نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گزارش گیم‌نت‌ها: جایی که هر کسی لیونل مسی است

GameNet
گیم نت

هم سن و سال‌های من شاید آخرین کسانی باشند که بازی‌های محلی را توی کوچه‌ها بازی کرده‌اند و اولین کسانی که با بازی‌های کامپیوتری آشنا شدند. از آتاری و نینتندو تا پلی‌استیشن. شاید بعضی‌ها بگویند آن دوره که از بعد از ظهر تا غروب و گاهی تا آخر شب توی کوچه «هفت‌کل» و «خرتپلو» بازی می‌شده صمیمیت و نزدیکی بیشتری بین دوستان بوده تا حالا که پشت سیستم باید دوستت را در قالب دشمن بکشی. اما خوب یا بد هر دوره ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

بیشتر بچه‌ها پشت سیستم خودشان بازی می‌کنند

برای شروع سراغ سید جلال موسوی رفتم که قبلا گیم‌نت داشته و حالا هم کناری از مغازه‌اش در بلوار معلم بازی‌های به قول معروف رایانه‌ای می‌فروشد. موسوی می‌گوید: «بیشتر فروش بازی‌ها مربوط به دستگاهPS2  و کامپیوتر است. مشتری‌های اصلی نوجوانان هستند که تقربا همه نوع بازی را امتحان می‌کنند ولی بچه‌های بزرگ‌تر طبق علاقه‌شان دنبال بازی‌های خاص‌تری می‌گردند.» پرفروش‌ترین بازی اینجا فوتبال و GTA است که تقریباً در تمامی رده‌های سنی طرفدار دارد.

می‌شود در هر خانه‌ای رایانه شخصی و در دست هر کسی موبایل  پیدا کرد. بدون تعارف بیشترین استفاده مردم از این لوازم جنبه سرگرمی دارد. چه گوش دادن موسیقی و دیدن فیلم و یا نصب بازی. از بازی‌های ساده ویندوز و حساس به حرکت گوشی‌های جدید گرفته تا بازی‌های روز مثل پرندگان خشمگین یا آخرین بازی‌ها که گاهی آنلاین هم بازی می‌شوند. اما لذت بازی با دوستان و حضور در جمع باعث می‌شود هنوز هم بعضی‌ها گاهی سری به گیم‌نت‌ها بزنند، پس سری هم به گیم‌نت‌های گراش زدیم.

خط قرمز؛ گیم‌نت و بیلیارد

گیم‌نت خط قرمز از بهمن ۸۹ افتتاح شده. محوطه بزرگی که در وسط آن، دو میز بیلیارد قرار دارد برای بازی‌های شبکه پانزده سیستم کنار قرار دارد و دو تلویزیون هم برای بازی‌های پلی‌استیشن. چند سیستم هم به کافی‌نت اختصاص داده شده. محمد‌رضا حاجی‌زاده درباره این گیم‌نت می‌گوید: «روزها و تا اول شب بیشتر بچه‌ها مشتری ما هستند که گاهی وقت‌ها از سر و صدای بچه‌ها آدم اعصابش به هم می‌ریزد. بزرگ‌تر‌ها معمولا بعد از ده شب می‌آیند و تقریبا ده تا پانزده نفر مشتری ثابت داریم که البته بیشتر برای بیلیارد می‌آیند.» حاجی‌زاده می‌گوید بازی اصلی که به صورت شبکه بیشتر بازی می‌کنند World of Warcraft و Far Cry است. یکی بازی استراتژیک و دیگری اکشن سوم شخص. وقتی می‌رویم چند نفر دور میز بیلیارد مشغول بازی هستند.

بچه‌های گراش در مسابقات کشوری

گیم‌نت جام‌جم درست بالای ویدئو کلوپ جام‌جم است. حمید بهرامی خودش از گیمر‌های حرفه‌ای گراش است که به تازگی از مسابقات انتخابی کشور بازی فوتبال PES برگشته. بهرامی درباره مسابقات می‌گوید: «این سری مسابقات را معمولا شرکت‌هایی مثل ال‌جی و سامسونگ برگزار می‌کنند که این دوره از طرف msi برگزار شده بود. معمولا منتخبین کشور به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.» درباره گیم‌نت و اوضاع بازار از او می‌پرسم که می‌گوید راضی است. در هر فصلی از سال مشتری‌های خاصی هستند مثلا تابستان کوچکتر‌ها بیشتر می‌آیند و از طرفی خیلی‌ها به مسافرت می‌روند. ماه رمضان ساعت کاری فرق می‌کند و بچه‌ها تا دیرتر می‌مانند.

