نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تخریب برکه کده‌بان، موضوع جلسه ایکوموس

گریشنا: نشست هم‌اندیشی انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش با حضور دکتر ابراهیم مهرابی و جمعی از اعضای انجمن شنبه ۲۵ مردادماه در سالن کنفرانس دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

به نوشته سایت انجمن ایکوموس گراش، در این جلسه دکتر ابراهیم مهرابی، که در حال حاضر با مدرک دکتری فلسفه و الهیات، مدرس و  عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج است، در جمع علاقه‌مندان میراث فرهنگی شهرستان گراش با تشریح ماهیت و تعریف هنر و نقش آن در حوزه‌ی میراث فرهنگی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات حول محور هنر و میراث تاریخی فرهنگی شهر گراش و نیز هم‌اندیشی با اعضای ایکوموس گراش پرداخت.

در ادامه عبداللهی دبیر انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش ضمن تشکر و قدردانی از حضور و سخنرانی دکتر ابراهیم مهرابی در جمع جوانان علاقه‌مند ابراز امیدواری کرد با همکاری سایر فرهیختگان و نخبگان علمی جامعه گراش بتوانیم گامی سازنده در جهت حفظ و معرفی آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش برداریم.

 در ادامه نشست از لوگوی انجمن که توسط فرزانه نادرپور طراحی شده بود رونمایی شد. نشانه‌های اصالت و هویت تاریخی شهرستان گراش که بصورت مفهومی از آب‌انبارهای تاریخی شهر و نیز تزئینات خاص  نورگیرهای خانه تاریخی استاد علی‌پور استخراج شده بود، و ترکیب آن با نقطه، گیومه و کاما به عنوان نشان نمادین انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار، ایده‌های اصلی در طراحی لوگو معرفی شد.

گزارشی از امیرحسین نوبهار و مهندس غلامرضا آرمان‌مهر درباره تخریب برکه تاریخی کده‌بان با قدمتی بیش از پانصد سال ارائه شد و بر لزوم پیگیری و برخورد قانونی مسئولین مربوطه با عاملین این امر و پیگیری اعلام رسانه‌ای این حادثه تاکید شد. گزارشی از اوضاع تاسف‌بار حمام دهباشی و لزوم حفاظت از این بنای متعلق به دوره  قاجاریه، و لزوم رسیدگی و آسیب‌شناسی و مرمت فوری برکه کل به عنوان بزرگ‌ترین آب انبار تاریخی ایران، و چگونگی تقدیر از حامیان مالی صندوق انجمن و نیز بررسی علل عدم تخصیص بودجه به حوزه میراث فرهنگی و گردش‌گری شهرستان از دیگر موضوعاتی بود که در نشست هم اندیشی انجمن مردمی معرفی و حفظ اثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش  توسط اعضا مطرح شد.

خروج از نسخه موبایل