نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تولد سرهنگی که می‌خواهد گمنام بماند

گریشنا: جشن تولد سرهنگ رضا کارکن دوشنبه شب ۳۱ شهریور ۹۳، در اولین روز از هفته دفاع مقدس در مؤسسه فرهنگی هفت برکه برگزار شد.

قرار بر این بود که برنامه رأس ساعت هفت شب برگزار شود. اما به علت عدم حضور سرهنگ کارکن این برنامه با تاخیری یک ساعتی برگزار شد. کارکن در طول مراسم نیز چندین بار عدم رضایت خود از برگزاری این مراسم را اعلام کرد و گفت به احترام جمع در مراسم حضور دارد.

محمد خواجه‌پور عضو هیات مدیره موسسه هفت برکه با بیان ضرورت بزرگداشت فعالان اجتماعی و فرهنگی سخن خود را آغاز کرد. او در ابتدا با اشاره به اینکه کارکن اطلاعات کمی را در اختیار ما گذاشته است گفت: «این اطلاعات برای آگاهی جوانان الزامی است»

کارکن در مورد آغاز فعالیت‌های انقلابی و سپس فعالیت سپاه گفت: «معمولاً در مدرسه علمیه چهرده معصوم(ع) بود.» و در مورد افراد حاضر نیز گفت: «افرادی بودند که بعد­ها از این کار پشیمان شدند و افرادی نیز به شهادت رسیدند و بعضی­‌ها نیز مثل ما برگشتند. البته بعد­ها افرادی مثل آقایان سپهر، امانی و… نیز به سپاه پیوستند.»

کارکن به فعالیت گسترده سپاه در سال‌های آغازین انقلاب از جمله رادیو گراش اشاره کرد و گفت: «تنها تشکیلاتی که می‌­توانست وظایف را بر عهده داشته باشد سپاه بود که البته بسیج نیز همکاری بسیاری داشت و می‌­توان گفت در بیشتر زمینه­‌ها فعالیت­‌های بسیج چشم­گیر بود.»

کارکن در ادامه گفت که ستاد پشتیبانی گراش در دوران جنگ باعث شد که دیگر شهر­ها نیز به فکر باشند که بعد­ها در لارستان نیز این ستاد شکل گرفت.

سرهنگ کارکن سال ۱۳۸۸ بازنشسته شد اما فعالیت‌های اجتماعی‌اش همچنان نیز ادامه دارد. کارکن در بین این سؤال و جواب­‌ها گفت: «متأسفانه این بحث‌­ها تآثیری در جامعه امروزی ندارد. هر موقع ملت در مقابل مشکلات احساس وظیفه کرد و آن را حل نمود، آن ­وقت کاری انجام داده است.»

کارکن از اعضای کمیته پیگیری ارتقا گراش بود. درباره ضرورت این کمیته کارکن گفت: «همه کار­ها و فعالیت­‌های آن روز­ها تنها برای ثواب و رفاه مردم بوده است نه چیز دیگر. بعد از انتخاب آقای حسنی  به علت آسان‌­تر بودن ارتباط با اعضای دولت و تلاش بسیار افراد سرانجام شهرستان شدن گراش با موفقیت انجام شد.»

سرهنگ کارکن، دکتر امیر حمزه مهرابی را هم‌فکرترین دوست و یار خود در سال‌های خدمت دانست.

در فرصت کوتاه باقی‌مانده نوبت به حاضرین رسید تا درباره فرمانده سابق سپاه گراش سخن بگونید.  حسین‌شیری از همراهان همیشگی کارکن بخشی از خصوصیات اخلاقی او را بازگفت و یعقوب مهرابی در جمله­‌ای گفت: «سرهنگ کارکن همه زندگیش را برای ثواب­ الهی و در راه دفاع از شهر و کشور و… گذاشت.» عبدالله شیرزادی هم در مورد کارکن گفت: «او همیشه سعی داشت گم‌نام باشد.»

محسن نعمت­ اللهی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش در مورد موضوع این جلسه گفت: «اگر اتفاقات آن زمان به این نسل منتقل شده به این خاطر است که بیشتر خانواده‌­ها رزمنده داشته‌­اند. با این وجود آنها باید اطلاعات لازم را در اختیار نسل جدید بگذارند که همه آگاه باشند.»

بعد از کمی گپ و گفت و آوردن کیک، آقای کارکن شمع تولدش را فوت نکرد و این کار به باد سپرده شد تا آن را خاموش کند. عکس‌های یادگاری آخرین بخش تولد سرهنگی است که دوست دارد گمنام باشد زیرا معتقد است: «تنها برای خدا باید کار کرد.»

خروج از نسخه موبایل