نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

ایدز شیوع بالایی در گراش ندارد

گریشنا:دهم آذر،روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است. به همین بهانه، سراغ دکتر میرزا خلیل بهمنی،رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش رفتیم تا در مورد مرکز تحقیقات دانشکده و فعالیت‌های بخش HIV  آن بیش‌تر بدانیم.

این مصاحبه را محبوبه نادرپور، آماده کرده است که آن را با هم می‌خوانیم:

مرکز تحقیقات دانشکده علوم پزشکی گراش در چه حوزه‌هایی فعال است؟

سال ۸۱ که از تهران به گراش آمدم با توجه به تخصص و تجربیاتم در خارج از کشور و بنا به ضرورتی که احساس کردم به دنبال راه‌اندازی مرکزی علمی قوی‌ای بودم. اولین جرقه‌ی تأسیس مرکز در سال ۸۲ در محل موقت دانشکده زده شد. البته با توجه به این‌ که فراهم کردن شرایط آزمایشگاهی ویروسی با استاندارد جهانی کار بسیار سختی بود اما در حد امکان آزمایشگاه‌هایی نزدیک به این استاندارد‌ها ایجاد شد و مرکز رسماً، با راه‌اندازی بخش پژوهشی و تشخیصی ایدز کارش را شروع کرد.

تا آن زمان چون در سطح استان فارس و همین‌طور استان‌های هم‌جوار، این سطح آزمایشات انجام نمی‌شد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نمونه‌هایش را برای تشخیص بیماری و تحقیقاتش به مرکز انستیتو پاستور تهران می‌فرستاد اما بعد از تأسیس این مرکز در گراش،دانشگاه شیراز نمونه های تحقیقاتی خود را برای انجام آزمایشات PCR،وسترن بلات و الایزا برای ما ارسال می‌کرد.

برنامه ی آینده ی مرکز تحقیقات چیست؟

ما به دنبال این هستیم تا هرچه زودتر این مرکز مستقل شود و همین طور تلاش می‌کنیم بخش «مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری» برای آموزش و مشاوره‌ی مردم راه‌اندازی کنیم و البته در نظر داریم که از طرح‌های پژوهشی قابل اجرا و در حیطه‌ی امکانات موجود نیز بیش از پیش حمایت کنیم.

در این مرکز امکان تشخیص چه نوع بیماری‌هایی هست؟

اینجا آزمایش‌هایی که برای تشخیص آن بیماری،نیاز به تکنیک PCR داشته باشد مثل تشخیص بیماری‌های ویروسی و باکتریایی ایدز و انواع هپاتیت انجام می‌شود.

چه پژوهش‌های مرتبطی با ویروس HIV در مرکز انجام شده؟

به لطف خدا ما تا الآن توانستیم در حدود بیست توالی ژنی جدید از ویروس HIV را در بانک ژنی جهانی NCBI،به نام مرکز تحقیقات گراش ثبت کنیم. همین‌طور پروژه‌های مشترک بزرگی با ژاپن داشتیم که نتیجه‌ی آن در قالب دو رساله‌ی دکترا و تعدادی مقالات علمی با سطح بسیار بالا به ثمر رسیده و بسیار کارهای پژوهشی ارزشمند دیگر که در سطح کارهای علمی مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا بوده است.

در حال حاضر طرح و پژوهش خاصی در مورد این بیماری دارید؟

بله. الآن در مرکز تحقیقات، دو پروژه مختص به ایدز داریم که در یکی از آن‌ها میزان انتقال ایدز از مادران آلوده‌ی تحت درمان به فرزندان آن‌ها ارزیابی می‌شود و پروژه‌ی دیگر، میزان مقاومت ویروس HIV به داروهای رتروویروسی بررسی می‌شود که امیدواریم با ارائه‌ی نتایج این دو پروژه به جامعه‌ی علمی راهی را برای درمان بیماری ایدز هموار کرده باشیم.

درصد شیوع این بیماری در سطح شهرستان چه مقدار است؟

هر چند آمار دقیقی در دسترس نیست اما خوشبختانه  بیماری ایدز در سطح شهرستان از شیوع بالایی برخوردار نیست.

توصیه‌ی شما برای عدم شیوع HIV؟

به نظر می‌رسد تنها راه عدم ابتلا و یا کاهش شیوع این بیماری داشتن آگاهی‌های لازم است تا مبتلایان بتوانند زندگی اجتماعی خودشان را حفظ کنند در حالی که دیگران هم سلامتی‌‌شان قابل تضمین باشد. 

نقش مرکز به عنوان یک بخش علمی-تحقیقی در جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌ها و همینطور آگاه سازی مردم چیست؟

واقعیت این است که این مرکز هنوز فرصت ایفای نقش به عنوان یک بخش  آموزشی پیدا نکرده و نقشی در دید عام مردم نداشته اما در بخش تحقیقات نقش بسیار پر رنگی دارد، البته همان طور که قبل‌تر گفتیم امیدواریم با راه‌اندازی بخش مشاوره‌ی مرکز، آموزش و مشاوره‌هایی هم به مردم داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل