نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گزارشی از گراش در روزنامه ایران منتشر شد

گریشنا: عکس‌هایی از آب‌انبار برکه کل، حمام دهباشی و خانه‌ی عظیمی‌ها در شماره‌ی هشتاد و نه روزنامه‌ی ایران منتشر شد.

در لید این خبر آمده است:« برگزاری جشنواره‌ی فیلم کوتاه در گراش(استان فارس) فرصتی برای تصویر‌برداری از وضعیت نامناسب آثار تاریخی در این منطقه بود.» عکس‌های مسلم پورشمسی از آثار تاریخی گراش و توضیحات مختصری در مورد تاریخچه‌ی این آثار به قلم فاطمه ابراهیمی، دو صفحه از این روزنامه را به خود اختصاص داده است.

فاطمه ابراهیمی در گزارشش از بازدید فیلم‌سازان استان فارس از آثار باستانی گراش، نوشته است؛ یک هفته از برگزاری یازدهمین جشنواره استانی فیلم کوتاه کل گراش می‌گذرد. اما خاطرات به یاد ماندنی از حضور در این جشنواره هنوز در ذهن‌ها مرور می‌شود و لبخند می‌زنیم،اما گاهی این لبخند با یک نگاه خیلی زود جایش را به تاسف و اشک می‌دهد. صبح روز آخر جشنواره، بیستم اسفند ماه، تور یک روزه گراش گردی و بازدید از آثار تاریخی گراش برای فیلمسازانی که در این جشنواره حضور داشتند برگزار شد.

بام گراش، خانه علیپور، برکه کل و خانه شهیدان عظیمی از جمله میراث‌های به جا مانده‌ای بود که فیلم‌سازان استان فارس از آن بازدید کردند. برکه کل بزرگترین آب انبار ایران در خاورمیانه است اما وقتی این برکه نقش فاضلاب خانه‌ها را ایفا می‌کند و صدای مردم گراش برای حفاظت از این برکه به گوش مسئولین مرتبط نمی‌رسد باید یکی از فیلمسازان نورآباد ممسنی که غیر بومی است در شب اختتامیه این جشنواره در بین صدها گراشی داد بزند و با بغض بگوید:« کل را نجات بدهید، کل را نجات بدهید.»
در خانه شهیدان عظیمی نیز هیچ چیز، سر جای خودش نبود. تمامی آثار و بقایای به جا مانده از نیاکان ما در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شود و یا زیر خروارها خاک مدفون شده است. خانه‌ای که مرجان ریاحی، از داوران یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل با دیدن وضعیت نامناسب آن به گریه می‌افتد و از بی‌توجهی مسئولین ابراز ناراحتی می‌کند.
ریاحی به همراه فاطمه ابراهیمی، مسلم پورشمسی خبرنگار و عکاس خبری گریشنا و جواد رادمرد از عوامل اجرایی جشنواره، در این بازدید سری هم به حمام دهباشی زد و در کمال ناباوری از فراموشی این گنج مهم و میراث ارزشمند که تبدیل به مکانی برای جمع آوری زباله شده است، تاسف خورد.

این کارگردان مستند‌ساز از مسلم پورشمسی خواست تا عکس‌های این آثار را برای روزنامه ایران بفرستد تا شاید مسئولین حواسشان بیشتر جمع شود و کاری برای ترمیم و حفظ این میراث انجام دهند.
دوشنبه بیست و پنجم اسفند ماه عکس‌های مسلم پورشمسی به همراه گزارش فاطمه ابراهیمی از خانه شهیدان عظیمی و اطلاعاتی از برکه کل و حمام دهباشی در روزنامه ایران تهران به چاپ رسید. امیدوارم با این کار، درخشش این گنج از یاد رفته به چشمان مسئولین برسد تا بلکه قبل از بین رفتن آن این گنج که هویت ما محسوب می‌شود نجات یابد.

خروج از نسخه موبایل