نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نورافکن‌های بت‌من بر فراز کلات

گریشنا: دیشب، بیست‌ و دوم فروردین ماه، دو نور جستجوگر بر فراز کلات، چشم‌ها را به خود خیره کرد. نورهایی که یادآور سری‌ فیلم‌های بت‌من و یا فیلم‌های جنگ جهانی دوم است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری؛ شهرداری گراش در اقدام جدید خود در راستای اهداف زیباسازی شهری، دو شعله نور جستجوگر (searchlight) بر بام گراش نصب کرد. این نورافکن‌ها عصر دیروز ۲۲ فروردین بر روی کلات نصب شد و بعد از غروب آفتاب به صورت آزمایشی نورپردازی آن اجرا شد. این نورافکن‌ها با قدرت ۴۰۰۰ وات و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱ میلیون تومان خریداری شده است. قرار بود این نورافکن‌ها به مناسبت جشن سال نو آغاز به کار کند که با توجه به ممنوعیت تردد خودروهای سنگین و باربری در ایام نوروز و نرسیدن این نورافکن‌ها در زمان مورد نظر، این پروژه به تعویق افتاد. این نورافکن‌ها تا شعاع ۵ کیلومتر برد مفید دارد و در ادامه پروژه نورپردازی کلات راه‌اندازی شده است.

شهرداری پیش از این در زمان سرپرستی مهندس هاشمی روشنایی بلوار شیدای گراشی و از زمان حضور مهندس زارع به عنوان شهردار، نورپردازی شهابی درختان بلوار شهید سعادت و پارک محبی را نیز به انجام رسانیده است.

بلافاصله بعد از روشن شدن این نور‌های جسنجوگر، شهروندان نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند. محمد رستم‌پور، خبرنگار گریشنا، با پیگیری یکی از گروه‌های واتس‌آپ نظرات افراد حاضر در گروه در مورد این نورافکن‌ها را گردآوری کرده است.

عبدالله سراجی گفته است: «در این که این نور‌ها باعث جذابیت بیشتر شهر می‌شود شکی نیست اما باید ببینیم که آیا هزینه‌ای که صرف آن شده و مکان انتخابی برای نصب این نورافکن‌ها کارایی لازم را به همراه دارد یا نه؟»

مهندس حامد عبدالهی اما دید خوش‌بینانه‌ای به این نور‌ها ندارد و می‌گوید: «کافی است یک بار ۱۲ شب به بعد در خیابان اصلی شهر راه بروید، می‌بینید که نور‌های مزاحم تابلو‌های تبلیغاتی مانع آرامش شما می‌شود و مردم نیز هنگام خواب باید این نورهای مزاحم را تحمل کنند. همچنین این نورهای اضافی با توجه به اکولوژی باعث اخلال در در روند زیستن حیوانات و پرندگان در این مناطق می‌شود.»

مهدی قنبری در این گروه بیان می‌کند: «این طرح برای من جذابیت خاصی دارد و فکر می‌کنم برای هر کسی که وارد شهر می‌شود هم این نور‌ها یک وجه تمایز به حساب آید. در مورد طول عمر این نورها نیز من تحقیق کردم و منابعی که در دسترس داشتم گفتند این نورافکن‌ها چهار سال ضمانت دارد.»

در ادامه حجت عابدی با بیان این که طرح جالبی است از شورا و شهرداری تشکر و قدردانی کرد.

مجید محبی عقیده دارد: «طرح خوبی است و نور آن نیز مزاحم رانندگی نیست.»  اما فردی دیگر در این گروه می‌گوید: «اگر نور کمی به سمت بالا متمایل شود جذاب‌تر می‌شود تا از همه‌ی نقاط شهر قابل رویت باشد.»

احمد رضا سجادی نظر خود را این‌گونه بیان کرده است: «کاش به جای استفاده از این همه نور و لامپ، درخت‌های بیشتری در شهر کاشته می‌شد تا باعث تعدیل آب‌وهوا شود نه این که آلودگی نوری ایجاد کند.»

در پایان عبدالرضا هرمزی سخنگوی شورای شهر، بعد از تشکر از نظرات افراد حاضر در این گروه مجازی گفته است: «این طرح امشب به صورت آزمایشی اجرا شد و از فردا شب بعد از انجام تنظیمات، ثابت می‌شود. ساعت روشن شدن این نورافکن نیز از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۴ در نظر گرفته شده است.»

عکس از محمدکاظم خشنود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل