نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

هیات نینوا، نوای جدیدی در محرم گراش

گریشنا: «هیأت مذهبی نینوای شهرستان گراش» از دهه دوم محرم امسال فعالیت‌اش را شروع می‌کند. هدف تشکیل این هیات، ایجاد فضایی متفاوت و نوین در عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) در گراش است.

در گفتگوی مکتوب با گریشنا، دکتر امیرحمزه مهرابی توضیح می‌دهد: «یکی از برنامه‌هایی که سال‌هاست در آرزوی اجرایی کردن آن بودم، راه‌اندازی یک هیأت مذهبی بود که بتواند در گراش، بعضی از خلاءها را پر کند. به حمدالله در گراش هیأت‌ها و تکایای خوب و تأثیرگذاری فعال هستند. اما فکر کردم هیأتی را راه‌اندازی کنیم که به سبک هیأت‌های شهر مقدس قم و مراسم قدیم گراش، «منبر محور» باشد. برنامه اصلی ما طرح مباحث و مسائل اساسی به شیوه و سبک نوین و روزآمد است که نیاز فکری و معرفی نسل جوان را رفع کند و سؤالات و شبهات روز پیرامون نهضت و فلسفه‌ی عاشورا را پاسخگو باشد.»

مراحل اخذ مجوز برای این هیأت از فروردین در اداره سازمان تبلیغات پیگیری شده و مجوز هیأت به نام «هیأت مذهبی نینوای شهرستان گراش» صادر شده است. مراسم این هیات از دهه دوم محرم و شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن تربیت بدنی معروف به سالن ریاست جمهوری برگزار می‌گردد.

مهرابی درباره دلیل انتخاب دهه دوم به جای دهه اول محرم برای مراسم می‌گوید: «تلاش بر این است که برنامه‌های ما حتی‌الامکان با سایر هیأت‌ها تلاقی نداشته باشد. لذا مراسم سخنرانی و سینه‌زنی هیأت نینوا از شب دوازدهم یا سیزدهم محرم آغاز می‌شود. اتفاقا یکی از خلاءهایی که از قدیم‌الایام احساس می‌شد، همین موضوع بود. در دهه اول بیشتر حال و هوای سینه‌زنی غلبه دارد و مجالس سخنرانی نیز با ورود گاه‌و‌بی‌گاه دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی قطع می‌شود و سخنران و مستمعین تمرکزشان از بین می‌رود؛ و در دهه دوم هم یا مراسم تمام می‌شود یا به شدت کاهش پیدا می‌کند. لذا هیأت نینوا فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که نیاز بیشتری به آن احساس می‌شود.»

همان‌طور که از زمان برگزاری مراسم پیداست، تاکید مسئولین هیات بر بحث محتوایی مراسم است. مهرابی می‌گوید: «محتوای سخنرانی‌ها مسائل مبتلا به جامعه و سؤالات و مباحث مورد نیاز نسل جوان درباره محرم و عاشورا خواهد بود. همچنین قبل و بعد از سخنرانی، برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت. تلاش می‌کنیم CD برنامه‌های هر شب با کمترین فاصله زمانی ممکن در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شود و در جوار مکان مراسم، عرضه محصولات فرهنگی نیز خواهیم داشت. بنا داریم وب‌سایتی نیز به نام هیأت راه‌اندازی کنیم تا افراد خارج از شهر و منطقه نیز از برنامه‌های هیأت بهره‌مند شوند.»

مهرابی درباره ساختار هیات نیز توضیح می‌دهد: «بر اساس اساسنامه مصوب، این مجموعه به شکل هیات اُمنایی اداره می‌شود، که اعضاء آن فرامحله‌ای و فراجناحی هستند. یعنی از همه طبقات و محلات حضور دارند. تا آنجایی که ذهن‌ام یاری می‌کند افرادی مثل مهندس محمود نوروزی، مهندس جعفر اژدری، حاج محمود جاوید، حاج محمود امانتی، مهدی قنبری، حبیب فروزش، حاج غلامرضا شاکری، حاج آقای فخاری، حاج آقای غلامی، حاج محمد رهنورد، حاج خلیل فرهادی، کربلایی یعقوب مهرابی، عبدالرضا ابراهیمی و … اعضاء هیات موسس هستند. البته تیم اجرایی هیأت نیز تعداد زیادی از آقایان و خانم‌ها می‌باشند که اکثر آنها جوان و پرانرژی هستند و در برگزاری هر چه بهتر مراسم همکاری می‌کنند. این مراسم متعلق به امام حسین (ع) است و همه افراد علاقه‌مند می‌توانند در زمینه‌های مختلف اعلام همکاری نمایند و طبق اساسنامه تعداد اعضای هیئت امنا قابل افزایش و کاهش است.»

مهرابی در خصوص نحوه برگزاری مراسم، بر فرامحله‌ای بودن این هیات تاکید می‌کند، و این که سعی شده است در انتخاب محل برگزاری مراسم نیز تعلق به محله‌ای خاصی تداعی نشود. این هیأت دسته‌زنی یا زنجیرزنی که در خیابان حرکت کند نخواهد داشت و عزاداری و سینه‌زنی هیأت در خود سالن صورت می‌گیرد. فعلاً برنامه‌ای برای ولیمه و توزیع غذا هم وجود ندارد، و در برنامه‌ریزی برای زمان و نحوه برگزاری مراسم و گستره‌ی سیستم صوتی نیز تلاش می‌شود که کمترین مزاحمت برای همسایگان و مجاورین داشته باشد. او انتخاب سالن ورزشی برای اجرای مراسم را به این دلیل می‌داند که معذوریتی برای حضور کسی نداشته باشد و فضای منطقه نیز محل مناسبی برای پارک وسیله نقلیه و عبور و مرور فراهم می‌کند.

مهرابی در نهایت اضافه می‌کند: «برای اجرای هر چه بهتر مراسم، از همه ظرفیت‌های هیأت‌های دیگر بهره خواهیم گرفت و همه مسئولین و مجریان سایر هیأت‌ها را به همکاری و حضوری فعال دعوت می‌کنیم.»

خروج از نسخه موبایل