نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نخل خون‌بار یا نخل بیمار؟

گریشنا: نخل خانه‌ی مرحوم غلامحسین صمیمی، روز سختی را از سر گذارند. بعضی‌ها از این نخل توقع معجزه دارند و گروهی دیگر معتقدند آنچه روی برگ‌های این نخل دیده شده احتمالا یک آفت گیاهی است. هر چند اظهار نظر قطعی نیاز به آزمایش‌های دقیق‌تر دارد.

به گزارش خبرنگار گریشنا، شنبه ۲۲ آذر خبری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد: «همزمان با اربعین از درخت نخل یکی از منازل گراش واقع در بندوشیخ خون جاری شده است». برای پیگیری این خبر به این منزل رفتیم. تجمع و ترافیک در کوچه و اطراف خانه به قدری زیاد بود که سخت می‌شد جایی برای پارک ماشین پیدا کرد. وارد منزل شدیم. حیاط و بام خانه مملو از جمعیت بود و چند نفری نیز به درخت نخل آویزان بودند و پارچه‌ و دستمال کاغذی را برای تبرک به برگ‌های نخل می‌کشیدند. عده‌ای نیز برگ‌ها را تکه می‌کردند و برای تبرک جستن با خود می‌بردند. بعضی‌های دیگر نیز با گره زدن برگ‌های درخت نخل برای برآورده شدن حاجات خود دست به دعا می‌شدند.

روایت صاحب‌خانه

به سراغ زن صاحب خانه رفتیم. او روایت خود را که امروز بارها برای آدم‌های مختلف تکرار کرده است به ما می‌گوید: «دیروز، زمانی که یکی از کودکان در باغچه در حال بازی بود متوجه شدیم که دست‌های او پر از خون شده است. اول فکر کردیم که او زخمی شده اما بعد متوجه شدیم این خون‌ها مربوط می‌شود به درخت نخل. از بعد از ظهر امروز نمی‌دانیم چطور این خبر تا این اندازه گسترده شد که از همه‌ی قسمت‌های شهرستان برای دیدن و تبرک گرفتن به این‌جا می‌آیند و افرادی نیز با تماس تلفنی از ما خواهش می‌کنند تا برای آن‌ها نیز برای تبرک، برگ‌های نخل را نگه داریم. ما هیچ ادعایی در این مورد نداریم و تنها اتفاقی که افتاده است را شرح دادیم.» زن صاحبخانه مدعی است این نخل سال‌های گذشته نیز حاجت چند نفر را برآورده کرده است.

اظهار نظر سیدجواد معصومی

او ادامه می‌دهد: «سید جواد معصومی نیز بعد از دیدن درخت، این مساله را تایید کرد.» با سید جواد معصومی در این رابطه به صورت تلفنی تماس می‌گیرم او پاسخ می‌دهد: «من مانند بسیاری از همشهریان برای دیدن درخت به این منزل رفتم، اما در آن‌جا خونی را مشاهده نکردم. اما چندین نفر که قبل از من آن‌جا حضور داشتند، دستمال کاغذی که آثاری از لکه‌های قرمز رنگ بر روی آن بود را به من نشان دادند. من معجزه بودن این مساله را تکذیب نمی‌کنم و در عین حال نمی‌توانم صحت این مساله را نیز تایید کنم، چون بُعد معنوی و غیبی آن پوشیده است و هیچ کسی از آن باخبر نیست.»

اظهار نظر اولیه کارشناسان

مرتضی ایزدی دارای مدرک لیسانس گیاه‌پزشکی و فوق‌لیسانس شیمی خاک، بعد از دین عکس‌ها و خبر‌های منتشر شده در واتس‌آپ در این مورد اظهار نظر می‌کند: «شواهد و نشانه‌ها مربوط می‌شود به آفتی به نام «آفت کنه‌ی قرمز». چند شاهدی که در محل حضور داشتند اطلاع دادند که این لکه‌ها به صورت قطرات خونِ جاری و یا لخته نیستند و تنها با کشیدن دستمال کاغذی و یا پارچه بر روی درخت ظاهر می‌شوند؛ و از طرف دیگر اگر دقت کرده باشید رنگ این لکه‌ها قرمز متمایل به نارنجی است که دقیقا مطابق است با رنگ آفت کنه‌ی قرمز. مصطفی شادرام، یکی از کارمندان جهاد کشاورزی، که در محل حاضر شده نیز صحبت‌های من را تایید می‌کند.»

معحزه یا شایعه؟

با وجود نزدیک شدن به نیمه شب، همچنان به تعداد افرادی که برای دیدن درخت به این خانه هجوم می‌آورند، افزوده می‌شود. به سراغ زنی که برگ درخت نخل را به صورت‌اش می‌کشید و صلوات می‌فرستاد رفتم و نظرش را در این مورد پرسیدم. او جواب داد: «نباید شک به دل راه داد. معجزه است دیگر، باید باور کرد. افراد زیادی برای شفا یافتن دستمال کاغذی‌های آغشته به خون را برای شفای بیمارشان با خود به بیمارستان می‌برند.»

دختر جوانی که به ستونی تکیه داده بود و با دوست‌اش صحبت می‌کرد گفت: «من خودم طلبه‌ام. این مسایل و زود‌باوری‌ها، نداشتن فرهنگ و سواد دینی و مذهبی و اعتقادی ما را می‌رساند. قبل از پخش شدن این‌گونه شایعات می‌بایست کارشناسان آزمایش‌هایی را بر روی این درخت انجام می‌دادند و بعد در مورد آن اظهار نظر می‌کردند. پخش این‌گونه خبر‌ها تنها بازی با اعتقاد مردم است.»

صدای صلوات‌ها بلندتر می‌شود و از گوشه‌ی دیگر زنی فریاد می‌زند: «شاخه‌های درخت را شکستید، برگ‌هایش تکه تکه شد، از آن بالا بیایید پایین.»

هر چند همه این شور و اشتیاق را می‌توان نشانه علایق دینی مردم دانست، اما فردا باید نمونه‌هایی را که زن صاحبخانه داده است به یک آزمایشگاه بدهم تا مشخص شود منشا قرمزی برگ‌های سبز نخل از چیست. این خبر بعد از رسیدن به نتیجه قطعی تکمیل خواهد شد.

در بررسی نهایی مشخص شد این رنگ قرمز به دلیل افت کنه قرمز اروپایی است. (خبر کامل در گریشنا)

 

خروج از نسخه موبایل