گریشنا: با سفر آذری مدیر کل آموزش و و پرورش استان فارس به گراش، دیروز بیستوپنجم آبان ماه، فرهنگیان، مدیران و معلمان مدارس در یک گردهمایی در سالن سراجی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را مطرح کردند.
درویشی: مشکلات نیروهای غیر بومی
به گزارش خبرنگار گریشنا؛ در این مراسم، درویشی رئیس آموزش و پرورش شهرستان، بعد از خیر مقدم به مدیر کل آموزش و پرورش استان و هیات همراه گفت:« در حال حاضر نیمی از همکاران ما در اداره، غیربومی هستند و این نیروهای غیر بومی برای زندگی در این شهر مشکلاتی دارند و اداره نیز با وجود این که امکاناتی را برای رفاه حال این همکاران تهیه کرده است اما این امکانات کافی نیست. مجردسرای خواهران مسائلی دارد که باید مرتفع شود و ۲۰ دستگاه موجود برای متاهلین نیز کفاف نمیکند، تصمیم ما بر این است که از مدرسهی حضرت رقیه(س) که در پاقلعه قرار دارد به عنوان مجردسرا استقاده کنیم، این مدرسه هفت اتاق دارد و اما برای فراهم کرده بقیهی امکانات آن صرف هزینهای حدود چهل میلیون تومان تخمین زده شده است و ما امیدواریم این مورد را با ادارهی کل نوسازی استان در میان بگذارید.»
او در ادامه میگوید:« روستای فداغ و بخش ارد سالن برای امتحانات دانشآموزان ندارد و نیاز است حداقل دو سالن ساخته شود و ما برای سرویس روستای مرکزی چهل میلیون قرارداد بستیم در صورتی که موجودی ما به چهار میلیون نیز نمیرسد، در بخش و روستاها هنوز مدارس راهنمایی و دبیرستان وجود ندارد و در زمینهی هوشمندسازی مدارس نیز، قول میدهیم به همان میزان که ادارهی کل، مدارس را مجهز کند به همان میزان خیرین گراشی در زمینهی هوشمندسازی مدارس همکاری داشته باشند. با وجود میزان اقدامات و دغدغهی خیرین گراشی در قسمت آموزش و پرورش، انتظار ما این است که در زمینهی تجهیزات و نوسازی مدارس نیز ادارهی کل همکاریهای لازم را با ما داشته باشد. خرید کامپیوتر برای مدرسهی نمونهی امام رضا(ع)، بهسازی و احداث زمین چمن در محوطهی اداره و احداث باشگاه فرهنگیان از دیگر درخواستهای ما از ادارهی کل آموزش و پرورش استان است.»
فرودی: کیفیتبخشی به نیروهای آموزشی
فرودی، فرماندار شهرستان سخنانش را اینگونه آغاز کرد که؛« حضور استاد آذری بارقهی امیدی را برای به سامان شدن اوضاع و شرایط آموزش و پرورش شهرستان ایجاد کرد.»
فرماندار سپس در لیستی مهمترین خواستههای خود از مدیرکل آموزش و پرورش فارس را ردیف کرد:«تهیهی چشمانداز آیندهی پنج تا ده سالهی آموزش و پرورش، بومیسازی افراد و همکاران، افزایش سهمیهی تربیت معلم، احداث اردوگاه علمی، فرهنگی و تفریحی به عنوان اردوگاهی برای دانشآموزان در فصلهای زمستان و بهار، فراهم کردن تجهیزات در مناطق روستایی فداغ، خلیلی و ارد از لحاظ نرمافزاری و سختافزای، کیفیت بخشی به نیروها در قالب آموزش که با برنامه ضمن خدمت تحقق پیدا میکند، احداث مدرسههای خاص در گراش با وجود داشتن دانشآموزان مستعد، تعریف رشتهها متناسب با هر منطقه، اعزام فرهنگیان به استان،شهرستان و حتی کشورهای خارج برای کیفیتبخشی و استفاده از تجارب دیگران، دانشآموز محوری و تقویت شورای دانشآموزی، تقویت المپیاد دانشآموزی، توجه به بعد ورزشی و تربیت بدنی و بهداشت روان دانشآموزان و همکاران، در نظر گرفتن بودجه برای نوسازی ادارهی آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در لیست تقاضای ما از ادارهی کل استان قرار دارد.»
آذری: مدیر، رهبر آموزشی است
و در پایان آذری برای ایراد سخنرانی به پشت تریبون رفت، او با اشاره به خدمات چندین سالهی مهروری در آموزش و پرورش گراش و قدردانی از او در فرصت به وجود آمده، میگوید:« هفتاد درصد مشکلات مدیران و معلمان و پرسنل اداری در منطقه در زمینهی نقل و انتقالات است. اما اولین خواهش من از مدیران مدارس این است که به حساسیت شغل خود واقف باشند، مهمترین عامل تحقق اهداف آموزشی مدیر است و باید تلاش کنیم اختیارات مدیر برای ادارهی مدارس بیشتر شود، مدیر، رهبر آموزشی است که میبایست همهی عوامل مدرسه را با هم هماهنگ کند تا یادگیری صورت بگیرد و تا زمانی که مدیران را درست انتخاب نکنیم، مسائل و مشکلات هیچگاه از بین نخواهد رفت. در خواست من از مدیران این است که، برنامهریزی داشته باشند و به معلمان احترام بگذارند. اما شاید مهمترین مساله در مورد معلمها روش تدریس باشد، سخنرانی در کلاسها برای آموزش دروس دیگر روش مناسبی برای یادگیری نیست و معلمی موفق است که بتواند با مطالعه و بهروزرسانی اطلاعات خود مطالب را نیز به سبکهای نوین آموزشی به دانشآموزان انتقال دهد.»
آذری در پایان صحبتهایش گفت:« سیاست دولت، افزایش مدرسهی خاص نیست و مدارس خاص در آموزش و پرورش دنیا پذیرفته شده نیست.»
آذری پیش از گردهمایی با فرهنگیان و معلمان و مدیران در سالن سراجی در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان گراش نیز حضور داشت. گزارش این جلسه را از اینجا بخوانید.