نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

امام جمعه: اگر کسی زیاد از گراش تعریف کرد، بدانید طمعی دارد

گریشنا: امام جمعه‌ی گراش در خطبه اول نماز جمعه این هفته در مذمت تعصب سخنرانی کرد. همچنین از مردم خواست در مورد تعریف‌های غلوآمیز برخی از مهمانان از شهر گراش آگاه باشند.

به گزارش خبرنگار گریشنا نماز جمعه این هفته شهر گراش همانند هفته‌های گذشته ۱۵ اسفندماه در حسینیه اعظم برگزار شد. حجت‌السلام‌ والمسلمین سیدرضا حسینی درخطبه‌ی اول نماز جمعه گفت: «یکی از اموری که در شریعت ما از آن مذمت شده است تعصبات بی‌جا است. همان طور که در قرآن کریم زمانی که بحث تعصب می‌شود با صفت جاهلیت همراه است. تعصب داشتن در مورد این که شیعه‌ی اثنی عشری هستیم و ملیت ایرانی داریم باعث افتخار است و از آن دفاع می‌کنیم اما تعصب‌های جاهلی همچون تعصب داشتن نسبت به ثروت، طایفه و نژاد تعصب بی‌جا و نامناسب است. این که کسی بگوید من از طایفه فلان هستم و این مقدار پول و ثروت داریم، ملاک برتری نیست. ملاک برتری، تقوا و عمل صالح است. اگر می‌خواهید تعصب داشته باشید در یاری حق تعصب داشته باشید، در فریادرسی از مردم تعصب داشته باشید.»

امام جمعه در مورد تعریف‌های بی‌جا و تملق هشدار داد و گفت: «اگر آمدی خوبی کسی را بگویی کوتاه بگو و اگر خواستی بدی کسی را بگویی هم خیلی کوتاه بگو. عزیزان بدگمان بشویم وقتی دیدیم کسانی دارند از ما تعریف بی‌جا می‌کنند.»

او این تعصب را یکی از نقاط ضعف اجتماعی گراش عنوان کرد: «من یکی از نقاط ضعفی را که متاسفانه در شهرستان گراش دیدم این است. من اولین باری که آمدم پشت همین تریبون به عنوان کسی که می‌خواهد در شهر محوریت داشته باشد با خودم گفتم می‌توانم بگویم این شهر را وطن خودم می‌دانم و از این قبیل تعریف‌ها. اما گفتم این حرف‌ها‌ی عوام فریبانه‌ای است. هر کسی که به گراش می‌آید شروع می‌کند و می‌گوید؛ گراش اینطور است، گراش آن‌طور است. حالا من آن لفظ را به کار نبردم، اما از این تریبون مقدس می‌خواهم از مردم بپرسم: کسانی که این همه تعصبات شهری را در طول سی، چهل سال زنده نگه داشتند، از آن‌ها بپرسید: «تو خاصیت مستقر کردن یک اداره در شهر را داشتی؟ کاری از دستت برای شهر برآمده است؟ بلدی استانداری مرکز استان‌ات کجاست؟» این که من بنشینم و چهار تا آدم را جمع کنم در محفلی، و بگویم باید گراش اینطوری شود، که راه به جایی نمی‌برد.»

حجت الاسلام حسینی سخنان‌اش را دلسوزانه خواند: «بنده دارم این حرف را به شما می‌زنم که دلسوز شما بودم و جایی که باید از شما دفاع کنم، دفاع کردم. من خواهش می‌کنم به تاسی از پیامبر و قرآن این تعصبات را کنار بگذاریم. این مساله عامل عقب‌افتادگی ما شده و جلو رشد ما را گرفته است. بروید از استاندار فارس بپرسید چه کسی واقعا، مکررا گفت به این شهرستان بیاید؟ غیر از معاون اول رئیس جمهور بود؟ او را چه کسی آورد؟ بنده با عوامل رئیس جمهور و شخص رئیس جمهور مکاتبه کردم.»

