نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

جلسه تودیع، معارفه و گلایه

گریشنا: جلسه تودیع و معارفه اعضای شورای شهر گراش با پاسخ شهردار به انتقادها و گلایه رییس شورای سوم از کارشکنی عده‌ای برگزار شد. جلسه داغی که نقطه پایانی بر ۷۶ ماه مدیریت شورای شهر سوم در شهر گراش بود.

به گزارش خبرنگار گریشنا جلسه تودیع و معارفه شورای شهر گراش ۱۴ شهریورماه سه روز بعد از پایان این دوره شورا برگزار شد. شهرداری گراش میزبان جلسه‌ای بود که با ۳۵ دقیقه تاخیر در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی گراش آغاز شد. این تاخیر ۳۵ دقیقه‌ای اعتراض حبیب‌مهرابی یکی از سخنرانان مراسم را نیز در پی داشت.

در ورودی سالن بسته‌ای فرهنگی شامل دو کتاب و یک CD در اختیار دعوت‌شدگان قرار می‌گرفت. کتاب «شهرداری نمونه، شورای برتر» را عبدالعلی صلاحی یکی از اعضای شورای سوم نوشته  و انتشارات اناالحق آن را منتشر کرده است.

تقدیر فرماندار از علمکرد شورای سوم

حمیدرضا کریمی‌فرد فرماندار گراش در سخنان خود از عملکرد شورای سوم تقدیر کرد و گفت: «با شناختی  که من دارم اعضای شورای سوم تا همیشه پیگیر مسایل شهر و منطقه خواهند بود.» وی گفت : «در دوره شورای سوم ارتقا سیاسی منطفه محقق شد. فعالیت های خوب شورای سوم که با رویکردی جدبد آغاز شده تدوام یابد. تا در آینده شاهد شهرستانی آباد در همه زمینه ها باشیم.»

اعضایی از شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان گراش و شوراهای شهرهای همجوار نیز مهمان این مراسم بودند. فرماندار گراش به اعضای شوراتوصیه کرد باید اول مشارکت مردم را جلب کنند. دوم از تبعیض پرهیز کنند. وی گفت:«تدوین قوانین محلی و نظارت بر عملکردها از وظابف شوراهاست.»  فرماندار سخنان خود را با گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری به پایان برد.

گله رییس شورا از مدعیان بصیرت

فاطمه خواجه منتخب هشتم مردم گراش برای شورای شهر مجری این برنامه بود. بعد از پخش کلیپی از عملکرد شهرداری، مرتضی فتحی پشت تریبون قرار گرفت. دکتر فتحی پیش از این وعده داده بود که سخنانی آتشین خواهد داشت. در آخرین سخنرانی دکتر فتحی از جایگاه ریاست شورا او گزارشی از مهمترین فعالیت‌های شورا داد و در بخشی از سخنان خود از کسانی که مدعی بصیرت هستند گله کرد.

رییس سابق شورای شهر گراش مروری بر مهمترین چالش‌های شش ساله شورای سوم داشت. او گفت: «عوارض شهرداری از سال ۱۳۷۴ تغییر اساسی نکرده بود. اجاره‌بها اماکن شهرداری نیز مربوط به سال‌های قبل بود. بازنگری عوارض از سال اول آغاز شد.» مرتضی فتحی از کهنه بودن برخی قوانین گله کرد که گاهی شورا و شهرداری را مجبور به قانون‌شکنی می‌کند. او گفت: «خواسته من از شهرداران اجرای عدالت در تمام شهر بود. در تمام پروژه‌ها اول خدا و بعد وجدان و بعد قانون مدنظر بود. بعضی جاها به خاطر عدالت قانون را شکستیم. قوانین ما مربوط هشتاد سال پیش است.»

او از همکاران خود در شورا و کمیته ارتقا برای همکاری در مسیر شهرستان شدن تشکر کرد و گفت: «در پرونده برگ سبز مطهر وضعیت خیلی سخت بود.»
واگذاری ورزشگاه محبی به تربیت بدنی نیز از دیگر فعالیت‌های مهم شورای سوم بود. دکتر فتحی نتیجه‌گیری کرد : «ما شورای شهر بودیم نه شورای شهرداری. مجموعه زیادی دست به هم دادند تا این دوره در یاد مردم بماند.»