ده سیستم به بازی‌های شبکه اختصاص دارد که بهرامی می‌گوید بیشتر طرفدار World of Warcraft هستند. Call Of Duty (بازی جنگی سوم شخص) و GTA (استراتژیک) هم طرفداران خاص خودشان را دارند. کم‌کم چند تا از بچه‌های ثابت گیم‌نت از مسجد می‌آیند. گیم‌نت جام‌جم بازی‌های آنلاین هم دارد هرچند سرعت کم اینترنت و خطا‌های معمولاً زیاد اعصاب‌ خردکن است ولی وقتی بتوانی با همبازی‌هایی از تمام دنیا بازی کنی لذت دیگری دارد. دو دستگاه پلی‌استیشن بیشتر برای بازی فوتبال است و کسانی که هنوز عاشق بازی Crash هستند.

گیم‌نت قدیمی لاله با جوان‌ترین مسئول

لاله در انتهای خیابان درمانگاه قدیمی‌ترین گیم‌نت گراش است. سابقه آن به زمانی می‌رسد که تازه Ps1 تولید شده بود. البته سه ماهی می‌شود که سید مصطفی موسوی آن را تحویل گرفته. وقتی برای تهیه گزارش رفته بودیم یکی از بچه‌ها مرحله آخر بازی جدیدی را روی PS3 بازی می‌کرد که آدم وسوسه می‌شد یکی بخرد که خوب قیمت بالای آن آدم را منصرف می‌کند. موسوی می‌گوید: «بعضی‌ها هنوز هم Crash و فوتبال ۹۹ را روی PS1 بازی می‌کنند. مشتری‌ها معمولا زیر ۳۰ ساله‌اند و بازی اصلی شبکه‌مان Far Cry است.» اینجا هم GTA و Warcraftبازی‌های بعدی هستند. دستگاه PS3 هم بیشتر مخصوص بازی فوتبال است. کمی از ساعت نه گذشته و بچه‌ها کنار سیستم با هم بازی می‌کنند و چند نفری هم درباره کشته شدن روح‌ا.. داداشی صحبت می‌کنند.

وسایل بازی

آخرین لوازم کنسول‌ها

گیم‌نت آلفا در خیابان دروازه است. مهدی مالدار قبلا پشت استادیوم گیم‌نت داشته و به تازگی جابجا شده. پنج تلویزیون برای دستگا‌های پلی‌استیشن و X-Box یک طرف و ده سیستم برای بازی‌های شبکه طرف دیگر قرار داده. طبقه بالا هم مخصوص بیلیارد است. آلفا تنها گیم‌نت گراش است که ایکس‌باکس و وسایل مخصوص حسگر‌های حرکتی دارد. مالدار می‌گوید:‌‌ «Far Cry اصلی‌ترین بازی اینجاست و کلا چند بازی جهانی هست که تمام گیم‌نت‌ها دارند و بازی می‌شود. فوتبال را هم بیشتر روی PS‌ می‌پسندند» بوفه آلفا بیشتر توی چشم می‌زند و در کنار سیستم‌های بازی، بازی‌ها و لوازم جانبی مخصوص دستگاه‌های بازی هم برای فروش موجود است.

گیم نت‌ها ترسناک نیستند

گاهی خبرهایی درباره تاثیر بازی‌های کامپیوتری بر فرهنگ و رفتار نوجوانان دیده می‌شود. این جور وقت‌ها والدین معمولاً نگران تاثیر این بازی‌ها بر فرزندان خود هستند. اما برای بچه‌ها حضور در گیم‌نت فرصتی است تا از همسالان خود در شهر و دنیا عقب نمانند همراه آن‌ها فریاد بشکند و با آن‌ها بزرگ شوند. نسل تازه‌ای از راه رسیده، کودکانی که به پدر و مادر خود طرز استفاده از موبایل و کامپیوتر را یاد می‌دهند و بخشی از کودکی‌شان را در دنیاهای مجازی می‌گذرانند. شاید حالا نوبت والدین است که بازی‌های نکرده‌شان را انجام دهند. آیا می‌دانید متوسط سن کسانی که در غرب از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند ۳۵ سال است؟

خروج از نسخه موبایل