امام جمعه برای اثبات خیر‌اندیشی‌اش در شهرستان گراش با در دست داشتن مجله‌ای صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت: «سند حرف‌های من این مصاحبه مطبوعاتی کشوری است یک ساعت و نیم من در قم مرکز حوزه‌ی علمیه کشور مصاحبه کردم. در حضور شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی کشوری، بیش از سی خبرگزاری آن‌جا بودند. من آن‌جا بیست دقیقه از شما مردم گراش صحبت کردم. یکی از جملات دقیقی که بنده از شما گفتم و منتشر شد و تا حالا هم پشیمان نشده‌ام این بود: «مردم شهرستان گراش با اعتقادات مذهبی خود و انجام کامل وظایف دینی خود الگویی از تدین و تمکن و احسان و نیکوکاری را در کشور رقم زدند و … » بنده گفتم و شما هم الگو باشید ان شاالله، ولی نرفتم بگم اولین هستند یا سومین هستند. این حرف‌های مزخرفی که بعضی‌ها می‌گویند البته آرزوی همه ما است که در همه‌ی زمینه‌ها اولین باشیم، بهترین باشیم. اما عزیزان من، نباید انسان خودپسندی داشته باشد. در علم و دانش هم دوست داریم بهترین باشیم لکن نمی‌توانیم دیگران را تحقیر کنیم. برای من تعریف می‌کردند یکی از مسئولین اجرایی سطح بالا در استان در جلسه‌ای بعد از تعریف و تمجید از گراش گفته است که نام گراش که می‌آید باید صلوات فرستاد. این فرد ما را سرکار گذاشت، هی می‌گفت شهرستان فلان، مردم هم پشت سرش می‌گفتند اللهم … و هی صلوات می‌فرستادند. آخرش فهمیدیم که چه کلاه گشادی سر ما گذاشت. و دیدیم ما را به تمسخر گرفته بود. عزیزان، ما باید این بدبختی را از خودمان دور کنیم.»

نماینده ولی فقیه در گراش رشد و ترقی را نیز در گرو کنار گذاشتن تعصب و خودپسندی دانست: «آن کسانی که این تعصبات را زنده می‌کنند به فکر رشد ما نیستند. به فکر ترقی ما نیستند. ترقی در مرکز کشور خوابیده است. شما باید بروید در ریاست جمهوری و از حق خودتان دفاع کنید، نه این که چهار پیرمرد و جوان و بچه جمع کنید و در حضور آن‌ها بگویید گراش فلان و گراش بسان. ترقی این نیست که مردم را جمع کنیم در مسجد و حسینیه و یک سری مزخرفات را به آن‌ها بگوییم. این جز کلاشی و عوام فریبی و جذب منافع زودگذر مادی خاصیت دیگری ندارد عزیزان من. خودپسندی جلو پیشرفت انسان را می‌گیرد. من اینجا عهد می‌بندم تا هر زمان بتوانم پای پیشرفت شهر می‌ایستم، ولی ترقی را من در این تریبون نمی‌بینم. ترقی را من در ریاست جمهوری باید ببینم. ترقی را آن‌جا می‌بینم که برویم با وزرا وارد لابی و مذاکره شویم و برای شهر امتیاز بگیریم. هر مسئولی که در این شهر وارد شد همین که خلاصه و موجز بگوید شما مردم خیر و خوبی هستید کافی است. اگر بیشتر از این گفت و تعریف و تمجید‌های زیادتری کرد به او بگویید: ما بچه گراش هستیم، مگر شما چند وقت است که آمدی گراش؟ چه می‌فهمی از اینجا؟ این‌ها را ول کن، برو دنبال اصل مطلب. اگر اینطور گفتید من قول می‌دهم گراش پیشرفت خواهد کرد. اگر کسی زیاد از حد تعریف کرد، بدانید او طمعی دارد.»

حجت‌السلام حسینی در خطبه‌ی دوم نماز جمعه نیز به سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی مساجد کشور و سال‌گرد وفات مرجع عالی‌قدر شیعه مرحوم فاضل لنکرانی اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل