نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

آیا عکس گرفتن از ماشین پلیس جرم است؟

fotografowania_21یکی از بهترین انواع نظارت بر عملکرد، نظارت مردمی است. معمولا سازمان‌ها بر اصلاح عملکرد داخلی خود به روش‌های مختلف همانند نظرسنجی و صندوق انتقادات و پیش‌نهادها سعی می‌کنند نظرات مردم را در مورد خود به دست آورند و یا از کاستی‌ها و مشکلات خود مطلع شوند.

در رده‌های ارشد نیروی انتظامی نیز ایده استفاده از ظرفیت‌های نظارت مردمی وجود دارد و از این رو شعار زیبای «پلیس ما باشید» طراحی شد. چگونه مردم می‌توانند با شعار «پلیس ما باشید» در نیروی انتظامی همراه شوند، در حالی که در عمل هرگاه مردم خواسته‌اند که برخی مشکلات موجود در نیروی انتظامی را نشان دهند معمولا با برخورد و تهدید پرسنل محترم این نیرو روبه‌رو شده‌اند.

ناآگاهی مردم و عدم شفافیت قوانین موجود نیز مشکلاتی را به وجود آورده و جا را برای تفسیرهای شخصی شهروندان از یک سو و پرسنل نیروی انتظامی از طرف دیگر باز کرده است. به نظر می‌رسد که قانونی خود نوشته در نیروهای پلیس وجود دارد که «عکاسی از پلیس ممنوع است.» معلوم نیست ریشه این قانون خودنوشته از کجا آمده است که حتی گاهی پرسنل نیروی انتظامی به صورت خودانگیخته اقدام به ضبط موبایل یا دوربین خبرنگاران و شهروند خبرنگاران می‌کنند.

در طی این مدت چندین بار افراد در این مورد به گریشنا گلایه کرده‌اند. از جمله یکی از شهروندان در حال عکس گرفتن از خودرو نیروی انتظامی در حال پارک دوبل بود که موبایل او ضبط شد و در جدیدترین مورد نیز یکی از شهروندان دیگر در تماس با گریشنا اعلام کرد که در طی تصادفی در خیابان در حال عکس گرفتن از یکی از اقوام خود بوده است اما پرسنل نیروی انتظامی با استدلال این که «عکس گرفتن از پلیس جرم است.» موبایل او را ضبط کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ریشه این مساله نگاه از بالای برخی از پرنسل جز نیروی انتظامی به مردم است که سعی می‌کنند با این روش جلو نظارت مردمی را که از اهداف فرماندهان ارشد نیرو است بگیرند و به اصطلاح دردسرهای خود را کاهش دهند.

همین مساله چندی پیش در یکی از بخش‌های خبر ۲۰:۳۰ صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران نیز رخ داد. اما فرمانده محترم نیروی انتظامی در مصاحبه خود به صراحت اعلام کرد که عکس گرفتن از تخلفات نیروی انتظامی اشکالی ندارد و در نهایت باعث اصلاح آن می‌شود. (نقل به مضمون)

با این تفاصیل بد نیست نیروی انتظامی دقیقا مشخص کند که تکلیف شهروندان در این موارد چیست:

آیا عکس گرفتن از پرسنل و خودروی نیروی انتظامی (به جز امکان نظامی) جرم است و استناد قانونی آن چیست؟

آیا نیروی انتظامی بدون داشتن حکم قضایی می‌تواند موبایل و دوربین افراد را ضبط و اقدام به مشاهده یا پاک کردن محتوای آن کند؟

آیا مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف رانندگی یا تخلفات دیگر از خودرو نیروی انتظامی عکس بگیرند؟

خروج از نسخه موبایل