب فارس، ساخت دو شهر جدید در لامرد فارس و پارسیان هرمزگان بود.

به گزارش سایت وزارت راه و شهرسازی (+) آخوندی به ظرفیت‌های اشتغال در این منطقه اشاره کرد و گفت: در پارسیان ۱۱۰ هزار شغل و در منطقه تابناک و لامرد ۵۰ هزار شغل پیش‌بینی شده است. اگر جمعیت خانوارها را در نظر بگیریم در می‌یابیم ظرفیت پذیرش زیادی در منطقه وجود دارد. باید همزمان با توسعه صنعت و اشتغال به فکر ایجاد سکونت، خدمات حمل و نقل و خدمات زیربنایی نیز باشیم. این حجم رفت و آمد و اشتغال نیاز به تامین خدمات زیربنایی زیادی دارد در غیر این صورت هزینه تمام شده فعالیت ها زیاد می‌شود.

لزوم تمرکززدایی از جمعیت شهری ایران موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و گفت: ۵۰ درصد جمعیت شهری در ۱۰ کلانشهر کشور متمرکز شده است. در حالی که در کلانشهرها موضوع اشتغال مطرح است در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ظرفیت پذیرش جمعیت زیادی وجود دارد اما جمعیت اندک است. این موضوع لزوم آمایش سرزمین را نشان می‌دهد. این مناطق می‌تواند جاذب جمعیت باشد و باید شاهد توسعه سریع در آنها باشیم.

لزوم توسعه گردشگری موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم دو شهرکی که قرار است در استان‌های هرمزگان و فارس احداث شود به زودی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

آخوندی در لار: منطقه می‌تواند مهاجرپذیر باشد

آخوندی در جمع خیرین راه و شهرسازی لارستان و همچنین مدیران اداره کل راه و شهرسازی لارستان تقریبا همان صحبت‌های سفر لامرد خود را تکرار کرد.

وزیر راه و شهرسازی در مورد ویژگی‌های منطقه گفت: «انسان‌های بسیار علاقه‌مند و با ریشه و دارای ارتباط فرهنگی و تجاری با جهان در این منطقه حضور دارند. وجود این شبکه انسانی در درون و برون سال‌ها زمان می‌برد. توسعه انسانی بسیار مهمتر از توسعه کالبدی است. با حضور این افراد این منطقه آینده خوبی خواهد داشت.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در هرمزگان و بوشهر و جنوب فارس گفت: « از مهندس نصر و جناب فرماندار می‌خواهم یک طرح توسعه منطقه لارستان بزرگ را تدوین کنند که مشخص شود لارستان چقدر ظرفیت جمعیت خواهد داشت و این ظرفیت جمعیت بر اساس چه نوع اشتغالی است. این منطقه می‌تواند نه تنها مهاجرت‌فرصت نباشد بلکه مهاجرپذیر باشد.»

آخوندی برای توسعه راه‌های زمینی و ریلی منطقه گفت: «حمل و نقل ریلی کاری بزرگ و پر هزینه است و دولت در یک شرایط تنگنای مالی شدید قرار داریم. اگر مذاکرات به یک سرنوشت خوب برسد امکان تامین بین‌المللی فراهم می‌شود. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای چهار بانده شدن محور بندرعباس-شیراز را قطعه قطعه انجام می‌دهیم. در مرحله جدید ۱۵ کیلومتر از سمت لار به کهورستان را شروع می‌کنیم.»

پیش از سخنان وزیر راه و شهرسازی، جمشید جعفرپور نماینده لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی سخن گفت. جعفرپور سعی کرد گلایه‌های مردم را از عدم سرمایه‌گذاری دولت در شهرستان‌های حوزه انتخابیه بیان کرد. جعفرپور گفت: «منطقه ما از میانگین‌های استانی و کشوری عقب است که این مساله در برنامه‌ریزی‌ها باید دیده شود.»

 

 

خروج از نسخه موبایل