نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کارگر: ادبیات انقلاب سرآمد جریان‌های ادبی شده است

گریشنا: یک سال پیش مصطفی کارگر و دکتر مهدی دهرامی مقام اول بخش پژوهش را در سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب به دست آوردند. (خبر در گریشنا) اکنون سایت مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در گفتگویی با کارگر از او درباره شعر امروز پرسیده است.

 به گزارش رواط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، مصطفی کارگر از برگزیدگان بخش پژوهش سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب درخصوص پژوهش برگزیده خود گفت: در این پژوهش تلاش کردم تا به جلوه های هنری و ارزشی تقابل های دو گانه ای که در شعر سلمان هراتی وجود داشت، بپردازم و این تقابل ها و اعتراضات را که به لحاظ فیزیکی و اعتقادی نسبت به جامعه وجود داشته است مورد بررسی قرار دهم.

وی در مورد خلق چنین پژوهش‌هایی در باره سایر شعرا گفت: به طور قطع خوب است که این موضوع را در مورد سایر شعرای معاصر و حتی گذشته ادبیات کشور نیز تعمیم داد؛ زیرا بدون شک شاعر آیینه زمانه و روزگار خویش است و بررسی اشعار آن‌‌ها می تواند باعث ایجاد یک دیدگاه و افق روشن برای اندیشیدن و تفکر در آن به وجود آورد.

این پژوهشگر درخصوص جایگاه شعر انقلاب در روند ادبیات کشور گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب به شعر آیینی و ارزشی قدر گذاشته می‌شود که از ارزش بالایی نیز برخوردار است؛ مسئله ای که پیش از انقلاب به آن اهمیت داده نمی‌شد. اما امروز ادبیات انقلاب پیشرفت کرده است و پیشرو و سرآمد سایر جریان‌های ادبی شده و باعث شده است بقیه جریان‌ها در اقلیت قرار بگیرند.

وی در مورد شرایط پژوهش و بازتاب‌های آن گفت: باید ریشه‌ای تر به مسائل نگاه کرد و پژوهش نباید منوط به جشنواره ها و کنفراس ها شود. بحث اصلی درخصوص یک پژوهش بازگشت آن به جامعه است. باید این پژوهش ها به صورت کتاب و با پخش مناسب به دست مخاطب برسد.

کارگر در پاسخ به این پرسش که اگر به یک پژوهشگر سفارش پژوهش داده شود، شکل صحیحی دارد یا خیر، پاسخ داد: اگر نهاد و سازمانی با یک ایده مناسب و فکر شده درخصوص یک مسئله مهم به یک پژوهشگر سفارش اثر بدهد و در قبال آن هزینه های آن را پرداخت کند، به این طریق شخص پژوهشگر به جامعه معرفی می شود و علاوه بر حمایت مالی، حمایت فرهنگی، روحی و معنوی نیز صورت پذیرفته است.

وی درباره جایگاه حوزه هنری در جریان فرهنگی کشور گفت: نهاد حوزه هنری در میان سایر سازمان های دولتی و خصوصی یکی از معتبرترین ارگان‌هایی است که به هنر انقلابی – ارزشی می‌پردازد و برنامه‌ها و جشنواره‌های آن بسیار منظم برگزار می‌شود. این نهاد برنامه های بلندمدتی برای جریان فرهنگ داشته است و همچنان وفادارانه به آن  عمل می کند.

این شاعر در خصوص پیشنهاد خود برای برگزاری جشنواره گفت: ورود این جشنواره به شهرستان‌ها می تواند بسیار اثربخش باشد و اتفاق خوبی در جریان شعری کشور محسوب شود. امسال این جشنواره در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود و این فضا به دلیل وجه تاریخی – ادبی که برای برگزاری یک جشنواره شعر دارد بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان ادبیات بومی قوی دارد که به واسطه همین جشنواره شعر انقلاب نمایان‌تر می شود. از سوی دیگر، پرداختن به ادبیات بومی توسط شاعران، منجر به نفع ادبیات بومی و زبان های بومی سایر مناطق می شود.

 

خروج از نسخه موبایل