نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نمایشگاه هفته سلامت امروز به پایان می‌رسد

 گریشنا: نمایشگاه هفته سلامت که از یکم اردیبهشت در حسینیه ولی عصر (عج) برقرار شده است، امروز هفتم اردیبهشت به پایان می‌رسد. این نمایشگاه را دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی گراش، تحت نظر معاونت بهداشتی برگزار کرده است.

دکتر محمدی رییس شبکه بهداشت گراش درباره برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار گریشنا گفت: «روز بهداشت جهانی، هفتم آوریل مصادف با ۱۸ اردیبهشت است؛ که به دلیل مصادف شدن‌اش با ایام فاطمیه، وزارت بهداشت تصمیم گرفت هفته سلامت را زودتر برگزار کند. در برگزاری این نمایشگاه، ادارات آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، آبفا، بهزیستی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی با ما همکاری داشتند.»

غرفه‌های مختلف نمایشگاه در اختیار معاونت‌های دانشکده علوم پزشکی و چند اداره شهرستان بودند. معاونت بهداشتی چند غرفه داشت، از جمله غرفه‌ی پزشک خانواده که هر روز یک پزشک در آن به معاینه بازدیدکنندگان می‌پردازد؛ غرفه بیماری‌های واگیر؛ غرفه بیماری‌های غیرواگیر؛ غرفه بهداشت محیط؛ و غرفه بهداشت روان که در آن از بچه‌ها تست هوش گرفته می‌شود و به مراجعه‌کنندگان مشاوره داده می‌شود.

دکتر ایزدی، معاون غذا و داروی دانشکده، که هر روز در غرفه غذا و داروی نمایشگاه حضور دارد، توضیح می‌دهد: «ما اینجا ضمن معرفی دو کارخانه‌ای که در گراش دارای مجوز هستند، یعنی کارخانه لیتک و کارخانه سبزیجات طاها، به مردم یادآوری می‌کنیم که از محصولاتی استفاده کنند که دارای مجوز و بهداشتی هستند، بخصوص نان که به شکلی خیلی غیربهداشتی در سوپری‌ها عرضه می‌شود. در بخش دارو نیز با نشان دادن اشکال دارویی مختلف، سعی می‌کنیم آنها را به مردم بشناسانیم و پیام‌های دارویی و چگونگی استفاده صحیح از آنها را توضیح دهیم. در کل، سعی کرده‌ایم شعار «خودمراقبتی» را در مورد غذا و دارو برای مردم روشن کنیم.»

دکتر ایزدی درباره استقبال از نمایشگاه می‌گوید: «علیرغم بهتر شدن کیفیت نمایشگاه، استقبال نسبت به سال‌های قبل خیلی کم شده است. بخشی از این به خاطر ناشناخته بودن جای نمایشگاه و عدم اطلاع‌رسانی کافی است، و بخشی دیگر به دلیل عدم علاقه مردم به مسائل آموزشی؛ که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کرد.»

غرفه جهاد کشاورزی در مورد میوه‌ها و تولیدات کشاورزی شهرستان گراش اطلاعات می‌دهد. در غرفه هلال احمر چک کردن فشار خون و قند خون و آموزش کمک‌های اولیه و احیای مصدومین انجام می‌شود. دو غرفه‌ی دانشکده علاوه بر گرفتن فشار و قند خون، فعالیت‌های دانشکده علوم پزشکی را در یک سال اخیر در آن توضیح می‌دهند. دو غرفه نیز به اداره آموزش و پرورش و آب و فاضلاب اختصاص یافته است. در بخشی از نمایشگاه که مراسم افتاحیه برگزار شده بود، هر روز عصر مسابقه و قرعه‌کشی انجام می‌شود. مراسم اختتامیه نیز در همین جایگاه برگزار خواهد شد. در یک غرفه نیز بچه‌ها هر روزه به نقاشی می‌پردازند و در روز آخر به بیست نفر جایزه تعلق می‌گیرد.

به گفته دکتر محمدی، روزانه ۵۰۰ نفر از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند؛ که غرفه‌های بهداشت خانواده از معاونت بهداشتی بیشترین بازدیدکننده را داشته است. او اضافه می‌کند: «دیروز هم همایشی درباره سرطان سینه داشتیم که آقای کتر عبدالهی و چند مدرس دیگر در آن سخنرانی داشتند و معاینات هم همانجا انجام می‌شد.»

 

خروج از نسخه موبایل