نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

درگذشت تاریخدان خنجی

گریشنا: دکتر امیرحسین خنجی تاریخ‌دان و مدیر سایت ایران‌تاریخ در سن ۶۶ درگذشت.

به گزارش خنج ما از سایت فیشورنیوز دکتر امیر حسین خنجی اسلام شناس، مورخ و مولف تاریخ ایران و شاعر خنجی بامداد روز سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ دربیمارستان نمازی شیراز براثر بیماری سرطان درگذشت. دکتر امیر حسین خنجی با شدت گرفتن بیماری و به کما رفتن در بیمارستان کویت و سپس در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود.

دکتر خنجی که از ماه‌ها پیش به دلیل بیماری سرطان روده بزرگ راهی بیمارستان شده بود، با روحیه خوب و قوای جسمانی‌ که داشت، به سلامت به منزل بازگشت اما این بار و پس از رفتن به کما، بازگشتی به خانه نداشت و در منزل ابدی‌اش آرام گرفت.

امیرحسین خنحی ۱۰ مهر ۱۳۲۶ در شهرستان خنج متولد شد و بنا بر وصیت، او در زادگاهش خنج به خاک سپرده شد. او تحصیلات ابتدایی دولتی و مقدماتی علوم دینی وصرف و نحو را در محضر حاج شیخ عبدالرزاق ابونجمی در خنج فرا گرفت و دبیرستان را یک مدرسه دولتی در قطر فرا گرفت و با تسلط کامل بر زبان عربی به اخد دیپلم زبان عربی نائل شد. او در ادامه تحصیل علوم دینی در کشورهای عربی به نظر کسانی همچون استاد قرضاوی رفت و سپس به ایران برگشت.

این پژوهشگر خنجی در دانشگاه‌های تهران و فارابی  دو لیسانس حقوق و لیسانس علوم سیاسی گرفت و در ادامه فوق لیسانس و دکترای علوم سیاسی را در دانشگاه تهران اخذ کرد سپس به خارج از کشور سفر کرد و چند سالی در کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و پاکستان سیر و سیاحت کرد.

این مرد جستجوگر چند سال در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت برای کسب در آمد به تجارت پرداخت و بعد از آن که در کار تجارت موفق شد کار خود را به دیگران سپرد و تمامی وقتش را صرف تالیف کتاب در موضوع تاریخ ایران و اسلام، تفسیر کتب عربی و ادبیات اختصاص داد. عمر کوتاهش فرصت نداد همه آثارش بجز تعداد اندکی  که در سایت خود گذاشت به سرانجام برسد. تاریخ کامل ایران با عنوان تاریخ از ایران باستان تا پایان حکومت پهلوی، تاریخ اسلام  و ترجمه کلام وحی، ترجمه  صحاح سته از جمله آثار است که در سایت‌اش منتشر شده است.  (آثار دکتر خنجی در سایت ایران تاریخ)

خروج از نسخه موبایل