نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

بعد از دو شماره؛ درج جوابیه افسانه در میلاد لارستان

گریشنا: بالاخره بعد از دو شماره تاخیر، نشریه میلاد لارستان جوابیه‌ی نشریه افسانه ویژه گراش را در شماره‌ی ۷۵۱، هفته چهارم تیرماه چاپ کرد؛ البته نه در صفحه‌ی دو که مطلب اولیه در آن درج شده بود، بلکه در صفحه ۴ که صفحه اجتماعی نشریه است.

سه شماره قبل، یعنی در شماره ۷۴۸، میلاد لارستان با برداشت اشتباه از ستون طنز «مثلسل» نشریه افسانه گراش، در ستون نامه‌های خوانندگان علی‌اصغر حسنی را ناآگاه به قوانین و عامل ایجاد تشتت و اختلاف خوانده بود. در توضیحی که از طرف افسانه در تاریخ ۶ تیرماه برای میلاد ارسال شد، نوشته شده بود که «برای رعایت اخلاق حرفه‌ای و همچنین کاهش سوظن ها شایسته است از سوی نشریه میلاد از ایشان عذرخواهی شود.»

اما نکته قابل توجه این که میلاد لارستان نه تنها از نشریه افسانه و علی‌اصغر حسنی که مورد اهانت اصلی بود عذرخواهی نکرده، بلکه نصیحت کرده است: «از دوستان نشریه افسانه انتظار می رود حساسیت های منطقه را در چاپ مطالب مد نظر قرار دهند و بدانند یک جمله یا عبارتی که وحدت منطقه را نشانه رفته باشد فارغ از هر عنوانی مثلاً (طنز) پذیرفتنی نیست و با رسالت حرف های یک نشریه محلی همخوانی ندارد.»

میلاد لارستان در توضیحی که بعد از درج جوابیه آورده است نوشته است: «نویسنده مقاله به دلیل ذهنیتی که از قبل داشته به مطلب نوشته شده در نشریه حساس شده که به دلیل عملکرد گذشته فرد مورد نظر [علی اصغر حسنی] می باشد و این نشریه صرفاً مبادرت به چاپ آن نموده تا از محدوده مورد نظر فراتر نرود. این که اشاره داشته‌اید مطلب در ستون «مثلسل» درج شده بیانگر طنز بودن مطلب است به نویسنده مقاله برمی‌گردد و مسئولیتی متوجه دست اندرکاران میلاد نیست.»

علاوه بر این، میلاد لارستان با طرح چند نکته و تذکر سعی در توجیه مطلب نوشته شده دارد: «اما نکته ای که باید به دوستان نویسنده در نشریه همسایه تذکر داده شود این است که: اولاً واژه مثلسل در کدام فرهنگ به معنی طنز است که شما آن را تیتر ستونی قرار داده اید که آن را طنز نامیده‌اید؟! … ثانیاً اگر کسی فقط همین جمله را خوانده باشد و سایر پاراگراف ها را ندیده باشد از کجا به صحت مطلب شما پی ببرد؟»

این در حالی است که استفاده عامدانه از یک کلمه‌ی بی‌معنی برای «عنوان ستون» نشان از طنز بودن آن دارد؛ مساله‌ای که برای هر کس که این ستون را کامل خوانده باشد محرز است؛ و مسئولیت «ندیدن» بقیه پاراگراف‌ها به عهده‌ی نویسندگان نشریه افسانه نیست.

قابل ذکر است که در شماره ۱۸ افسانه، در ستون طنز «مثلسل» مطلبی با عنوان:‌ »روز اول زندگی مشترک» منتشر شد. در این ستون یک سوال فرضی مطرح شده بود به این شرح: «اگر نامزدهای فعلی در انتخابات شورا برنده شوند، اولین طرح آن‌ها در شورای شهر چه خواهد بود؟» و سپس به طنز، نظرات برخی از نامزدهای شورای اسلامی شهر گراش در این مورد آمده بود. از جمله از زبان علی اصغر حسنی نوشته شده است: «انتخاب شهردار برای اوز و بیرم». نویسنده‌ی میلاد لارستان نیز در هفته اول تیرماه تحلیلی بر این مطلب نوشته و در آن علی‌اصغر حسنی را  ناآگاه به قوانین و عامل ایجاد تشتت و اختلاف خوانده بود. محمد خواجه‌پور سردبیر نشریه افسانه نیز از ارسال توضیح برای میلاد لارستان خبر داد و گفت: برای روشن شدن اذهان خوانندگان میلاد لارستان و این که این جمله نقل قولی از حسنی نیست، توضیحی در تاریخ ۶ تیرماه برای میلاد ارسال شده است.

خروج از نسخه موبایل