نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نظارت بر فروش محصولات غذایی بیشتر می‌شود

13900928 shabake behdasht2محصولات غذایی بدون بسته‌بندی از سوپرمارکت‌ها جمع‌آوری می‌شود علی احمدی کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان گراش درباره جمع‌آوری محصولات بدون تاریخ تولید و فله‌ای از سوپرمارکت‌ها گفت: «با توجه به آیین‌نامه‌های نانوایی، سوپرمارکت و شیرینی فروشی‌ها هر کدام مجاز به فروش مواد غذایی طبق آیین نامه خود هستند که تا پیش از این به این امر اهمیتی داده نمی‌شد.» احمدی گفت: «به خاطر پیشگیری از خطر مسمومیت‌های غذایی، سوپرمارکت‌ها حق فروش کیک‌های فله‌ای و نان‌های بدون بسته بندی و هر محصول فاسد شدنی دیگر را تنها در صورت داشتن تارخ تولید، کد بهداشتی، پروانه ساخت و مشخصات کلی تولید کننده دارند.»
احمدی می‌گوید: نانوایی‌هایی نیز در سطح شهر هستند که نان‌های پخت شده را در بسته بندی به سوپرمارکت‌ها می‌فروشند که این هم غیر قانونی و غیر بهداشتی است و در مورد کیک و کلوچه‌ها تنها خشکبار فروشی و قنادی‌ها مجاز به فروش محصولات کارگا‌ه‌های قنادی هستند.
البته شبکه بهداشت درباره کلوچه‌های محلی آنقدر هم سخت‌گیر نیست و به خاطر نمکی بودن آنها مغازه‌داران را ملزم به فروش آنها در بسته‌بندی‌های بهداشتی کرده است. شبکه بهداشت در پی سرکشی‌های خود به فروشگاه‌های سطح شهر در مرحله اول اختیاریه‌ای با مهلتی معین می‌دهد که فروشنده، خود جنس مورد نظر را جمع‌آوری کند. در مراحل بعدی در صورت مشاهده دوباره، با همکاری نیروی انتظامی ماده غذایی جمع‌آوری می‌شود و در صورت تکرار به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود که تا پلمب مغازه امکان پیشرفت دارد.
برای اطمینان از سلامت مواد غذایی تولید شده، چندی پیش جلسه آموزشی کارگاه‌های قنادی و حلوا مسقطی گذاشته شده است و علی احمدی از راه‌اندازی مکانی به صورت بهداشتی برای کنترل پخت نان‌های محلی خبر داد تا افرادی که به پخت نان‌های محلی در منزل می‌پردازند محلی هم برای فروش خود داشته باشند. او می‌گوید این طرح که حالتی تعاونی دارد در گذشته در مرودشت و پاسارگاد اجرا شده است.

خروج از نسخه موبایل