نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

یک پیش‌نهاد: خطبه عقد فقط با ۱۴ سکه خوانده شود

گریشنا: جمعی از تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی گراش‬ با تنظیم طوماری به روحانیون شهر از آن‌ها خواستند تا به دنبال راهکاری برای از بین بردن موانع ازدواج در گراش اقدامات لازم را انجام دهند. اولین پیشنهاد این جمعیت تعیین مهریه‌ی ۱۴ سکه‌ای است.

متن این طومار بدین شرح است:

با سلام و تحیات فراوان و عرض تبریک به مناسبت سالروز پیوند آسمانی ولی‌مونین حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) و بنت نبی مکرم(ص) حضرت فاطمه‌الزهرا(س). احتراما به استحضار می‌رساند یکی از سنت‌های مخالف دین مبین اسلام که چند سالی است در میان شهرمان گراش رایج گردیده است بحث تکلف و اسراف در امر مبارک ازدواج است کما این که توصیه‌ی اکید پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برپایی ازدواج بر پایه‌ی محبت و عاری از تشریفات اعیانی می‌باشد.

از میان مواردی که بحث تکلف به وفور در میان مردم این شهر دیده می‌شود و جز اسباب مشقت و دردسر، چیز دیگری را در بلند مدت برای طرفین به دنبال نداشته است بحث مهریه‌های اعیانی و بعضا چند صد‌میلیون تومانی می‌باشد که اسباب نگرانی اصحاب مذهب و فرهنگ شهر را فراهم آورده است. شارع مقدس دین مبین اسلام، مهریه‌ای را مد نظر قرار داده که معمولی و قابل اجرا برای همگان باشد.

در همین زمینه چند سالی است رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، علاوه بر گوشزد کردن این مهم، ازدواج‌هایی را صیغه می‌کنند که مهریه‌ی آن‌ها ۱۴ سکه باشد. از طرفی معتقدیم نمی‌توان به یک شبه آداب و رسوم جا افتاده در میان مردم یک جامعه را تغییر داد. نظر به حسن شهرت جنابعالی در میان مردم تقاضامندیم در صورت صلاحدید اقدامات لازم را در جهت نیل و یا تقریب به این رویه‌ی حسنه مبذول فرمایید. امید که با اهتمام جنابعالی و دیگر علمای شهر به تدریج این سنت غلط از میان برداشته و سنت مبارک صداق اسلامی جایگزین آن گردد.

جمعی از تشکل‌ها و نهاد‌های فرهنگی- مذهبی شهر گراش

 

خروج از نسخه موبایل