بعد از این مرور نوبت به گلایه دکتر رسید. او گفت: «از ابتدا چهل پروژه را مدنظر داشتیم که بخش عمده‌ای از آن محقق شد. اما در برخی موارد با کارشکنی روبه‌رو شدیم. در بحث گلزار شهدا ما طرح را دادیم و آماده اجرا هم بودیم اما به نتیجه نرسید.» دیگر طرحی که رییس شورا از نحوه اجرای آن گلایه کرد بازار مرکزی گراش بود. «بازار مرکزی برای کاهش ترافیک بود که برای انتقال قصابی‌ها و میوه فروشی ها همکاری نشد و به دلیل عدم همکاری طرح بازار صنایع مزاحم اجرایی نشد.»
او در ادامه کوته نظران بی‌بصیرت را مورد خطاب قرار داد. او گفت: «کسانی هستند که در لباس تقوا و دینداری در پی کسب منافع شخصی خود هستند.» فتحی به آنان هشدار داد: «کوچکترین حرکت ما را در این دوره که معتقدم آخر الزمان است را مردم می‌دانند.» پایان صحبت‌های دکتر فتحی با اشک همراه بود. وقتی که نوبت به خواندن شعر انتهایی سخنرانی او رسید.

شورای چهارم به دنبال وحدت

در غیاب علی‌اصغر حسنی رییس شورای چهارم که در شیراز بود، حبیب مهرابی نایب رییس شورا به نمایندگی پشت تریبون قرار گرفت. حبیب‌‌الله مهرابی پیش از آغاز سخنان خود از تاخیر ۳۵ دقیقه‌ای گلایه کرد و گفت:‌حاضرین را به خاطر غایبین تنبیه نکنیم.

مهرابی نیز از خدمات شورای سوم و دو شهردار آن تقدیر کرد: «باید از شش سال تلاش جهادی شورای سوم و دو شهردار آن تقدیر کنیم. همه ما باید زبان تقدیر و زبان تشکر را سرلوحه کار خود قرار دهیم.»

حبیب‌الله مهرابی وعده داد نقطه قوت‌ها ادامه دهند و نقطه ضعف ها را حذف کنند. او گفت: «تا زمانی که شورای چهارم با مردم نباشد اهداف‌اش محقق نمی‌شود. باید برای تولید فکر از همه خردمندان استفاده شود. شورای خودسر و خودرای موفق نخواهد شد.»

تاکید نایب رییس شورای شهر گراش بر وحدت بود: «آن چه نیاز داریم وحدت است. ما باید تکلیف خودمان با منطقه هم مشخص کنیم. از تمام پتانسیل‌ها باید استفاده کنیم. خواسته ارد برای شهر شدن و خواسته فداغ برای بخش شدن را پیگیری کنیم و نباید آن ها را فراموش کنیم.»

مهرابی به تنش‌های بین لار و گراش نیز اشاره کرد: «ما یک قله ساختیم که یخ زده و در مسیر قله پای یکدیگر را می کشیم و هیچ کس به قله نمی‌رسد.» او سپس به نمونه‌ای از این سنگ‌اندازی‌های متقابل اشاره کرد: «ما هم می‌دانیم اگر اداره کلی در لار باشد به نفع ماست. اما همه و از جمله خودم تلاش کردیم تا این امر محقق نشود. جلسه همایش استانی شوراها نیز در گراش بود اما آقایان گفتند که به گراش نمی‌آییم ولی ما حرفی نزدیم و رفتیم جهرم.»

مهرابی گفت: «در شورای چهارم بحث وحدت را با روستاهای خودمان و هم با شهرهای همجوار دنبال می‌کنیم. ما باید نگرش‌مان را نسبت به منطقه عوض کنیم.»

در حالی که وقت رو به پایان بود مهرابی گفت به آینده امیدوار است و چهار اصل برای شورای چهارم تدوین شده است. به گفته نایب‌رییس شورا قانونمندی، شفافیت، تشریک مساعی و پاسخگویی این چهار اصل هستد. بر این اساس مهرابی گفت که بودجه‌های شهرداری هر شش ماه برای اطلاع مردم منتشر می‌شود.

شهردار: شهرداری در حد بلدیه بود

مهندس حسین قائدی که تا مدتی دیگر همچنان شهردار گراش است در وقت خود سعی کرد به بخشی از انتقادات مطرح شده پاسخ دهد. قائدی سعی کرد به نشان دادن اوضاع پنج سال پیش شهر و شهرداری از عملکرد خود در این مدت دفاع کند.

شهردار گراش اوضاع گراش در زمان ورود خود را این گونه توصیف کرد:‌«از نظر فیزیکی امکانات خوبی نداشتیم. وضعیت اداری شهرداری نیمه تعطیل بود و به قول یکی از شهرداران سابق شهرداری در حد بلدیه بود. کارکنان شهرداری با وظایف خود آشنا نبودند. رعایت قوانین در حد ضعیف بود. اغلب افراد سر جای خودشان نبودند.»

شهردار در در تشریح وضعیت داخلی شهرداری به کنایه گفت: «کاری که خوب انجام می شد دعای صبحگاهی و نماز ظهر بود و بعد از نماز هم کسی در شهرداری پیدا نمی‌شد.» مهندس قائدی گفت: «وضعیت خارجی نیز بهتر از این نبود.» او زباله، نخاله‌های ساختمانی و سد معبر را از مشکلات موجود در ابتدا دوره مدیریت خود خواند و گفت: «زیبایی شهری در حد نام گراش نبود.»

قائدی گفت: «در زمان ورود من موجودی شهرداری پنجاه شصت میلیون تومان بود که آن هم آخر ماه بود و باید حقوق پرداخت می‌کردیم. ما وضعیت درآمدی را بر اساس قانون و مقررات تصحیح کردیم.»

او در پاسخ انتقاد برخی در مورد نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری گفت:‌«در بحث درآمد پایدار باید اول زیرساخت را آماده می‌کردیم. به فکر درآمد پایدار هم بوده‌ایم معدنی در دست بررسی است. بازارچه هم در آینده درآمد پایدار شهرداری خواهد بود. زمین‌هایی هست که سند آن آماده شده است. این‌ها درآمد پایدار شهرداری است.»

شهردار گفت: «این انتقاد عده‌ای که می‌گویند کار زیربنایی نشده را متوجه نمی‌شوم. آسفالت معابر کار زیربنایی نیست؟ مردم به پارک نیاز ندارند؟ کار زیر بنابی پس چیست؟ ساماندهی رودخانه‌ها کار زیر بنایی نیست؟ موزاییک پیاده‌روها حق مردم نیست؟ یا نورپردازی کلات ظاهرسازی است؟»

حسین قائدی به انتقادها در مورد این که چرا شهرداری زمین فروخته نیز پاسخ داد: «فروش زمین برای کار کردن برای مردم است. باید این کار انجام می‌شده. این زمین ها با مزایده و بر اساس قانون و مقررات فروخته شده. بر اساس مقررات ۵۰ درصد از درآمد تفکیک باید در خود زمین‌های تفکیک شده هزینه شود و در زمین‌های راهپیما و عظیمی این کار انجام شده است.» او گفت: «بخشی از فروش‌ها نیز برای جذب سرمایه گذار بوده مانند زمین کنار فلکه. اگر این جذب سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد طرف سرمایه‌گذاری میلیاردی را در شیراز انجام می‌داد.»

آخرین بخش سخنان شهردار در جواب این انتقاد بود که شهردار پول داشته و کار کرده است. شهردار در پاسخ گفت: «پولداری دلیل بر کار نمی‌شود. از سوی دیگر درآمد شهرداری خیلی زیاده نشده چون با توجه به بحث هدفمندی، هزینه‌ها به همان نسبت زیاد شده است. همت و توان نیروهای شهرداری و اعضا شورا باعث شده این اتفاق در شهر بیافتد.»

سخنان شهردار باید بررسی شود

حسین قائدی چندین بار در سخنان خود تاکید کرد سخنان او رد تلاش‌های شهرداران پیشین نیست و این وضعیت در بسیاری از شهرهای استان فارس وجود داشته است. با این وجود سخنان شهردار فعلی و انتقادات او از وضعیت پشین شهرداری در جمعی که حداقل سه شهردار پیشین حضور داشتند مطرح شد. مهندس علی‌اکبر مظفری شهردار شورای اول در پایان جلسه وقت گرفت و در سه دقیقه گلایه خود را از سخنان مهندس قائدی بیان کرد. مظفری گفت: «من قبلا هم گفتم که شهردار در یک سال و نیم به اندازه به اندازه هشت سال آسفالت کرده است. اما گزارش او در مورد وضعیت ابتدای دوره شهرداری باید بررسی شود که تا چه حد درست است؟»

این گلایه پایان بخش مراسمی بود که در آن شورای سوم و شهردار آن سعی کردند ناگفته‌های خود را بگویند. جلسه‌ای که در غیاب علی‌اصغر حسنی  رییس شورای چهارم و جمشید جعفرپور نماینده مردم در مجلس برگزار شد.

فرمانداری گراش، نظام مهندسی و کانون دانشجویان و دانشجویان از جمله نهادهایی بودند که در انتهای مراسم از حسین قائدی شهردار گراش و مرتضی فتحی، محمد کریمیان، عبدالعلی صلاحی و عبدالرضا هرمزی اعضای شورای سوم تقدیر کردند.

عکس‌های عبدالرضا افشار را از این مراسم ببنید:

خروج از نسخه موبایل